برنا بررسی کرد

تورم ۶۲ درصدی در انتظار ترکیه/ اردوغان با اقتصاد ترکیه چه کرد؟

۱۴۰۱/۰۱/۱۶ - ۰۵:۴۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۵۰۷۸
تورم ۶۲ درصدی در انتظار ترکیه/ اردوغان با اقتصاد ترکیه چه کرد؟
بر اساس نظرسنجی رویترز از تحلیلگران، نرخ تورم در ترکیه که اخیراً با افزایش قیمت گاز و دیگر کالاها در پی تهاجم روسیه به اوکراین باز هم افزایش یافته است، انتظار می‌رود در ماه مارس به ۶۱.۵ درصد برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ نرخ تورم سالانه در ترکیه در پایان ماه فوریه به ۵۴.۴ درصد افزایش یافت. این بالاترین نرخ تورم سالانه در حدود ۲۰ سال گذشته در ترکیه است.

وزیر دارایی ترکیه گفت دولت ناظر خطرات احتمالی ناشی از جنگ در اوکراین به اقتصاد ترکیه است.

ترکیه به شدت به واردات نفت و گاز وابسته است و علاوه بر قیمت نفت، قیمت غلات نیز در پی تهاجم روسیه به اوکراین افزایش زیادی یافته است. روسیه و اوکراین هر دو تولید‌کنندگان عمده غلات هستند.

علاوه بر فشاری که افزایش قیمت انرژی بر ترکیه وارد می‌کند، بخش گردشگری این کشور نیز از جنگ در اوکراین متاثر شده است به طوری که جنگ باعث کاهش ورود گردشگران به ترکیه به ویژه از روسیه و اوکراین شده است.

ترکیه تقریباً تمام نیاز خود به انرژی را وارد می‌کند و این موضوع این کشور را در برابر نوسانات قیمتی آسیب‌پذیر می‌کند.

آمارهای دولتی نشان می دهد که هزینه های انرژی این کشور در ماه سپتامبر شروع به افزایش کرد و در دو ماه اول سال 2022 با 212 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 16.8 میلیارد دلار رسید.

کاهش ارزش لیر

در همین حال، ارزش لیر ترکیه بار دیگر کاهش یافت. لیر که به دلیل سیاست‌های نامتعارف اقتصادی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافته است چند وقت پیش نیز بیش از ۱ درصد کاهش یافت و هر دلار آمریکا با حدود ۱۴.۴ لیر ترک مبادله شد. اردوغان در شرایطی که تورم ترکیه بالا است بر کاهش نرخ بهره بانکی تاکید داشته است.

Img20190312130100465
تخمین زده می شود که بانک مرکزی ترکیه ۲۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را برای حمایت از ارزش لیر در ماه دسامبر گذشته، و حدود ۳ میلیارد دلار دیگر را نیز در ژانویه فروخته است.

به گفته اقتصاددانان، افزایش قیمت گاز خانگی تورم را 55 واحد پایه افزایش می دهد. تاثیر ثانویه افزایش قیمت گاز طبیعی صنعتی، شاخص قیمت مصرف کننده را بیش از 55 واحد پایه افزایش می دهد.

تورم قیمت مصرف کننده در ترکیه با 54.4 درصد در ماه فوریه، عمدتاً به دلیل کاهش 44 درصدی ارزش لیر در برابر دلار در سال گذشته صورت گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز