در گفت‌و‌گو با برنا مطرح شد؛

چرایی استفاده از ارزهای ملی برای تجارت بین الملل

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ - ۲۱:۵۹:۰۲
کد خبر: ۱۳۶۲۵۵۱
چرایی استفاده از ارزهای ملی برای تجارت بین الملل
بعد از قطع ارتباط مالی ایران با سوئیفت، ناامیدی از اینستکس و سایر وعده‌هایی که اروپایی‌ها برای ارتباطات بانکی با ایران دادند و عملی نشد ایران برای توسعه صادرات خود روش پرداخت پول ملی را انتخاب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، کشورمان در سال های گذشته به طور جدی بازار‌های صادراتی خود را توسعه داد؛ این در حالی است که تحریم های گسترده آمریکا علیه بانک مرکزی و شرکت های اقتصادی و تجاری ایرانی تبادلات مالی و بانکی ایران را با مشکل مواجه کرده است.

در همین راستا استفاده از «پیمان های پولی» دو جانبه و «ارز‌های ملی» با هدف حل مشکلات ارزی کشور در بلندمدت به عنوان سازوکاری دائمی در دستور کار قرار گرفت. در شرایط تحریم های غیرقانونی آمریکا، این روش پرداخت ها بسیار حیاتی است و چشم انداز خوبی برای توسعه فعالیت آن وجود دارد.

در این روش ارز خاصی از قبیل دلار و یورو که تحت سلطه و اختیارات کشور‌های دیگر است، به عنوان ابزار پرداخت در عمده مبادلات کشور مورد استفاده قرار نمی گیرد. بلکه از ارز‌های ملی طرفین تجاری و بدون دخالت نظام دلاری استفاده می‌شود.
14000221000261_Test_PhotoN

 استفاده از ارز ملی برای کاهش تاثیرات تحریم های دلاری است

مجید شاکری کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا درباره استفاده از ارز ملی برای مبادلات تجاری و مراودات بازرگانی با کشورهای خارجی و بویژه همسایگان اظهار داشت: استفاده از ارزهای ملی برای تجارت بین الملل به این دلیل صورت می گیرد که سهم دلار از تسویه‌های بانک جهانی و عرصه بین الملل کاهش پیدا کند؛ البته با این کار مقداری هم از تاثیرات تحریم های دلاری کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: زمانی دو کشور از ارزهای ملی استفاده می کنند که طرفین در تجارت با یکدیگر در شرایط بالانس و برابر قرار داشته باشند و مازاد تجاری نداشته باشند یا دست کم اینکه به این سمت و سو حرکت کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: استفاده از ارزهای ملی دو کشور برای مبادلات تجاری مبادلات ارزی پایدار نیست زیرا مازاد حساب جاری که در پایان هر مبادله باقی می ماند زیاد است و مجددا باید از  منابع دیگر  مانند درهم یا دلار اقدام به تسویه کرد زیرا تراز تجاری پایاپای نیست.
12547255_541

استفاده از ارز ملی برای تجارت بین الملل پایدار نیست

وی گفت: برای مثال ما از ارز ملی (ریال یا روبل) برای تجارت با روسیه استفاده می کنیم ولی برای تسویه نهایی باقی مانده تجارت باید از درهم یا دلار استفاده کنیم.

شاکری اظهار داشت: استفاده از ارز ملی دو کشور برای تجارت باید مورد موافقت طرفین قرار گیرد برای مثال ایران و ترکیه می تواند در این زمینه کار کنند مشروط بر اینکه طرفین انگیزه ای برای این کار داشته باشند؛ همچنین ممکن است استفاده از ارز ملی برای تجارت بین ایران و روسیه بعد از یک مدت دچار مشکل شود زیرا باید راهی برای جبران تراز تجاری و کسر تراز پیدا کرد؛ همین مشکل درباره استفاده از ارز ملی ایران و سوریه، ایران و افغانستان و ایران و عراق در مبادلات بازرگانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما با چینی ها مازاد تراز تجاری داریم اگر قرار است با مدل فعلی کار کنیم باید فکری درباره مازاد تراز تجاری کنیم که در نهایت صفر شود. اگر در حال کار تجاری و بازرگانی با چین هستیم هم اکنون با درهم تراز تجاری را صفر می کنیم که به مرور زمان باید این را هم حذف کنیم. 

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: موضوع استفاده از ارزهای ملی برای تسویه اقدامات تجاری و بازرگانی یک سیاست تجاری است تا سیاست ارزی؛ اما ما این موضوع را به صورت معکوس انجام می دهیم؛ در مجموع باید دنبال برنامه توسعه این روند باشیم که تراز تجاری صفر شود.

خبرنگار: زهره آقاجانی علیشاه

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز