فرسودگی ماشین آلات معدنی عامل افزایش مصرف سوخت

۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - ۱۴:۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۳۵۹۲۲۶
فرسودگی ماشین آلات معدنی عامل افزایش مصرف سوخت
به گفته عنابستانی، ماشین آلات معدنی فرسوده تقریبا 2 برابر ماشین آلات معمولی سوخت مصرف می کنند و با یک حسابرسی ساده می توان مشاهده کرد میلیارد ها دلار از سرمایه های کشور به دلیل فرسودگی این ناوگان صرف سوخت ماشین آلات فرسوده می شود.

علی اصغر عنابستانی، دبیر اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا در ادامه افزود: از طرفی ماشین آلات معدنی فرسوده بهره وری مناسبی ندارد، باید برای اصلاح این روند تصمیمی جدی گرفته شود، یکی از اقداماتی که به صورت فوری  می توان انجام داد تنظیم یک برنامه ی مشخص و مدون مشروط  بر  خروج  ماشین آلات معدنی فرسوده و آزاد کردن واردات ماشین آلات معدنی با عمر کم تر از 5 سال است.

وی در ادامه مطلب فوق اشاره کرد: دولت برای اجرای چنین برنامه‌ای اقدامات لازم را باید انجام دهد برای مثال در حوزه ی کشنده ها چندین هزار کشنده به کشور وارد شده اما چون دولت رویه ی مشخصی در خروج ناگان فرسوده نداشته، این ناوگان به دست مافیا افتاده و یک جریان رانتی مشخص به وجود آمده است. 

عنابستانی در خصوص تولیدات داخل کشور نیز گفت: قاعدتا در کشور شرکت های تولید کننده ی ماشین آلات سنگین وجود دارد اما تولید انجام شده متناسب با نیاز های داخلی نیست یعنی نباید به دلیل وجود یک واحد تولیدی متصدی در عراق و یکی دو واحد کوچک دیگر که در کشور وجود دارد، کل واردات ماشین آلات سنگین را ممنوع ، و کشور را از افزایش سطح بهره وری محروم کنیم.

وی در دامه در ارتباط با نوسازی ماشین آلات معدنی فرسوده بیان کرد: در این زمینه باید یک تصمیم کاملا منطقی گرفته شود، برای حمایت از تولید شرکت های داخلی، اولویت باید با فروش تولیدات شرکت های داخل باشد و سپس مقدار مورد نیاز به صورت نو و حتی دست دو با عمر کمتر از 5 سال به کشور وارد شود در این صورت صرفه جویی که در مصرف سوخت صورت می گیرد می تواند در بحث های مالی کشور موثر باشد.

این نماینده در خصوص اقداماتی که دولت در مسیر نوسازی در بخش معادن باید انجام دهد گفت: دولت با اعلام یک سیاست مشخص که  مشتمل بر واردات ماشین آلات با سقف عمری مشخص و همچنین خارج کردن ماشین آلات معدنی فرسوده می تواند مشکلات موجود در این مسیر را حل کند. در حال حاضر سیاست مشخصی وجود ندارد و افرادی که دست در واردات رانتی دارند مخالف وجود یک سیاست مشخص در این بخش هستند.

عنابستانی در پایان افزود: در مقاطعی از زمان  تولیدات انجام شده در بخش ماشین آلات سنگین در کشور به ژاپن صادر می شد، بنده معتقد نیستم که  در این زمینه کیفیت پایینی وجود دارد، البته ممکن است با تولید کنندگان درجه 1 دنیا فاصله داشته باشیم اما کیفیت آنقدر پایین نیست که امکان استقاده وجود نداشته باشد، باید از تولید  داخل حمایت شود؛ساختار کیفی حمایت با اینطور باشد که در حین اولویت قرار دادن تولید داخل،واردات نیز صورت گیرد تا واحد خای تولیدی در کشور احساس وجود رقیب خارجی کنند و در بالا بردن کیفیت خود کوشا باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز