چرخ‌های توسعه اقتصادی با توسعه شرکت‌های دانش بنیان حرکت می‌کنند/ لزوم توجه به کاربردهای مهم فناوری بلاکچین در ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۰۹:۲۸:۳۹
کد خبر: ۱۳۳۱۱۵۲
چرخ‌های توسعه اقتصادی با توسعه شرکت‌های دانش بنیان حرکت می‌کنند/ لزوم توجه به کاربردهای مهم فناوری بلاکچین در ایران
یک کارآفرین حوزه فن آوری اطلاعات گفت: شعار امسال نقطه قوت برای فعالان در حوزه دانش بنیان است و با حمایت‌های دولت امکان ایجاد تحول بیشتر در فعالیت این شرکت‌ها فراهم خواهد شد، حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان شرایط تجاری سازی و توسعه بازار صادراتی محصولات دانش بنیان فراهم خواهد کرد که می‌تواند ارزآوری بسیار خوبی ایجاد کند و سهم خام فروشی از سبد صادراتی کشور کاهش یابد.

مهدی علایی زاده کارآفرین و مدیر شرکت سهم خلاق در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی برنا با بیان به اینکه بلاکچین یک فناوری  جدید و پویا است اما در ایران به کاربردهای اصلی آن توجه نمی شود گفت: بسیاری از افراد فکر می‌کنند تنها کاربرد بلاکچین همان ارزهای دیجیتال است، اما ارزهای دیجیتال تنها بخش کوچکی از سیستم بزرگ بلاکچین را تشکیل می‌دهد.

وی به یکی از کاربردهای سیستم بلاکچین اشاره کرد و گفت: اگر معامله‌ای با سیستم بلاکچین انجام شود به دلیل وجود شفافیت و دسترسی همه به اطلاعات  سوء استفاده و تقلب بسیار دشوار می‌شود. در معاملات شفاف مواردی مانند رشوه و دلالی اتفاق نمی‌افتد و تمام افراد در یک بستر سالم داد و ستد می‌کنند.

این کارآفرین حوزه فن آوری اطلاعات افزود: فعالیت  شرکت "سهم خلاق" بر روی توسعه کاربردهای هوش مصنوعی و سیستم‌های بلاکچین متمرکز است. یکی از پروژهای مهم این شرکت طرحی پلتفرمی در حوزه صیانت و حمایت از حقوق مادی و معنوی مولفین تولید محتوای ویدیویی با استفاده از توکن های غیر مثلی یا همان NFT (Non Fungible Tokens) است که به زودی رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: هدف بعدی ما ایجاد پلتفرمی  جهت حمایت از آثار تاریخی، باستانی و صنایع دستی کشور است. در حال حاضر بسیاری از ایرانی ها خارج از کشور که علاقمند هستند از یک شی باستانی و یا مرکز گردشگری حمایت کنند و به واسطه محدودیت‌های انتقال ارز و عدم دسترسی نمی توانند این حمایت را داشته باشند. در این راستا پلتفرمی طراحی شده است که اجازه می‌دهد با تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی، افراد مبتنی بر ان اف تی از سراسر دنیا  از آثار تاریخی کشور حمایت کنند و درآمد حاصل از آن جهت حفظ هرچه بهتر آثار تاریخی در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار گیرد.

این کارآفرین حوزه فن آوری اطلاعات با اشاره به اینکه کاربرد های بلاکچین در ایران آنطور که باید توسعه نیافته است تاکید کرد: کاربرد بلاکچین تنها به ارز دیجیتال مربوط نمی شود و متاسفانه سایر حوزه‌ها از این فن آوری جدید غافل مانده‌اند که البته خلاء های قانونی و عدم اطلاع صحیح از قابلیت های این فناوری در ایران اجازه‌ رشد این سیستم‌ها را نمی‌دهد، اما در یکسال اخیر فعالیت‌هایی در این زمینه آغاز شده است که تا حد بسیار زیادی امید به موفقیت آن‌ است.

وی تاکید کرد: در شرکت "سهم خلاق" تعدادی از متخصصان و مدیران با سابقه در حوزه فن آوری اطلاعات و جوانان نخبه کشور در حوزه هوش مصنوعی و بلاکچین فعالیت می کنند و این شرکت با ایجاد بستر مناسب برای رشد و پیشرفت کارشناسان و نخبه‌گان بخش فن آوری اطلاعات تا حد توان جهت حفظ سرمایه علمی کشور تلاش می کند.

علایی زاده با اشاره به انتخاب " تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین " به عنوان شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب گفت:  شعار امسال نقطه امید برای فعالان در حوزه دانش بنیان است و با حمایت‌های دولت امکان ایجاد تحول بیشتر در فعالیت این شرکت‌ها فراهم خواهد شد. تنها راه رشد و پیشرفت کشور حمایت و توسعه طرح های مبتنی بر دانش است و اهداف رشد اقتصادی از طریق حرکت به سمت رشد و توسعه موجودیت های دانش بنیان محقق می شود.

مدیرعامل شرکت سهم خلاق در خصوص مشکلات و موانع توسعه شرکت‌ های دانش بنیان گفت: خلاء قانونی در برخی حوزه ها، تعدد مجوزها و روند زمان بر و  دشوار دریافت مجوز برای فعالیت در زمینه‌های مختلف شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان مانع بزرگی بر سر کارآفرینان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه تامین منابع مالی جزو مشکلات مهم شرکت‌های فناوری محور است اظهار داشت: در حالی که  مقدار و ریسک سرمایه‌گذاری در این صنعت فناوری اطلاعات نسبت به سایر حوزه ها بسیار پایین و بازگشت سرمایه سریع و بالا است اما متاسفانه نقدینگی به سمت این بخش حرکت نمی کند. چنانچه دولت با ارائه تسهیلات برای حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان شرایط تجاری سازی و توسعه بازار صادراتی محصولات دانش بنیان فراهم خواهد کند که می‌توان ارز آوری بسیار خوبی برای کشور ایجاد کرد و صادرات منابع طبیعی کشور  به صورت خام و فرآوری نشده را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

انتهای پیام/

خبرنگار: مصطفی کمالو

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز