صرفه جویی ۱۲۰۰ مگاواتی برق با تغییر ساعات کار ادارات

۱۴۰۱/۰۳/۲۱ - ۱۲:۲۳:۱۱
کد خبر: ۱۳۳۸۱۷۱
صرفه جویی ۱۲۰۰ مگاواتی برق با تغییر ساعات کار ادارات
سخنگوی سازمان توانیر گفت: اجرای طرح تغییر ساعات کاری ادارات در کل کشور می‌تواند حدود ۱۲۰۰ مگاوات در روز کاهش مصرف را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی سازمان توانیر در گفت و گو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران با اشاره به مزیت‌های اجرای این طرح با هدف صرفه جویی مصرف برق تصریح کرد: اجرای طرح تغییر ساعات کاری ادارات در کل کشور می‌تواند حدود ۱۲۰۰ مگاوات در روز کاهش مصرف را به همراه داشته باشد.

رجبی مشهدی اذعان داشت: ناترازی تولید و مصرف برق در سال گذشته ۱۵ هزار مگاوات بود که اگر همان روند پیش می رفت تا ۱۸ هزار مگاوات هم کسری داشتیم.امسال تعمیرات نیروگاه ها زودتر از سال گذشته انجام شد و افزایش تولید هم داریم. بخش دیگر اقدامات مدیریت مصرف است که در بخش اداری تشدید شده است. علاوه بر اصلاح ساعات کار، وسایل سرمایشی به کنترل از راه دور مجهز شده‌اند و کنتورهای هوشمند برای ادارات نصب شده است تا نظارت سازمان توانیر بر مصرف برق ادارات افزایش یابد. 

وی با اشاره به مصوبه هیات وزیران بیان کرد: در مجموع دستگاه‌های اجرایی، ادارات و نهادهای غیرعمومی مثل بانک‌ها و شهرداری ها باید مصرف خود را نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش دهند که این صرفه جویی در پایان ساعت باید نسبت به سال گذشته تا ۶۰ درصد برسد.که قطعا در تامین برق تمامی مشترکان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

سخنگوی سازمان توانیر در پاسخ به اینکه آیا خاموشی‌ها در برخی نقاط تهران آغاز شده است ؟ گفت: شبکه های برق ما پهناور است. خاموشی‌های موردی هیچ یک ناشی از کمبود تولید برق نیست و ممکن است در تابستان به دلیل آسیب تجهیزات باشد که البته این آسیب ها به سرعت برطرف می شود. 

وی از مردم در خواست کرد در ساعات اوج مصرف از چند وسیله برقی پر مصرف به طور همزمان استفاده نکنند. کولرها را روی دمای ۲۵ درجه قرار داده و از دور کند کولرهای آبی استفاده نمایند و در مجموع اقدامات مدیریتی کاهش مصرف را مد نظر قرار دهند.

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه بخشی از مدیریت مصرف برق به نحوه استفاده از تجهیزات برقی باز می‌گردد گفت: دمای بهینه و رفاه مصرف کولرهای گازی در تابستان ۲۴ تا ۲۵ درجه است به ازاء هر یک درجه افزایش دمای کولرهای گازی ۳ درصد از مصرف آن کاسته می‌شود. تنظیم کولرهای گازی بر روی ۱۷ درجه ۲۰ درصد مصرف برق را افزایش می دهد. بنابراین استفاده همزمان از چند کولر گازی مصرف برق را به شدت افزایش می دهد.

وی افزود: استفاده از لامپ‌های روشنایی بسیار کم مصرف و خاموش کردن لامپ‌ها در اماکنی که نیاز به روشنایی ندارد هم در کاهش مصرف برق بسیار موثر خواهد بود.

رجبی مشهدی گفت: ۲ درصد از تمامی مشترکان برق، پر مصرف هستند و تعرفه برق آنها به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود. مشترکانی که هزینه برق آنها حدود ۶۰۰ هزار تومان است اگر حدود ۲۰ تا۳۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند می‌توانند هزینه برق مصرفی خود را تا ۶۰ درصد کم کنند. ضمن اینکه در شرایطی که با ناترازی برق مواجه هستیم صرفه جویی در مصرف برق می‌تواند به ویژه در تامین برق پایدار در نقاط گرم مثمر‌ثمر باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز