چرا کسی ترمز افزایش سرسام آور قیمت لوازم خانگی را نمی‌کشد؟

۱۴۰۱/۰۱/۲۵ - ۱۰:۰۹:۰۶
کد خبر: ۱۳۱۸۵۰۲
چرا کسی ترمز افزایش سرسام آور قیمت لوازم خانگی را نمی‌کشد؟
با منع ورود لوازم خانگی خارجی، و افزایش فروش لوازم خانگی داخل، انحصارگران سوءاستفاده کرده و قیمت های لوازم خانگی به شدت افزایش یافته است. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از احتمال افزایش قیمت لوازم خانگی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ از سال ۹۷ که ممنوعیت ورود لوازم خانگی دو برند ال‌جی و سامسونگ به کشور از مبدا کره جنوبی اعلام شد تا پاییز سال گذشته که واردات تمام برندهای کره‌ای لوازم خانگی ممنوع اعلام شد، تغییرات زیادی در بازار لوازم خانگی رخ داد.

از این رو مردم به خرید لوازم خانگی ایرانی روی آوردند و فرصت بیشتری به تولید کنندگان ایرانی داده شد تا این بازار را در دست بگیرند و با حمایت های صورت گرفته کیفیت کالاهای خود را ارتقا دهند و افزایش قیمت نداشته باشند ولی این پایان ماجرا نبود و با وجود حمایت رهبر معظم انقلاب از تولیدات ملی لوازم خانگی و جلوگیری کامل از واردات لوازم خانگی کره ای، برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی با افزایش قیمت بر طبل گرانی ها کوبیدند که به نوعی سواستفاده از حمایت کلان و ملی بود و نوعی از انحصار را بوجود آوردند.

عباس هاشمی درباره افزایش نرخ پایه حقوق گمرکی از ۴۲۰۰ تومان به بیش از ۲۳ هزار تومان، حقوق ورودی نزدیک به شش برابر می‌شود، بیان کرد: این افزایش هزینه، تاثیر مستقیم بر مواد اولیه و اجزا و قطعات وارداتی دارد.بدیهی است اقلامی که درصد قطعات و تجهیزات آنها بیشتر به واردات وابسته باشد، تأثیر بیشتری از این شرایط می‌پذیرند.

در این شرایط وزارت صمت به عنوان متولی اصلی باید به کاهش حقوق ورودی مواد اولیه، اجزا و قطعاتی که تولید داخل آنها کمتر است و حقوق ورودی نسبتا بالایی دارند، اقدام کند.برای مثال این رقم را به همان چهار درصد پایه برسانند و سود بازرگانی را صفر کنند.

نمایشگاه+لوازم+خانگی
افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی لوازم خانگی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه این افزایش تاثیر خود را بر مشکلات زندگی مردم خواهد گذاشت، اظهار کرد:

یکسان‌سازی نرخ ارز در دراز مدت گریز ناپذیر است و دولت باید از راه‌های دیگر این خلا را جبران کند.

پیش‌بینی می‌شود تصمیمات دولت در حوزه درآمدزایی در بودجه، افزایش حقوق کارگران، افزایش حقوق ورودی و افزایش سایر هزینه‌های تولید احتمالا منجر به افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت لوازم خانگی شود.

البته این رقم فقط قابل تصور و نوعی پیش‌بینی است و در این زمینه تصمیمی اتخاذ نشده است.

هر چقدر در این زمینه تعلل کنیم، آسیب‌های ناشی از آن متوجه کشور می‌شود.

در پی این گزارش، از جمله لوازم خانگی که افزایش قیمت قابل توجهی داشته، ظرفشویی برند دوو ۱۵ نفره بود که قبل از عید با قیمت حدودا ۱۷ میلیون تومان قابل خریداری بود اکنون با قیمتی حدودا ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

از طرفی، لباسشویی ۸ کیلویی اسنوا که با قیمتی حدودا ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد اکنون با قیمتی حدودا ۱۴ میلیون و ششصد هزار تومان به فروش می‌رسد.

تلویزیون هوشمند دوو ۵۵ اینچ که حدودا ۲۰ روز پیش با قیمت ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از نمایندگی خریداری شده اکنون با قیمت ۱۴ میلیون و صدهزار تومان در بازار قابل خریداری است.زبان از بیان اعتراض قاصر هست اما، به کجا چنین شتابان؟!!

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز