برنا بررسی کرد

کاهش نرخ دلار تا چه زمانی ادامه دارد؟

۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۱۲:۱۷:۵۱
کد خبر: ۱۳۰۱۲۶۹
کاهش نرخ دلار تا چه زمانی ادامه دارد؟
کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ فعلی دلار به‌دلیل محدودیت‌‌های ناشی از تحریم‌‌ها بالاتر از وضعیت تعادلی است. بنابراین با حصول توافق در مذاکرات هسته ای، نرخ ارز روند کاهشی خواهد داشت و سیاستگذار امکان آن را می‌‌یابد که با ابزار خود آن را در مسیر کاهشی و نرخ تعادلی قرار بدهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ اولین واکنش بازار ارز بر اساس هیجانات و تغییرات انتظارات تورمی، کاهش چشمگیر نرخ ارز خواهد بود. اما اینکه نرخ ارز در بلندمدت چه رفتاری داشته باشد به نوع سیاستگذاری و چگونگی استفاده از منابع ارزی بستگی خواهد داشت؟ همچنین اینکه سیاستگذار چگونه از فرصت لغو تحریم‌ها استفاده خواهد کرد. تاپایان سال جاری می‌توان سه حالت را برای آینده‌‌ روند مذاکرات و تاثیرات آن بر نرخ ارز متصورشد. نخست آنکه توافقی مبنی بر لغو تحریم‌ها حاصل شود. دوم آنکه مذاکرات به‌صورت تدریجی تداوم یابد و سوم اینکه مذاکرات متوقف شود. البته سناریوی آخر، یک سناریوی بدبینانه است و با اخبار کنونی از مذاکرات همسویی ندارد.

در سناریوی اول، اگر مذاکرات هسته ای برای کسب منافع ایران از برجام به نتیجه برسد و توافق حاصل شود پیش بینی می‌شود که قیمت ارز تا پایان سال روند کاهشی را طی خواهد کرد و به محدوده ۲۰ هزار تومان تا ۲۲ هزار تومان خواهد رسید.

سناریوی دوم، محتمل است که اگر مذاکرات ادامه پیدا کند و توافقات به صورت تدریجی به‌دست بیاید، نرخ ارز می‌تواند در کانال فعلی حرکت کند.به بیان دیگر، دلار می‌تواند تا پایان سال ۱۴۰۰ در سطح ۲۶ هزار تا ۲۸ هزار تومان باقی بماند.

سناریوی سوم، نسبت به موارد قبلی احتمال وقوع کمتری دارد.

در این حالت احتمال دارد اخبار منفی نسبت به روند مذاکرات باعث شود که دلار به نرخ‌‌های بالاتری مثل کانال ۳۰ هزارتومان بازگردد. البته با توجه به اخباری که این روزها بازار را تحث تاثیر قرار داده است، احتمال کمی برای وقوع چنین سناریویی وجود دارد. به نظر می‌‌رسد در میان این سه حالت، مورد اول و دوم احتمال وقوع بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز