بیابان‌زدایی عراق نیازمند پول هنگفت است

۱۴۰۱/۰۴/۳۰ - ۰۹:۵۱:۴۱
کد خبر: ۱۳۵۳۵۸۶
بیابان‌زدایی عراق نیازمند پول هنگفت است
استاندار الانبار عراق ضمن اعلام کشف چاه‌های نفت جدید در این استان، بیابان زدایی در عراق را منوط به تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی و اختصاص مبالغ هنگفت دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا، «علی فرحان» استاندار الانبار عراق روز گذشته با اشاره به منابع طبیعی عظیم الانبار گفت: دولت محلی الانبار تلاش کرده تا زمینه اکتشاف نفت در این استان را فراهم کند.

او افزود: تلاش‌های زیادی برای تامین امنیت شرکت‌ها در الانبار به کار گرفته شده و امید است که وزارت نفت عراق پس از لغو قرارداد با شرکت کره‌ای برای تکمیل اکتشافات نفتی اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه مقامات محلی الانبار پرونده اکتشاف نفت این استان را با همکاری وزارت نفت و شرکت‌های سعودی-آمریکایی به صورت مشارکتی پیگیری می‌کند، گفت: چاه‌های نفتی جدید زیادی در النخیب و الثرثار(مناطق نزدیک مرز با عربستان) کشف شده است و وزارت نفت  نیز  آمار و ارقام  آن را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه استان الانبار دارای ذخایر عظیم گاز با کیفیت مهم است، ابراز امیدواری کرد که با سرمایه‌گذاری در میادین گازی و نفتی الانبار، بر روی  منابع طبیعی در  این استان به منظور بهبود واقعیت اقتصادی و واقعیت برق سرمایه گذاری شود.

وی تاکید کرد: دولت محلی استان الانبار همچنین برای سرمایه گذاری روی ذخایر فسفات اقدامات عملی انجام داده است.

فرحان در مورد کارخانجات تعلیق شده در استان توضیح داد: بیشتر کارخانجات و شرکت‌های عمرانی تعلیق هستند و ازسرگیری کار آنها نیاز به مصوبه قانونی پارلمان و اقدامات عملی دولت برای سرمایه گذاری دارد.

استاندار الانبار همچنین مقابله با مشکل بیابان زایی در این استان را نیازمند تلاش بین المللی و حمایت دولت مرکزی دانست و گفت: الانبار به دلیل مناطق بیابانی وسیعش با استان‌های دیگر متفاوت است.

 فرحان افزود: وزارتخانه‌های محیط زیست و کشاورزی طرح‌ها و ایده هایی برای رفع بیابان‌زایی در استان دارند و امید است دولت از بودجه بعدی اعتباری را برای این امر اختصاص دهد. دولت محلی هم مطالعاتی دارد، اما  مشکل، بزرگ است و به تلاش بین المللی و منطقه‌ای و مبالغ هنگفتی نیاز دارد.

استان سنی نشین الانبار عراق از مناطق تحت اشغال داعش در عراق بود که نیروهای الحشد الشعبی این کشور هم نقش زیادی در آزادسازی مناطق آن و بخصوص مناطق النخیب و ثرثار داشتند.

بقایای عناصر داعش همچنان در مناطقی از الانبار فعال هستند؛  اما الحشد الشعبی با کمک نیروهای امنیتی عراق همچنان به پاکسازی این نقاط از وجود تروریست‌ها ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه یکی از دومین منابع بزرگ گازی در جهان در استان الانبار در غرب عراق است، طی سال‌های اخیر گروه‌های سیاسی در عراق نسبت به طرح آمریکایی سعودی در حمایت از ایجاد اقلیم سنی در الانبار و سلطه بر  منابع برداشت نشده گازی آنجا هشدار دادند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز