سفر پوتین به تهران در راستای راهبردی کردن روابط ایران و روسیه است/ اقدامی برای حذف دلار و خنثی سازی تحریم‌ها

۱۴۰۱/۰۴/۲۸ - ۱۴:۴۳:۲۷
کد خبر: ۱۳۵۲۹۳۸
سفر پوتین به تهران در راستای راهبردی کردن روابط ایران و روسیه است/ اقدامی برای حذف دلار و خنثی سازی تحریم‌ها
تحلیل‌گر مسائل روسیه و اوراسیا سفر رییس جمهوری روسیه به ایران در راستای توسعه و راهبردی کردن روابط دو کشور است، گفت: همکاری‌ها در زمینه اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت ایران با روسیه منافع ملی کشور را در بر دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا، روح اله مدبر با اشاره به سخنان روز گذشته سخنگوی دولت روسیه مبنی بر انجام توافقات مالی و بانکی مشترک میان ایران و روسیه و عملیاتی شدن آن، اظهار داشت: این موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند در مسیر دلار زدایی و مباحث ضد تحریمی باشد و با عضویت ایران در شبکه سوئیفت روسی می‌توان به اهداف تجاری بزرگی دست یافت.

وی با بیان اینکه روسیه طی سال‌ها نیمی از مبادلات خود را با چین به‌صورت تبدیل روبل و یوان انجام می‌دهد، تاکید کرد: تجارت با روبل و ریال بین ایران و روسیه سال‌ها مطرح بود، اما عزم جدی وجود نداشت؛ ولی در دولت سیزدهم سیاست توسعه روابط با همسایگان، مسیر روابط در این حوزه تغییر داده شد که بر بهبود زیرساخت‌ها موثر خواهد بود.

بانک ملی به بانک‌های روسی متصل می‌شود

مدبر با اشاره به تفاهمات در زمینه شبکه شتاب (میر) جهانی در روسیه، خاطرنشان کرد: در صورت عملیاتی شدن این توافق، بانک ملی به بانک‌های روسی متصل می‌شود و هر تاجر و توریستی می‌تواند از طریق ای تی ام معادل ریال خود را به روبل دریافت کند که زیرساخت‌های آن در روسیه فراهم است.

وی با اشاره به سفر «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه به ایران، تصریح کرد: مقرر شده تا در این سفر موضوعات تجاری، اقتصادی و بانکی مطرح شود و به توافقاتی در این زمینه‌ها دست یابیم، زیرا ارزش بالای روبل با وجود پنج هزار تحریم بین‌المللی نشان‌دهنده قدرت این کشور است که می‌توانیم از آن بهره‌مند شویم.

تحلیل‌گر مسائل روسیه بیان کرد: بهره‌مندی از تجارت با روسیه می‌تواند در خنثی سازی سیاست تحریمی و تبادل مالی در حوزه اقتصادی تاثیر مثبت بگذارد و مسیر تجار را تسهیل کند زیرا مبادلات با دلار در شرایط تحریم دچار مشکل شده بودند.

مدبر اظهار داشت: روسیه پنجمین اقتصاد برتر جهان است که با برنامه‌ریزی در جهت توسعه اقتصادی می‌تواند به جایگاه چهارم نیز دست یابد. این کشور از اقتصادی و تجارت آلمان نیز ظرفیت‌های بیشتری را به دست آورده است.

وی با اشاره به افزایش تورم اروپا به دلیل تبعیت از اقتصادی آمریکا، تصریح کرد: روسیه از ثبات اقتصادی برخوردار است که با تقویت روابط و افزایش همگرایی با چین که به‌زودی به قدرت اول اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد، به اهداف خود دست می‌یابد.

کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا با بیان اینکه تراز تجاری مناسب ایران و روسیه را به دست نیاورده‌ایم،‌ تاکید کرد: ۱۰ میلیارد دلار هدفی است که برای مبادلات دو کشور تعیین شده است، در صورت که دستیابی به آن اقتصاد کشور نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

مدبر گفت: در حوزه تجاری فقط واردات و صادرات موردتوجه نیست، بلکه تبادل علم و دانش و نیروی کار نیز در دستور کار قرار دارد؛ زیرا تبادل فنّاوری در بخش‌های مختلف و نیروی کار در بخش اشتغال موثر خواهد بود.

تحلیل‌گر مسائل روسیه و اوراسیا با اشاره به ظرفیت بالای گردشگر روس‌ها،‌ تصریح کرد: سالانه ۳۰ میلیون روس سفر خارجی دارند که با توجه به حذف سفر به اروپا به دلیل وطن‌دوستی در پی رخ‌دادن اتفاقات اخیر، ایران می‌تواند از این بخش نیز بهره‌مند شود که به رونق اقتصادی کمک شایان توجهی می‌کند زیرا گردشگری در درآمدهای جهانی نیز موردتوجه است.

۲۰ میلیارد دلار درآمد از راه‌اندازی کریدور شمال جنوب

وی با بیان اینکه ۲۲ سال پیش طرح ترانزیت مسیر شمال به جنوب توسط رییس جمهوری روسیه مطرح شد،‌ خاطرنشان کرد: این مسیر از روسیه - ایران - هند گذر می‌کند که عملیاتی شدن آن اهمیت بسیاری زیادی دارد.

مدبر با بیان اینکه اقدامان دولت‌های گذشته غرب‌گرا مانع راه‌اندازی این کریدور شده بودند، تاکید کرد:  عملیاتی شدن این طرح در بخش‌های مختلف ترانزیتی شامل خدمات، استهلاک و گمرک، ۲۰ میلیارد دلار برای کشور آورده خواهد داشت که از درآمد نفتی ایران بیشتر است.

این کارشناس با تاکید بر اینکه سفر رییس جمهوری روسیه به ایران در راستای راهبردی کردن روابط دو کشور است، گفت: این سفر برای دیدار با مقام معظم رهبری و رییس جمهوری ایران برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند در دستیابی به اهداف حوزه ترانزیتی نیز موثر باشد و هم شمال به جنوب را به یکدیگر متصل کند و هم در مسیر شرق به غرب برای اتصال چین به ترکیه موثر واقع شود.

مدبر با بیان اینکه سفر پوتین و ملاقات سیاسی در ابعاد مختلف اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی دستاورد پر باری دارد، تصریح کرد: اقتصاد و فرهنگ در هم تنیده شده هستند و باید مردم دو کشور همدیگر را بشناسند تا این در هم تنیدگی تجار را به افزایش مبادلات علاقه‌مند و در بخش گردشگری نیز رونق ایجاد کند

این تحلیل‌گر اقتصادی با بیان اینکه این مسیر تسهیل‌کننده موارد تجاری میان دو کشور خواهد بود، گفت: در بخش اوراسیا نیز ایران با عضویت در این اتحادیه اقتصادی که تجارت ترجیحی با آن بار دیگر تمدید شد، می‌تواند وام‌های قابل‌توجهی دریافت کند که با تغییر مبادلات مالی و بانکی این روند به بهبود زیرساخت‌ها و تکمیل آن کمک شایان توجهی خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز