از ماه آینده مبارزه با کالای قاچاق لوازم خانگی، دخانیات و پوشاک آغاز می شود/ برنامه ریزی وزارت صمت برای جمع آوری بساط قاچاقچی ها

۱۴۰۱/۰۲/۰۵ - ۱۱:۲۰:۱۹
کد خبر: ۱۳۲۲۳۸۳
از ماه آینده مبارزه با کالای قاچاق لوازم خانگی، دخانیات و پوشاک آغاز می شود/ برنامه ریزی وزارت صمت برای جمع آوری بساط قاچاقچی ها
معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت: از ماه های گذشته به حوزه کالاهای قاچاق لوازم یدکی ورود کردیم و در فاز بعد به حوزه لوازم خانگی و ماه بعد از آن به حوزه مواد دخاتی و سپس لوازم آرایشی و بهداشتی و سپس بعد از آن به حوزه پوشاک ورود می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، محمد مهدی برادران معاون صنایع عنونی وزیر صمت در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره تاثیر گشایش در مذاکرات وین اظهار داشت: نتیجه این مذاکرات تاثیری در حمایت از دانش بینان ها ندارد و به بیگانگاه امیدوار نیستم زیرا مردم ایران و تولیدکنندگان کشورمان در میدان حمایت از کالای ایرانی بودند و این امر از سیاشت های دولت است.
وی افزود: هر وزارتخانه ای که عضو ستاد قاچاق کالا و ارز هستند موظف به تشکیل ستادی برای این موضوع هستند و این کار را دنبال می کنیم.

در حوزه لوازم یدکی به ۷۱ حوزه و راهبرد رسیدیم
معاون وزیر صمت تصریح کرد: از ماه های گذشته به حوزه کالاهای قاچاق لوازم یدکی ورود کردیم و در فاز بعد به حوزه لوازم خانگی و ماه بعد از آن به حوزه مواد دخاتی و سپس لوازم آرایشی و بهداشتی و سپس بعد از آن به حوزه پوشاک ورود می کنیم.
برادران گفت: در حوزه لوازم یدکی به ۷۱ حوزه و راهبرد رسیدیم و چون در نظرسنجی ها به این مطالبه مردم رسیدیم تا باراز لوازم یدکی را شفاف کرده و اصالت کالا برای همگان مسجل شود.
وی خاطرنشان کرد: مردم می توانند با کد پیامکی و یا سامانه های دیگر برای اصالت لوازم یدکی اقدام کنند.

وی گفت: طی سال‌های گذشته بانک‌ها ضد تولید عمل کرده اند و بسیاری از واحدها حتی با تعطیلی یا کاهش تولید مواجه شده اند.
معاون صنایع عمومی وزیر صمت افزود: با تغییراتی که در نظام بانکی و جذب افراد متخصص صورت گرفته، شاهد اصلاح فرایندها هستیم. همچنین با وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی همکاری‌های خوبی داریم.
وی ادامه داد: موضوع تأمین مالی زنجیره‌ای نیز کار مشترک بین وزارت صمت و اقتصاد و بانک مرکزی است که به پرداخت تسهیلات هدفمند کمک می‌کند.
برادران گفت: سال گذشته رشد تولید و ارتقای کیفیت را در محصولات مختلف داشتیم که برآورد می‌شود این وضعیت برای سال جاری هم تکرار شود. همچنین افزایش دستمزد اگرچه هزینه‌های تولید را بالا می‌برد اما به افزایش انگیزه کارگران و بهبود راندمان تولید کمک می‌کند و در نهایت به تحریک تقاضا منجر می‌شود.
معاون وزیر صمت تاکید کرد: بنابراین پیش‌بینی می‌شود که برای سال جاری رونق تولید و رشد اقتصادی را داشته باشیم.
وی به اشتغال دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: اشتغال و تولید دانش‌بنیان مدنظر ما قرار دارد. در حال حاضر ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که در نظر داریم به سمت صنعتی شدن، تولید انبوه و پیوستن به شهرک‌های صنعتی بروند. امیدواریم که این شرکت‌ها تبدیل به شرکت‌های صنعتی‌دانش‌بنیان بزرگ شوند.
برادران در مورد مواد اولیه حوزه سلولزی اظهار کرد: بسیاری از مواد اولیه در حوزه سلولزی به خارج از کشور برمی گردد و برخی از تولیدکنندگان با همسایگان ارتباط دارند البته با اصلاح تعرفه‌ها به دنبال رقابتی کردن فضا هستیم که در همین راستا اخبار خوبی هم در حوزه توسعه ظرفیت تولید داخل خواهیم شنید.
معاون صنایع عمومی وزیر صمت در مورد نحوه فعالیت مرکز ملی فرش گفت: مرکز ملی زیرمجموعه وزارت صمت قرار دارد. طی ۶ ماه گذشته ۳۵ هزار فرصت شغلی در زنجیره فرش دستباف احیا شد

احیاء و راه اندازی مجدد ۲ هزار واحد صنعتی راکد در کشور

برادران با اشاره به شعار امسال و لزوم توجه به تولید دانش بنیان، گفت: مقدمه دانش‌بنیان شدن تولید است، در این راستا ابتدا باید به موضوعاتی نظیر افزایش و جهش تولید پرداخته شده و فرایندهای نادرست اصلاح شود.
 معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به فعالیت ۷۳ هزار واحد صنعتی در کشور که از وزارت صمت مجوز دارند خاطرنشان کرد: ۱۲ هزار مورد از این واحدها راکد هستند که سال گذشته تلاش شد ۲ هزار و ۶۷ واحد از آنها راه اندازی شد.
وی بیان‌داشت: در دولت سیزدهم یک‌هزار و ۳۲۰واحد از واحدهای راکد با اشتغالزایی ۲۴ هزار نفر فعال شدند.
برادران ادامه داد: عمده مشکلات این واحدها مشتمل بر ۲۱۵ مشکل در ۲۰ عنوان دسته‌بندی شد که مشکلات بانکی، مالیاتی، تامین مواد اولیه، گمرکی، امور اراضی و تامین اجتماعی در صدر مشکلات قرار دارند.
وی همچنین بیان داشت: ۴۴۹ واحد از واحدهای راکد توسط بانک‌ها تملک شده و غیرفعال شده‌اند، ضمن اینکه سرمایه در گردش دغدغه اصلی واحدها را تشکیل می‌دهد.

با تغییرات مدیریتی شاهد اصلاح روندهای گذشته نظام بانکی هستیم

برادران با یادآوری این‌که برخی فرآیندهای بانکی در سال‌های گذشته ضد تولید عمل کرده و بسیاری از واحدها را به تعطیلی یا کاهش تولید کشانده‌اند؛ ادامه داد: با تغییرات مدیریتی در نظام بانکی شاهد اصلاح روندها و فعالیت‌های گذشته هستی، در همین زمینه طرح تأمین مالی زنجیره‌ای با همکاری خوب میان وزارت صمت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بانک‌های عامل برای اصلاح فرآیندها در حال انجام است.

وی همچنین با اعلام روند رو به رشد تولید در ماه‌های اخیر، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که افزایش رقابت‌پذیری، افزایش کیفیت و رشد کمی در حوزه‌های مختلف تولید ایجادشده و برآورد ما این است که این روند امسال تداوم داشته باشد و به سمت تولید انبوه، ارتقاء کیفیت و رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی برویم.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در خصوص افزایش دستمزد نیروی کار نیز بیان کرد: اگرچه این افزایش، هزینه تولید را بیشتر می‌کند، اما باعث وفاداری بیشتر کارگران و افزایش انگیزه آنها شده و راندمان و کیفیت تولید را بالابرده و باعث تحریک تقاضا خواهد شد که با این روند پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده رونق تولید و رشد اقتصادی داشته باشیم.

برادران در خصوص توجه به اشتغال دانش‌بنیان، گفت: با دو رویکرد می‌توان این موضوع را دنبال کرد، در یک رویکرد شرکت‌های دانش‌بنیان را به سمت صنعتی شدن سوق داده و در رویکردی دیگر، شرکت‌های صنعتی را به سمت دانش‌بنیان شدن هدایت می‌کنیم.

ظرفیت‌های هفت هزار شرکت دانش‌بنیان برای صنعتی شدن

وی بابیان این‌که حدود ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری از این شرکت‌ها توانمندی سوق داده شدن به سمت صنعتی شدن، تولید انبوه و سرمایه در گردش بالا رادارند و باید ظرفیت‌های تولید آن‌ها را در فرآیند صنعتی شدن و پیوستن به شهرک‌های صنعتی، افزایش دهیم.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت بابیان این‌که مقام معظم رهبری توجه به شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان را مورد تأکید قرار داده‌اند، عنوان کرد: یکی از راهبردهای ما نیز همین موضوع است، جلسه‌ای با حضور مدیران عامل شرکت‌های بزرگ و توانمند داشتیم تا از ظرفیت‌های آن‌ها برای فناوری و نوآوری استفاده کنیم.

برادران، همچنین بابیان این‌که در ساختار جدید موضوع دانش‌بنیان شدن در دستور کار دفاتر تخصصی و ادارات کل وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرارگرفته است، ادامه داد: گروه علم و فناوری در هر اداره کل، موضوعات دانش‌بنیان را به‌صورت عملیاتی دنبال می‌کند.

وی در خصوص فعالیت مرکز ملی فرش ایران، تأکید کرد: این مرکز زیر نظر معاونت صنایع عمومی وزارت صمت به صورت فعالانه کار خود را دنبال می‌کند و ۱۷ اردیبهشت‌ماه امسال از ۱۱۰ مشاهیر فرش‌دستباف تجلیل می‌شود و این مرکز همچنین ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه در تهران جشنواره تجلیل از دانش آموزان برتر فرش دستباف را خواهد داشت.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در خصوص دیگر اقدامات انجام‌شده توسط مرکز ملی فرش ایران، بیان کرد: قرار است فرش دستبافتی که در تبریز بافته می‌شود و اکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت کاری دارد در ایام جام جهانی به‌عنوان یکی از نمادهای ایران رونمایی شود؛ همچنین ۳۵ هزار فرصت شغلی زنجیره فرش دستباف پس از گذراندن شرایط سخت کرونا دوباره احیاشده است.

برادران در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این‌که مشی ما فرافکنی و عقب‌گرد نیست، گفت: اما باید توجه داشت که با تغییر دولت‌ها، برخی رویکردها به‌سرعت تغییر نمی‌کند، تأثیرگذاری تغییر رویکردها زمان‌بر است و اجرای همه برنامه‌های تحولی که در دست اقدام داریم نیز نیازمند فرصت است، اما این مسئولیت ما را در حمایت از تولید کم نمی‌کند و با فرآیندهای اصلاحی و تحولی به سمت بهبود امور درحرکت هستیم.

وی همچنین در خصوص حمایت از تولید داخل در شرایط پس از تحریم، اعلام کرد: با رفع تحریم‌ها محوریت حمایت از تولید داخلی همچنان تداوم دارد و پس از رفع تحریم‌ها نیز مانند گذشته به سمت واردات بی‌رویه نخواهیم رفت.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در خصوص فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه مبارزه با قاچاق کالا نیز عنوان کرد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور در حال فعالیت است و هر وزارتخانه‌ای ازجمله وزارت صمت ستاد ویژه خود را نیز شکل داده است، در وزارت صمت نیز ستاد مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی شکل‌گرفته است که مسئولیت آن بر عهده معاونت صنایع عمومی وزارت صمت است.

رشد تولید بیش از ۷ درصدی لوازم‌خانگی در سال گذشته

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در ادامه با اشاره به برخی دستاوردهای حوزه تولید لوازم‌خانگی نیز تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن (۱۳۹۹) رشد بیش از ۷ درصدی در تولید لوازم‌خانگی داشته‌ایم و تولید لوازم‌خانگی از ۱۵ میلیون و ۴۰۳ هزار دستگاه به ۱۶ میلیون و ۴۸۹ هزار دستگاه رسید.

رشد تولید بیش از ۷ درصدی لوازم‌خانگی در سال گذشته

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در ادامه با اشاره به برخی دستاوردهای حوزه تولید لوازم‌خانگی نیز تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن (۱۳۹۹) رشد بیش از ۷ درصدی در تولید لوازم‌خانگی داشته‌ایم و تولید لوازم‌خانگی از ۱۵ میلیون و ۴۰۳ هزار دستگاه به ۱۶ میلیون و ۴۸۹ هزار دستگاه رسید.

برادران در خصوص دیگر آمارهای تولید این حوزه، ادامه داد: تولید ماشین لباسشویی از یک میلیون و ۱۸۷ هزار دستگاه به یک میلیون و ۶۱۰ هزار دستگاه رسید و رشد ۳۶ درصدی داشته است. در تولید یخچال نیز رشد ۹ درصدی داشته‌ایم و از ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار دستگاه به ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار دستگاه رسیدیم.

وی همچنین بیان کرد: در تولید تلویزیون از یک میلیون و ۳۶۲ هزار دستگاه به یک میلیون و ۴۸۸ هزار دستگاه و در تولید ماشین ظرف‌شویی از ۷۱ هزار دستگاه به ۱۲۵ هزار دستگاه رسیدیم.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت بابیان این‌که روند رو به رشد صنعت لوازم‌خانگی تداوم خواهد داشت، گفت: اکنون بهترین زمان برای خرید است، لوازم‌خانگی ساخت داخل کیفیت بالا و قیمت مناسب دارند و به دنبال تکمیل چرخه تولید به نفع اشتغال، تولید ملی و مردم هستیم؛ همچنین طرح ویژه برای کاهش مصرف انرژی محصولات لوازم‌خانگی داریم.

تحقق کاهش ارزبری لوازم‌خانگی با ارتقای عمق ساخت داخل

برادران از کاهش ارزبری لوازم‌خانگی خبر داد و افزود: کاهش ارزبری لوازم‌خانگی از ۱.۵ میلیارد دلار به ۱.۲میلیارد دلار از طریق افزایش عمق ساخت داخل محقق شده است.

وی با یادآوری این‌که لوازم‌خانگی باقیمت ابتدای دولت سیزدهم عرضه می‌شود، بیان کرد: این موضوع با تعاملی که با تولیدکنندگان داشته‌ایم برای رضایتمندی مشتری و بازگشت اعتماد به این صنف صورت گرفته است، همچنین کالاهایی که افزایش قیمت داشته‌اند نیز داوطلبانه با حمایت تولیدکنندگان به همان قیمت‌های قبلی بازگشت. البته یکی از راهکارهای ایجاد اطمینان برای مصرف‌کننده افزایش تولید است.

ابلاغ سند راهبردی صنعت لوازم‌خانگی در ماه آینده

معاون صنایع عمومی وزارت صمت هچنین از ابلاغ سند راهبردی صنعت در ماه آینده خبر داد و گفت: این سند با هم‌افزایی صاحب‌نظران، تشکل‌ها، انجمن‌ها و بخش خصوصی تدوین‌شده است.

برادران، همچنین گفت: به گفته ستاد مرکزی مبارزه یا قاچاق کالا و ارز در حوزه مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی خودرو به الگوی موفقی رسیدیم که این الگو را به دیگر کالاها ازجمله لوازم‌خانگی نیز تعمیم خواهیم داد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز