جلوگیری از تکرار بحران برای گاومیش‌های خوزستان با ابتکارهای نوین دولت سیزدهم

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۰۵:۴۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۸۹۲۹
جلوگیری از تکرار بحران برای گاومیش‌های خوزستان با ابتکارهای نوین دولت سیزدهم
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با توجه به وضعیت کم‌آبی حوضه آبریز کرخه و مخاطرات احتمالی، اقدامات لازم برای نجات گاومیش‌ها انجام شده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، کمبود آب درجهان معضلی همگانی است، با وجود اینکه اکثر کره زمین را آب تشکیل داده است اما این آب ها به قدری شور و غیر قابل مصرف هستند که حتی حیوانات هم از آن استفاده نمی­کنند در نتیجه وقتی از کمبود آب صحبت می­کنیم منظور آب شرب و آب قابل تصفیه شدن است.

مصطفی کنارکوهی، مدیرکل دامپزشکی خوزستان، اخیرا در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به وضعیت کم‌آبی حوضه آبریز کرخه و مخاطرات احتمالی پیش روی دام‌ها به ویژه گاومیش‌های آن منطقه، نیروهای دامپزشکی خوزستان به صورت مستمر در ایامی که احتمال کاهش آب ورودی به انشعابات کرخه و تالاب هورالعظیم وجود دارد در چهار شهرستان حوضه آبریز نیز اقدامات مورد نیاز را انجام می‌دهند.

وی افزود: با توجه به اقدامات مهم و مؤثر جهاد کشاورزی خوزستان برای تعبیه تعداد قابل ملاحظه‌ای مه‌پاش و حوضچه‌های آب‌تنی برای دام‌ها و گاومیش‌ها، امسال تاکنون هیچ تلفات دامی در پی تنش آبی در این حوضه اعلام نشد و گزارشی در این باره توسط شهرستان‌های مربوطه و گروه‌های مجهز اعزامی از سوی اداره‌کل دامپزشکی خوزستان ارائه نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در همه جای دنیا در دامداری‌های صنعتی و سنتی تلفاتی رخ می‌دهد که گاهی این تلفات بر اثر بیماری‌ها، سوءمدیریت، بلایای طبیعی، سن یا موارد دیگر رخ می‌دهد که این مسائل طبیعی است.

13999934_282

راهکار کم آبی برای دامداران چیست

کنارکوهی افزود: به منظور غلبه بر شرایط احتمالی سخت تنش آبی پیش رو دامداران باید به عنوان بهره‌برداران اصلی نسبت به مراقبت از دام‌ها اقدام و به خدمت‌گذاران دولت به ویژه جهاد کشاورزی و ادارات وابسته به خصوص دامپزشکی کمک کنند.

 

در صورت بیماری دام باید واکسینه شود

کنارکوهی اظهار کرد: پرهیز از تردد بی‌جا و قرار گرفتن دام‌ها در معرض اوج تابش خورشید باید برای آب فعلی در رودخانه‌ها که در برخی نقاط در حال تحلیل است، برنامه‌ریزی شود و دامداران نیز به منظور جلوگیری از تلفات دام‌ها در صورت بروز علائم بیماری سریعاً برای درمان دام به مراکز درمانی خصوصی مراجعه کنند.

وی افزود: در صورت وقوع تلفات باید سریع موضوع اطلاع‌رسانی شود تا با حضور دستگاه‌های مرتبط و دامپزشکی، دفن بهداشتی لاشه انجام و از شیوع بیماری‌های دیگر پرهیز شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: دامداران به تأمین علوفه مورد نیاز دام برای افزایش سیستم ایمنی آن توجه خاصی داشته باشند و امید می‌رود با تمهیدات اندیشیده شده نیز این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم و از جمعیت دامی خوزستان حراست شود.

در پی این گزارش، تابستان سال گذشته نیز بحران کمبود آب مسئولین را نیز نگران کرده بود و آن ها، بروز بیماری پوستی به نام LSB را در دام ها محتمل می‌دانستند.

ازعوارض دیگرکمبود آب، تلف شدن گاومیش‌ها است چنان‌چه، آقای کوهی تیر ماه سال 1400 در گفت‌وگویی تصریح کرده بودند: گاومیش‌ها یک نوع دام نیمه وحشی هستندو فقط صاحب خود را می‌شناسند و درصورت کمبود آب فقط به مدت یک هفته ممکن است با یکدیگر به طور فیزیکی نزاع کنند و به هم آسیب رسانده و سقط جنین نیز اتفاق بیوفتد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز