وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد

با واردات و صادرات به جز سامسونگ و ال جی موافقم/ مذاکره با ۸ کشور برای توسعه تجارت خارجی

۱۴۰۰/۱۲/۲۳ - ۱۹:۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۳۰۹۶۹۴
با واردات و صادرات به جز سامسونگ و ال جی موافقم/ مذاکره با ۸ کشور برای توسعه تجارت خارجی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به معنای رسیدن به سطح تولید سال ۹۷ و کاملاً دست یافتنی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ سیدرضا فاطمی امین امروز دوشنبه ۲۳ اسفند در نشست با خبرنگاران با وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیگیری دو پروژه به صورت همزمان در سال جاری برای مقوله سرمایه در گردش واحدها برای تحقق رشد 8 درصدی خبر داد و گفت: با اجرای آنها فرایند اعطای تسهیلات ساده می شود.

فاطمی امین افزود: در این پروه پرداخت تسهیلات برمبنای ساختارهایی در سامانه جامع تجارت ثبت شده و منحصرا در حساب فروشنده وجود دارد.

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: پروژه دوم تامین مالی زنجیره ای است که امسال برای 4 هزار میلیارد تومان این کار عملیاتی شده است و در نیمه دوم سال آینده نیز بیش از 70 درصد مسائل ما در موضوع سرمایه در گردش حل می شود.

وی افزود: توافق افزایش 57 درصدی دستمزد تنها برای کف حقوق است که این توافق چند جانبه است بین نمایندگان کارفرمایان، کارگران و ما که به عنوان یک عضو دولت در آن حضور داریم.

وی با بیان اینکه در مورد سامانه جامع تجارت اتفاقات بسیار خوبی افتاده است گفت: یکی از این مباحث صدور هوشمند کارت بازرگانی بدون دخالت دست است همچنین 30 کالای مهم در این سامانه رصد می شود.

وزیر صمت درباره واردات اظهار داشت: موضع ما در وزارت صمت در حوزه واردات این است که یک جریان را باید شکل دهیم در حوزه روابط خارجی رویکرد ما کاملا برونگرایی است.

فاطمی امین بیان داشت: در 7 ماه گذشت با 8 کشور مذاکره داشته ایم و یکی از راهبردهای ما در تجارت خارجی این است که از مبادلات دو جانبه به سمت زنجیره بین المللی حرکت کنیم و مبادی و مقاصد صادرات متنوع داشته باشیم و ترکیب واردات و صادرات را تنوع ببخشیم و از خام فروشی فاطمه بگیریم.

وی افزود: من با واردات در هر حوزه ای موافق هستم و معتقدم در هر حوزه ای حتی اگر دارای تکنولوژی بالا هستیم 20 درصد واردات هم داشته باشیم. البته به جز کشورهای که با ما خوب رفتار نکردند و برندهایی مانند ال جی و سامسونگ که تعهدات خود را زیر پا گذاشتند.

وزیر صمت افزود: مهم است که ما در هر بخشی نسبتی از صادرات و واردات را داشته باشیم. اما این که می گویم تا 20 درصد واردات داشته باشیم باید کاملا هوشمندانه باشد که نه به واردات وابسته باشیم و نه به صادرات به یک کشور وابستگی داشته باشیم.  

فاطمی امین اظهار داشت: کل زنجیره فولاد در بورس کالا وارد شده است، البته بورس کالا مانند سال گذشته نیست و قواعد زیادی در بورس کالا اجرایی شده است. از شهریور و مهر به بعد روند قیمت میلگرد، شمش و ورق رو به کاهش بوده است البته طی 2 هفته اخیر به علت مناقصات روسیه و اوکراین افزایش قیمت داشته ایم که این موضوع هم مدیریت می شود.

وی افزود: واردات سنگ آهن در حال بررسی است و سهمیه بندی به طور کامل در فلزات برداشته شده است.

وزیر صمت در زمینه راهبرد توسعه صنعتی اظهار داشت: این راهبرد کاملا تدوین شده و مشخص است و اهداف آن تا چهار سال آینده برآورده شده است، اولویت ها مشخص شده است و احتمالا اوایل سال آینده منتشر می شود.

فاطمی امین در رابطه با صادرات اظهار داشت: صادرات امسال به بیش از 47 میلیارد دلار می رسید در سال گذشته 35 میلیارد دلار بود، وعده ما افزایش 5 میلیارد دلاری نسبت به سال گذشته در صادرات بود که اکنون صادرات بیشتر از وعده ما محقق شد.

وی در مورد آمایش صنعتی اظهار داشت: این موضوع بسیار مهم است زیرا شهرهایی که صنایع بیش از حد در آن مستقر شده اند و مهاجرت های زیادی به آنجا صورت گرفته اما در مقابل شهرهایی وجود دارند که وضعیت بسیار اسفناکی دارند. بنابراین مطالعات کامل در این زمینه انجام شده که این موضوع نیز سال آینده منتشر خواهد شد.

فاطمی امین در ادامه اظهارات خود گفت: در مرحله اول 10 هزار قلم کالا مشمول قیمت‌گذاری براساس قیمت تولید شدند که با این طرح قیمت 6 هزار کالا کاهش، 300 کالا افزایش و بقیه کالاها بدون تغییر باقی ماند و این طرح نه تنها به کاهش قیمت منجر می‌شود بلکه باعث شفافیت در بازار نیز می‌شود.

وی تأکید کرد: سه عامل باعث تورم در بازار می‌شود که یکی نقدینگی، دوم نرخ ارز و سوم هزینه‌های تولید است. برای کنترل تورم باید رشد نقدینگی کنترل شود و در وزارت صنعت 12 بازار در اولویت برای اصلاح ساختار قرار گرفته‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: از 30 سال پیش درج قیمت مصرف‌کننده بر روی کالاها الزامی شده بود و مصرف‌کننده به آن عادت کرده بود اما به دلیل عدم شفافیت برخی توزیع‌کنندگان عمده با تولیدکنندگان تبانی می‌کردند که به شرط درج قیمت مدنظر آنها کالاهای آنها را خریداری کنند.

فاطمی امین با بیان اینکه پروژه قیمت تولیدکننده کالاها 8 ماهه است که 4 ماه آن طی شد و 4 گروه از کالاها مشمول شدند، تصریح کرد: از اردیبهشت سال آینده هم بقیه کالاها مشمول می‌شوند.

وی افزود: ما با یک مشکل فرهنگی مواجه هستیم که مردم با قیمت مصرف‌کننده عادت کرده‌اند و به تدریج این طرح را اجرا می‌کنیم و از 3-4 هفته قبل وارد فاز عمومی شده‌ایم و نیاز به آموزش مردم هم داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مهم‌ترین سازوکار ما قیمت تولیدکننده است که می‌توانیم براساس آن بر قیمت بازار نظارت داشته باشیم. به عنوان مثال ما در تولید لوازم خانگی 10 تولیدکننده عمده داریم که با نظارت بر قیمت تولیدکننده می‌توانیم قیمت این کالاها در بازار را کنترل کنیم و نیازی نیست که قیمت هزاران مغازه را کنترل کنیم.

فاطمی امین افزود: در بسیاری از کشورها درج قیمت مصرف‌کننده ممنوع است اما در کشور ما طبق قانون نظام صنفی ماده 15 عرضه‌کنندگان ملزم بودند قیمت مصرف‌کننده را در روی قفسه مغازه‌ها درج کنند.

وی ادامه داد: اگر مغازه‌ای اقدام به گران‌فروشی کند و گزارش شود می‌توانیم پرونده را به تعزیرات بفرستیم و این سازوکار طولانی  دارد و در نهایت با جریمه 84 هزار تومانی مواجه می‌‌شود که بازدارنده نیست اما با طرح درج قیمت تولیدکننده به راحتی می‌توانیم از مبدأ تولید نظارت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه 4 پروژه کلان را در دستور کار قرار دادیم، گفت: اول اولویت‌گذاری، دوم قاعده‌گذاری، سوم تسهیل‌گری و چهارم نظارت است همچنین توسعه صنایع براساس آمایش سرزمین در راستای اولویت‌بندی انجام می‌شود و تلاش داریم مسیر کسب و کار را برای تولیدکنندگان هموار کنیم.

ادامه دارد...

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز