فقط ۶۷ صدم درصد جریمه شکایت ها از صنوف پرداخت شده / حساسیت وزارت صمت درباره شکایت مردم از گرانی‌ها

۱۴۰۱/۰۳/۱۱ - ۱۴:۳۶:۱۴
کد خبر: ۱۳۳۵۲۸۵
فقط ۶۷ صدم درصد جریمه شکایت ها از صنوف پرداخت شده / حساسیت وزارت صمت درباره شکایت مردم از گرانی‌ها
بنابر اعلام وزیر صمت، مکانی برای ارائه گزارش‌ مستقیم تخلفات ازسوی مردم فراهم‌شده است که افراد تنها با تلفن همراه می­توانند گرانی را گزارش دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، با حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت اقلام، افراد سودجو قصد برهم زدن آرامش بازار را داشته و اجناس را به قیمت های بالاتری به فروش می­رسانند و اگر فردی گلایه از گران فروشی کند در پاسخ میگوند: همه چیز گران شده!
 
 وزیر صمت از آغاز نصب یک کد دوبعدی (QR Code) و یک شماره شناسه صنفی در مغازه‌ها برای گزارش مستقیم تخلفات از سوی مردم خبر داد.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت گفت: از هفته آینده علاوه بر بازرسی‌هایی که بازرسان ما انجام می‌دهند و امکانی که برای ارائه گزارش‌های مردمی در تماس با سامانه ۱۲۴ فراهم‌شده، نصب یک کد دوبعدی (QR Code) و یک شماره شناسه صنفی در مغازه‌ها نیز در دستور کار قرارگرفته به‌تدریج فراگیر خواهد شد.

به گفته وزیر صمت، یک برنامه تلفن همراه نیز آماده خواهد شد تا مردم بتوانند تخلفات صورت گرفته را به‌صورت مستقیم گزارش دهند.

مانور نظارتی وزارتخانه صمت اخیرا با بازرسی فروشگاه‌ها و سطح عرضه برگزار شد که به گفته فاطمی امین با انجام یک مانور نظارت ویژه در سراسر کشور دریک روز بیش از ۸۶ هزار مورد بازرسی انجام گرفت.

احمد اُصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، گفت: با توجه به فلسفه تأسیس این سازمان، می‌توانیم دو هدف را برای سازمان تعزیرات حکومتی در نظر بگیریم و بدون توجه به این اهداف، شناخت جایگاه و حدود سازمان تعزیرات حکومتی ممکن نخواهد بود.


 وی افزود: هدف اول؛ تجمیع تمام اختیارات قانونی در سازمان تعزیرات حکومتی به منظور ایجاد سازمان تضمین کننده نظام اقتصادی و ضمانت اجراها در موارد نقض در بازار و هدف دوم؛ رفع خلأ‌های موجود در رسیدگی شعب محاکم و مراجع قضایی به تخلفات است.

 اصانلو ادامه داد: سازمان تعزیرات حکومتی در مقابل بازار و اصناف نیست، در کنار اصناف و بازاریان است، چون غالب بازاریان و اصناف ما انسان‌های سالم، منصف و طرفدار مردم هستند و حقوق مردم را رعایت می‌کنند و بنا و فرض ما بر این است که اصناف نوعاً مرتکب تخلفات بازاری نیستند، ولی در کنار این که خودمان را در کنار بازاریان می‌بینیم وظیفه خود می‌دانیم که با معدود بازاریانی که ممکن است تخلف کنند، برخورد کنیم.

نظارت مردمی، امر به معروف و نهی از منکر است
سرهنگ محمد حسن عفت پناه، جانشین فرماندهی سپاه امام رضا(ع) در بسیج اقشار و متخصصین، در پنجمین دوره آموزشی بازرسی بسیجیان شهرستان مشهد در مجتمع آیه ها، افزود:این نظارت مردمی در راستای احیای اصل امر به معروف و نهی از منکر می باشد تا بتوانیم با احیای این امر توحیدی مردم خودشان بر امور تولید و توزیع صحیح مایحتاج عمومی نظارت و دست سو استفاده کننده ها را کوتاه کنند.


وی تصریح کرد:این دوره ها با کمک دستگاه های ذیربط همچون جهاد کشاورزی،صمت ،تعزیرات ،اتاق اصناف و اتحادیه ها و با همراهی بسیج برگزار شد.


شایان ذکر است در این دوره آموزشی مسئولان و کارشناسان مباحثی همچون اصول و دستورالعمل های بازرسی،درصدهای سودمجاز،نحوه تخلف یابی و پیگیری تخلف ،نحوه تشکیل پرونده ،قوانین لازم از جمله قانون تعزیرات حکومتی،نظام صنفی و قانون حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و اخلاق بازرسی را طی دو روز آموزش دادند.

در پی این گزارش، سامانه ۱۲۴ برای وزارت صمت و سامانه ۱۳۵ هم برای تعزیرات است که این سامانه گزارشات را دریافت و به سامانه ۱۲۴ ارجاع می‌داد.


 سامانه ۱۳۵، سامانه ثبت شکایت، رسیدگی و پیگیری است. با سامانه ۱۳۵ نه تنها ثبت شکایات تلفنی و بدون حضور فیزیکی است بلکه پیگیری و نتیجه پرونده هم به صورت تلفنی است. در این مدتی که طرح اجرا شده است، نزدیک به ۶ هزار شکایت و گزارش به دست بازرسان رسیده و به همین میزان هم رسیدگی شده است.


سامانه 124 در حال حاضر با افزایش ساعات کاری و فعالیت خود، به طور میانگین روزانه ۴۵ هزار تماس تلفنی و شکایت مردمی را ثبت و پیگیری کرده است.

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده که فقط 67 صدم درصد جریمه شکایت ها از صنوف پرداخت شده است که نشان دهنده عدم کارکرد این جرایم است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز