برنا بررسی کرد

فساد در صنعت آرد و نان/ انحصار آرد باید از بین برود

۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۲۲۲
فساد در صنعت آرد و نان/ انحصار آرد باید از بین برود
باید پذیرفت که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصاد، انحصار است و دولت باید این روند را تغییر دهد. بازار را باید به قاعده عرضه و تقاضا و اقتصاد آزاد سپرد، چرا که اقتصاد آزاد هم قیمت‌ها را تعدیل و هم میان کارخانجات رقابت ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ چند سالی است که اقدامات دولت برای ثابت نگه داشتن قیمت نان، کیفیت این کالای اساسی را پایین آورده است. تورم باعث افزایش هزینه نانوا شده است و این در حالی است که نانوا قیمت نان را نمی‌تواند افزایش دهد.

این رویه نانوا را مجبور می‌کند تا از کیفیت نان خود بکاهد. این بدعت اشتباه در مورد این کالای اساسی در سال‌های دورتر و در زمان قدیم هم رواج داشته است.

دولت‌ها برای راضی نگه داشتن عموم جامعه یارانه‌ای را برای تولید نان در نظر می‌گرفتند تا قیمت نان افزایش ناگهانی نداشته باشد.

اما تفاوت گذشته‌های دور با عصر حاضر این است که تفاوت فاحش قیمت آرد آزاد با آرد یارانه‌ای در حدّی است که مقدار این یارانه پرداختی توسط دولت به ارقامی باورنکردنی رسیده است. تولید گندم و آرد در کشور افزایش پیدا کرده است امّا به جای اینکه این میزان تولید گندم و آرد نقطه قوت کشور باشد، با سیاست گذاری اشتباه تبدیل به پاشنه آشیل دولت شده است. به طوری که هیچ دولتی جرات ندارد به این سیستم دست بزند و ترجیح می‌دهد تغییرات این سیکل اشتباه را به دولت بعدی واگذار کند. 

حسین یزدجردی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع آرد در گفتگویی اظهار داشت: دولت گندم را با هزینه حمل‌ و نقل ۱۲ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌کند و بطور عجیبی ۶۶۵ تومان به نانوایان می‌فروشد که تنها ۵ درصد از قیمت واقعی گندم را شامل می‌شود. 

وی بیان کرد: قیمت آرد آزاد ۴٠٠ هزار تومان است و پافشاری دولت به این روش بسیار غلط و این اختلاف قیمت سال‌هاست زمینه فساد بزرگی را در کشور فراهم کرده است. 

یزدجردی گفت: بخش زیادی از آرد دولتی با قیمت گزاف در بخش آزاد فروخته می‌شود و بسیاری از عوامل صنعت آرد مثل نانوایان، کشاورزان، دولتی‌ها و حمل و نقل در شکل‌گیری این فساد نقش دارند. در سال گذشته ۳٠ هزار میلیارد تومان یارانه نان و آرد داشتیم که کمتر از ۴٠ درصد آن به جیب مردم رفته است. 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع آرد افزود: در دهه ۶٠ به دلیل جنگ، نان و آرد را انحصاری کردند اما پس از اتمام جنگ هم به دلیل فساد شکل گرفته حاضر نشدند انحصار را کنار بگذارند. 

وی بیان کرد: امروز تولیدکنندگان آرد خودشان را با قیمت سال ۹۳ در سامانه می‌فروشند و سازمان حمایت هر سه سال یکبار مابه‌التفاوت قیمت را پرداخت می‌کند. 

156902143

دخالت دولت باعث گرفتاری‌های صنعت آرد و نان 

مدیرعامل گلنان پوراتوس گفت: علّت گرفتاری‌های موجود صنعت آرد و نان، دخالت تام و تمام دولت است. دولت عمدتا از سر خیرخواهی و به خاطر پائین نگهداشتن قیمت نان هرساله بیشتر از سال قبل در باتلاق پرداخت یارانه‌ها فرو می‌رود و متاسفانه  به رغم  پیامدهای سوء ادامه این وضعیت، تلاشی  برای پایان این روند معیوب دیده نمی‌شود. 

حبیب الله حداد گفت: در همین راستا  پیشنهاد می‌کنم  این یارانه و مابه التفاوت بصورت نقدی به خود مردم پرداخت  شود. 

وی در این خصوص تصریح کرد : دولت می‌تواند از چند ماه قبل از آزاد سازی، این ما به التفاوت  را بحساب مردم واریز کند تا مردم اطمینان پیدا کنند که عملا دولت قدرت خرید آنها را حفظ خواهد کرد. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز