ایران و آذربایجان برای افزایش ترانزیت بین دو کشور توافق می‌کنند/ رایزنی برای بهره‌مندی از توان شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های مشترک

۱۴۰۰/۱۱/۰۵ - ۱۶:۴۵:۵۸
کد خبر: ۱۲۹۰۵۱۷
ایران و آذربایجان برای افزایش ترانزیت بین دو کشور توافق می‌کنند/ رایزنی برای بهره‌مندی از توان شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های مشترک
وزیر راه و شهرسازی کشورمان که با هدف پیگیری طرح‌های زیرساختی به جمهوری آذربایجان سفر کرده، از توافق دو کشور برای افزایش ترانزیت خبر داد.

به گزارش برنا، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی که در سفری سه روزه و به دعوت مقامات جمهوری آذربایجان به آن کشور سفر کرده است ضمن اعلام اینکه هدف از سفر به باکو، پیگیری اجرای طرح‌های زیرساختی مشترک دو کشور ایران و آذربجان است به ارایه توضیحاتی در خصوص نتایج حاصل از سفر، پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بازدیدهایی از محل‌های پروژه‌های مشترک در خاک آن کشور داشته است، گفت: مذاکراتی درباره اهداف سفر با مقامات آذربایجانی انجام شده و در حال انجام است که بخشی از آن مذاکرات در خصوص اجرای پل مشترک دو کشور برای افزایش ترانزیت و افزایش حمل بار بین دو کشور است.

عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: چندین موضوع مهم در سفر آذربایجان پیگیری می‌شود که شامل اجرای مشترک بین دو کشور ایران و آذربایجان برای افزایش ترانزیت و حمل بار برای  دو کشور است. با تفاهم اولیه احتمالا توافقنامه امضا می‌شود و پروژه کلنگ‌زنی خواهد شد.

قاسمی از دیگر موضوعاتی که در سفر با مقامات آذربایجانی پیگیری خواهد شد را شامل پیش‌نیازهای کمیسیون مشترک برشمرد و افزود: پیگیری موضوع پیش‌نیازهای کمیسیون مشترک که در ۴۵ روز آینده در باکو انجام می‌شود در دستور کار است.

وی تصریح کرد: موضوع افزایش حمل و نقل و ترانزیت مورد تاکید ماست و در این سفر پیگیری خواهد شد. در این خصوص در نظر است تا موضوعاتی که می‌تواند این موضوع را گسترش بدهد همچون کاهش تعرفه‌ها نیز دنبال و پیگیری  بشود.

پیگیری کاهش تعرفه‌های ترانزیت در سفر به آذربایجان

وزیر راه و شهرسازی گفت: در صدد هستیم تا در توافق با مقامات کشور آذربایجان بتوانیم کاهش تعرفه‌ها را نیز در این سفر به نتیجه برسانیم.

رایزنی برای بهره‌مندی از توان شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های مشترک

قاسمی همچنین خاطرنشان کرد: برای آنکه شرکت‌های ایرانی بتوانند در پروژه‌هایی که امروز در آذربایجان مطرح است مشارکت داشته باشند در برنامه است که با رییس کمیسیون مشترک از طرف آذربایجان مذاکراتی داشته باشیم.  

انجام توافقاتی برای توسعه پایانه آستارا در گفتگو با مقامات آذربایجانی

عضو کابینه دولت سیزدهم در خصوص پایانه آستارا نیز اعلام کرد: در خصوص پایانه آستارا، جمهوری آذربایجان بخشی از تعهدات خود را در خصوص سرمایه‌گذاری انجام داد. مشکلاتی در پایانه وجود دارد که بخشی به ایران و بخشی نیز به آذربایجان برمی‌گردد که این موضوع فردا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد تا دو کشور ایران و آذربایجان در خصوص توسعه پایانه آستارا به توافقات مناسبی دست پیدا کنند.

انتهای پیام/

نظر شما