ایران‌ خودرو در مسیر کاهش هزینه تولید

۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۱۰:۰۷:۲۱
کد خبر: ۱۳۵۶۲۰۳
ایران‌ خودرو در مسیر کاهش هزینه تولید
گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز کشور توانسته بخشی از کاهش هزینه تولید در سه محور کاهش هزینه، جلوگیری از هزینه و افزایش درآمد، را از مسیر افزایش تیراژ تولید و تجاری سازی و کاهش ضایعات و ارتقای کیفی محصولات محقق کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، به عقیده بسیاری از کارشناسان در حال حاضر مهمترین دلیل زیاندهی میلیاردی صنعت خودرو به قیمت گذاری دستوری بازمی‌گردد، خودروسازان نیز در چندسال گذشته تلاش فراوانی کردند تا بتوانند شرایط این نوع قیمت گذاری را تغییر دهند اما در نهایت تنها به تغییر نهاد قیمت‌گذای بسنده شد.

در حالی که مسئولین بر واقعی شدن قیمت خودرو و ایجاد شرایط تولید رقابتی در این صنعت تاکید دارند، با این وجود اقدامی جدی در اصلاح نظام قیمت گذاری در بخش صنعت خودرو انجام نمی‌گیرد و همچنان بر افزایش تولید و عرضه تاکید می شود و در این شرایط این پرسش مطرح است که با زیاندهی فعلی، چگونه این امکان وجود دارد که برنامه افزایش تولید خودروسازان محقق شود؟

در این شرایط تنها راهکار باقیمانده درصنعت خودرو کاهش هزینه‌های تولیدی است. خودروسازان بزرگ کشور، به این نتیجه رسیده‌اند که برای زنده نگهداشتن صنعت خودروسازی کشور تنها یک راه سخت را پیشرو دارند، آنهم کاهش هزینه‌های تولید است.

طرح‌های ارتقای کیفیت محصولات ایران‌ خودرو و کاهش هزینه تولید

گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز کشور در جهت برنامه کاهش هزینه تولید در سه محور کاهش هزینه، جلوگیری از هزینه و افزایش درآمد پیشرفت‌های مهمی داشته در سال 1399 بیش از 3 هزار و 136 میلیارد تومان کاهش هزینه در ان شرکت محقق شد.

در بخش کاهش هزینه‌ها گروه صنعتی ایران خودرو توانسته بخشی از کاهش هزینه ها را از مسیر کاهش و فروش ضایعات، استفاده از مواد خاص، تعمیر و نگهداری با کیفیت از امکانات موجود و عدم خریداری تجهیزات جایگزین غیر ضرور محقق کند.

کاهش ۶۰ درصدی ضایعات خطوط سواری شامل بدنه، رنگ و سالن‌های مونتاژ در سه ماهه نخست سال 1401 که بخش اصلی آن حاصل تولید بدون کسری و عبورمستقیم است، یکی از مصادیق افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه تولید در ایران‌خودرو است. و با حذف فرآیند برگشت دوباره خودروهای ناقص به خطوط تولید برای تکمیل‌کاری، از اتلاف منابع مالی و انسانی در این بخش جلوگیری شده است.

همچنین بر اساس برنامه ایران خودرو تمامی نیروهای تولیدی به‌منظور بهره‌وری بیش‌تر و افزایش تیراژ، در خطوط تولید متمرکز شده‌اند و این شرکت در حال طراحی مجدد سیستم تولید و پیاده‌سازی استانداردهای به‌روزتر در فرآیند تولید محصولات جدید و نظام لجستیک نوین است.

گروه صنعتی ایران خودرو افزایش درآمدها را نیز در دستور کار قرار داده است که بخشی از آن از طریق فروش اقلام راکد، فروش خدمات نو و آموزش هایی در مسیر جلوگیری از هزینه های غیر ضرور ایجاد شده است.

کاهش هزینه و افزایش کیفیت با تولید کامل خودرو

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف کلان و از پیش تعیین شده، برنامه‌های زیادی را پیش رو داریم تاکید دارد: برای ارتقای کیفیت، طرح‌های متعددی تعریف شده که باید بیش از گذشته پی گیری و اجرا شود. لازم است با برنامه‌ریزی و دقت بیشتر برای کاهش هزینه‌ها بکوشیم در این باره ۲۵ تا ۳۰ درصد از تحویل محصول به مشتری را به طور مستقیم در سایت‌های تولیدی سراسر کشور انجام دهیم تا هم برای مشتریان جذابیت داشته باشد و از دیگر سو به کاهش هزینه‌ها بینجامد.

خطیبی با بیان این‌که تولید کامل محصول باید در گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه یابد، به اقداماتی که در چند ماهه اخیر در این گروه صنعتی اعم از میزان تولید، تجاری سازی، ارتقای کیفی محصولات و رفع بسیاری از چالش‌ها و موانع صورت پذیرفته، اشاره و تاکید کرد: این شرکت استمرار تولید کامل را با برنامه‌تر، با کیفیت‌تر و ریشه‌دارتر پیش خواهد برد و اثرات این نوع عملکرد نیز در حال نمایان شدن است. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز