در گفت‌و‌گوی تفصیلی با کاپیتان شهبازی:

علت ترکیدگی لاستیک‌های هواپیما در ماه‌های اخیر مشخص شد

۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۲۲:۰۱:۱۳
کد خبر: ۱۳۶۱۵۷۵
علت ترکیدگی لاستیک‌های هواپیما در ماه‌های اخیر مشخص شد
در ماه‌های گذشته هواپیماهای مسافربری کشورمان درگیر سوانح زیادی بودند که می‌توان به ترکیدگی چندین لاستیک در فرودگاه مشهد، تاخیر متعدد در پرواز‌ها به دلیل نقض فنی، باز نشدن چرخ جلوی هواپیما و... اشاره کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، برای بررسی دلیل ترکیدگی لاستیک هواپیماها در ماه‌های اخیر و همچنین مشکلات صنعت هوایی و مشکلات هواپیماها، فرسودگی ناوگان هواپیمایی و فقدان قطعات استراتژیک با هوشنگ شهبازی کاپیتان خلبان بازنشسته ایران ایر که خود نیز با این نقص‌ها دست و پنجه نرم کرده گفت‌وگو کردیم. شهبازی در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۳۹۰ هدایت هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ پرواز شماره ۷۴۳ مسکو - تهران در خط هواپیمایی ایران ایر را برعهده داشت که در فاصله ۱۵ مایلی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، دچار نقص در باز نشدن شدن چرخ دماغهٔ هواپیما شد. کاپیتان شهبازی در نهایت هواپیما را به سمت فرودگاه فرودگاه بین‌المللی مهرآباد هدایت کرد. او با همکاری کادر پرواز این هواپیما را با ۹۷ مسافر و ۱۹ خدمه پرواز و بدون چرخ دماغه، در فرودگاه مهرآباد به سلامت به زمین نشاند و جزو افتخار آفرینان کشورمان محسوب می‌شود. در ادامه گفت‌وگوی ما با این خلبان با سابقه می‌خوانید:

صنعت هوانوردی یکی از صنعت هایی است که وابسته به توریست و گردشگری است

کاپیتان شهبازی
شهبازی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به افزایش عیوب هواپیماها و اوضاع نابسامان صنعت هوایی اظهار داشت: اوضاع هوانوردی کشور ما بسیار نامطلوب‌تر از چیزی است که مردم در تصورات‌شان وجود دارد.

در ادامه وی افزود: ما توقع عیوب بیشتری از صنعت هواپیمایی باید داشته باشیم؛ روزانه به نزدیکانم که در حوزه کاری من هستند اعلام می‌کنم روزی که اتفاقات ناگواری از صنعت هواپیمایی شنیده نشود باید خوشحال باشیم.

کاپیتان شهبازی افزود: صنعت هوانوردی یکی از صنعت هایی است که وابسته به توریست و گردشگری است و طبق آمار کارشناسان در چند سال آینده بالاترین درآمد کشورها و حتی بالاتر از نفت و تکنولوژی های دیگر صنعت گردشگری و هوانوردی محسوب می شود به همین دلیل باید یکی از مهمترین اولویت‌های هر کشوری صنعت هوانوردی باشد؛ انتظارم آن است که در درون دولت متخصص هوانوردی و توسعه گردشگری وجود داشته باشد تا مشکلات این حوزه را به خوبی درک کنند.
a7ead07c-6fcc-4983-b84b-7e7ef85ac40b
چرا تعداد صندلی‌های هواپیما بیشتر و ابعاد و فاصلش کمتر می‌شود؟

این خلبان باسابقه درباره نحوه بازرسی های دوره ای هواپیماها افزود: مسئولیت بازرسی و بررسی هواپیماها با هواپیمایی کشوری است؛ هر هواپیما با توجه به وزن خود هنگام برخاستن از زمین و تعداد صندلی‌های مشخصی بر حسب استاندارد در کتاب‌های منوال هواپیمایی درج شده است؛ اگر شرکتی خطا کرده و برخلاف این قوانین عمل کند سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی حاکمیتی موظف به برخورد با آن است و طبق قانون حکم می‌کند تا جلوی نقض قوانین را بگیرند.
 
وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی که دچار اشتباهاتی می‌شوند بخاطر ناچاری این اشتباهات را انجام‌می‌دهند؛ در صورتی که این اشتباه برخلاف قوانین هواپیمایی است.

علت ترکیدگی لاستیک‌های هواپیما در ماه‌های اخیر

کاپیتان شهبازی خاطرنشان کرد: به علت اینکه کشور ما به علت تحریم های ظالمانه آمریکا دسترسی به لاستیک های اصل و با کیفیت هواپیما را ندارد دچار کمبودهایی در این زمینه هستیم؛ لاستیک‌های هواپیمایی که طی این‌ سالها با قیمت های بالاتر خریداری شده عمدتا از طریق بازار سیاه خریداری شده و غیر اورجینال و روکش است؛ میزان مصرف این لاستیک ها هم به دلیل مشکلات خرید لاستیک نو تا آخرین پایان زمان انقضا است در حالی که باید قبل از انقضا این لاستیک ها را تعویض کنیم اما برخی اوقات برخی شرکت ها این کار را نمی کنند و هواپیماها هنگام نشست و برخاست دچار مشکل ترکیدگی لاستیک می شوند. 
18-2-23-17502943973

وی در ادامه افزود: یکی از دلایلی که سوانح هواپیمایی بیشتر شده به این خاطر است که مسئولانی که برای صنعت هواپیمایی برگزیده می‌شوند تخصص این کار را ندارند و در این حوزه تدریس نکرده‌اند و فقط مدیر و مسئول بوده اند؛ به همین خاطر باید منتظر عیوب بیشتر از صنعت هواپیمایی باشیم.

مهم ترین نقش در عیوب هواپیما تحریم است

کاپتیان و مهندس بازنشسته پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر افزود: دلیل اصلی عدم خرید هواپیماها نو و کنار گذاشتن هواپیماهای فرسوده تحریم‌هاست؛ البته مدیریت مطلوب می تواند تحریم ها را خنثی کند به شرطی که عزم آن وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه در تحریم هستیم کشورهای دیگر به ما هواپیما نمی فروشد یا هواپیمای 20 سال بالاتر به ما می دهند که کارایی ندارند و عملا هواپیمای فرسوده محسوب می‌شوند .
61762459
کاپیتان شهبازی گفت: ما روزگاری هواپیما خریداری می‌کردیم و پس از 7 سال استفاده از آن، به صورت رایگان به امارات و قطر یا به آفریقای جنوبی می‌دادیم اما امروزه با کلی منت و خواهش هواپیمای 20 سال کارکرد از کشورهای دیگر با قیمت‌های رویایی خریداری می‌کنیم ؛هواپیمای با 20 سال سن هزینه اش بیشتر از بهره وری اش است یعنی به ضرر هواپیمایی کشور است.
b2395098-9bbf-4fce-a265-12dc3988dae7
بیشتر هواپیمای موجود فرسوده شده‌اند

شهبازی افزود: علت اول و اصلی فرسودگی هواپیماهای موجود در کشور تحریم هاست که امکان تعویض آنها را نداریم؛ علت دوم هم وجود بازار سیاه و دلالی است؛ هواپیماها برای پرواز نیازمند قطعات مهمی هستند اما دلالان خارج از ایران قطعات چینی و بی کیفیت را با قیمت‌های بیشترتر از اصل به فروش می‌رسانند و شرکت‌ هواپیمایی ایران هم مجبور به خریداری است.

وی گفت: مشکل کلان صنعت هوانوردی ما ایراد مدیریتی و تحریم است؛ این در حالی است که مسئولان و کارشناسان صنعت هوایی ما در هر سفری که با هواپیما دارند جانشان را در کف دستشان می‌گذارند ولی با این حال باید تلاش کنیم با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها به صمت تولید قطعات مهم و استراتژیک هواپیماها برویم.

کاپیتان شهبازی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که لاستیک‌های هواپیما دچار ترکیدگی می‌شود به علت گرمای هوا در تابستان است زیرا گرما لاستیک‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند و علاوه برا آن وزن هواپیما هم روی لاستیک است و در نهایت منجر به ترکیدگی لاستیک می‌شود.

خبرنگار: زهره آقاجانی علیشاه

انتهای پیام/
 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز