برنا گزارش می‌دهد

عملکرد عجیب و سوال‌برانگیز شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای عتبات

۱۴۰۱/۰۵/۲۴ - ۱۳:۲۱:۲۲
کد خبر: ۱۳۶۴۰۲۹
عملکرد عجیب و سوال‌برانگیز شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای عتبات
عملکرد عجیب شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای مربوط به عتبات عالیات که منجر به تأخیرهای طولانی و متعدد و کنسلی پروازها شده، صدای زائران و مسافران این پروازها را در آورده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، تأخیرهای طولانی‌مدت و لغو یک‌باره پروازهای هوایی به کشورهای زیارتی موجب انتقادات شدید زائران شده است.

برخی از این تأخیرها تا 10 ساعت هم بوده و حتی برخی زائران چند ساعت قبل از پرواز و در حالیکه در فرودگاه حاضر شده بودند، با لغو کامل پرواز روبرو شده‌اند.

تاخیرهای عجیب و غریب پروازهای داخلی به مقصد نقاط زیارتی نظیر عراق و عدم توضیح و اطلاع‌رسانی شرکت‌های هواپیمایی در حالی است که این رویه در پروازهای خارجی که به مناطق گردشگری و سیاحتی صورت می‌گیرد، کمتر یا به ندرت رخ می‌دهد.

این تأخیرها تا حدی شدت گرفت که سازمان بازرسی کل کشور امروز به این موضوع ورود کرد و از برخورد انضباطی با عاملان این تأخیرها و همچنین الزام شرکت‌های هواپیمایی به پرداخت جریمه تأخیر و در نظر گرفتن بلیط یک‌طرفه به مشهد برای مسافران آن پرواز خبر داد.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات مسافران شهرهای زیارتی لغو یک‌باره پروازها بعد از ساعت‌ها معطلی در فرودگاه و یا تاخیرهای طولانی است که باعث اعتراض آنها شده و حتی فیلم‌هایی از این اعتراضات در فضای مجازی منتشر شده است.

برخی از زائران که در سفرهای زیارتی اسیر تاخیرهای پروازها شده‌اند، معتقدند شرکت‌های هواپیمایی خیلی راغب به سفرهای زیارتی نیستند و دلیل این عدم رغبت هم مشخص نیست اما پروازهای دیگر همان شرکت‌ها به شهرهای توریستی غیرمذهبی به موقع انجام می‌شود و کمتر با تاخیر روبرو می‌شوند و حتی این تفاوت را در قیمت بلیط‌ها هم می‌شود دید زیرا قیمت بلیط سفرهای خارجی مثل ترکیه ارزان‌تر از سفرهای زیارتی است.

تاخیر پرواز نجف به تهران ایران ایر

یکی از مسافرانی که هفته گذشته عازم سفر زیارتی کشور عراق بوده، به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: عصر روز پرواز با پیام لغو بدون دلیل و فقدان پرواز جایگزین روبرو شدم و شرکت هم پاسخی نمی‌داد.

این مسافر افزود: در تاریخ 1401/5/18 سه بلیت برای پرواز نجف به فرودگاه امام برای تاریخ 1401/5/22 ساعت 18 به شماره پرواز 6651 از شرکت هواپیمایی آتا رزرو کرده بودم و هزینه بلیط‌ها را به صورت کامل پرداخت کرده بودم و تیکت‌های پرواز را به من تحویل دادند و ساعت17 عصر روز پرواز از طریق یکی از آژانس‌ها به نام گردشا در روز پنجشنبه پیام دادند و اعلام کردند پرواز کنسل شده و بدون هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای در ادامه پیام پرواز جایگزین را هم اعلام نکردند و از لحاظ بازگشت هزینه بلیط‌ها هم هیچ اقدامی نکردند.

وی با بیان اینکه "پس از دو روز با دغدغه‌های فراوان توانستم بلیط بازگشت به ایران بگیرم"، ادامه داد: پس از بازگشت به ایران تا به امروز در حال پیگیری بازپس‌گیری پولم هستم و به نتیجه‌ای هم نرسیدم و حتی با شرکت هواپیمایی مربوطه هم تماس گرفتم و به من اعلام کردند بعد از 72 ساعت هزینه بلیط کنسل شده به حساب شما بازگردانده می‌شود و حتی این موضوع را هم به من اعلام کردند که ایرلاین هنوز مبلغی به ما بازنگردانده است تا ما برای شما این پول را واریز کنیم. من به عنوان یک شهروند برای این وضعیت و شرایط متاسفم و علیرغم اینکه برنامه‌ریزی‌ها و برنامه‌های من به هم خورده، پولم تا امروز به دستم نرسیده است.

وی در ادامه افزود: مبلغ بلیط من مبلغ قابل توجهی نبود اما تعداد مسافرانی که بلیط هواپیما رزور کرده بودند زیاد بود و این مبالغ وقتی باهم جمع شوند مبلغ قابل توجهی می‌شود و سوال اینجاست که سود این مبالغ چه شده و به حساب چه کسی واریز می‌شود؟

یکی دیگر از مسافران که با تاخیر طولانی و لغو به یک باره پرواز مواجه شده بودند به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت که حتی شرکت هواپیمایی این لغو را قبول نکرد و پولی به مسافر بازنگردانده است.

وی درباره جزئیات این موضوع گفت: در روز پنجشنبه ساعت 22 و 45 دقیقه بلیط هواپیمایی نجف به مقصد تهران را از شرکت هواپیمای آتا با شماره پرواز 6655 رزرو کرده بودیم و از کربلا به مقصد نجف می‌‌آمدیم که حدود ساعت 17 پیام دادند و اعلام کردند این پرواز کاملا لغو شده و پول به حساب بازگردانده می‌شود و هنگامی که با شرکت خدمات مسافری تماس گرفتیم اعلام کردند که لغو و بازگرداندن مبلغ کنسلی بلیط به شرکت ما ارتباطی ندارد و شما باید با خود شرکت هواپیمایی که کنسل کرده است تماس بگیرید و پیگیری کنید و ما مجدد با شرکت هواپیمایی که پرواز را کنسل کرده بودند تماس گرفتیم و مسئولی پاسخگو نبود و مجدد مجبور به خرید بلیط شدیم و متوجه شدیم همان شماره پرواز برای روز جمعه با 500 هزار تومان بیشتر از مبلغ بلیط قبلی، بیلط‌ها را به فروش می‌رساند.

در ادامه این مسافر هواپیما افزود: مورد عجیبی که در فرودگاه متوجه شدیم، این بود که یکی دیگر از مسافران همان پرواز بلیط را با مبلغ یک میلیون 700 هزارتومان خریداری کرده بود که نزدیک پرواز بود و توانسته بود با قیمت معقول‌تری خریداری کند نکته قابل توجه این بود که ساعت پرواز هواپیما در بلیط‌ها 23 و 45 بود و ساعت پرواز ما 22 و 45 بود ولی در نهایت یک پرواز بودیم و پرواز نجف_ایران راس ساعت 23:45 دقیقه پرواز نکرد و مجدد تاخیر خورد و ما ساعت 12:30 پرواز کردیم و این شرایط واقعا باعث تاسف است که نظارت و پیگیری وجود ندارد و راحت پروازها لغو می‌شود و مردم مجبور می‌شوند با قیمت بالاتری بلیط‌ها را خریداری کنند و این فاجعه‌بار و نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود.

معطلی چندین ساعته زائران ایرانی در فرودگاه بغداد

هفته گذشته هم شاهد تاخیر طولانی و سرسام آور در فرودگاه بغداد به مقصد ایران بودیم که مسافران پرواز شماره ۶۶۷۹ شرکت هواپیمایی آتا از بغداد به مقصد تهران با تأخیر چند ساعته مواجه شده بودند. این پرواز بر اساس برنامه قرار بود ساعت ۸:۱۵ صبح چهارشنبه از بغداد به مقصد تهران انجام شود ولی مسافران از ساعت پنج صبح در فرودگاه حاضر شده‌ بودند ولی علیرغم تأخیر بیش از هفت ساعته در انجام این پرواز، هیچ کس پاسخگو نبوده است.

معطلی‌های طولانی از یک طرف و زد و خورد مهماندارهای هواپیما از طرف دیگر!

علاوه بر اینها، امروز 24 مرداد 1401 مسافر پرواز نجف به مقصد تهران توسط مهماندار هواپیمایی قشم‌ایر مورد زد و خورد قرار گرفتند. این در حالی است که یکی از اولویت‌های شرکت‌های هواپیمایی برای استخدام مهماندار باید روابط عمومی بالا و داشتن تسلط به اعصاب و آرامش است ولی با وجود این اتفاق به نظر می‌رسد که شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هوایی به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و البته عصبانیت مسافران از پروازها بی‌دلیل نیست و هرکس دیگر هم جای مسافران بود و با تاخیر 6 ساعته پرواز می‌کردند، خشمگین می‌شدند.

نبود نظارت کافی بر پروازها مشکلات زیادی برای زائران و حتی متولیان اعزام ایجاد کرده است. اما مسؤولان و شرکت‌های هواپیمایی پاسخگو نیستند و در نهایت تقاضای بالا و کم بودن پرواز را دلیل تاخیرها و بالا بودن قیمت می‌دانند.

نکته قابل توجه اینجاست که این ادعا در حالی رخ می‌دهد که سفرهای زیارتی به کربلا و نجف در ایام شیوع کرونا لغو بود در حالی که سفرهای تفریحی به کشورهای اطراف همچون ترکیه برقرار بود و روزانه چندین پرواز به استانبول نیز انجام می‌شد بنابراین با ازسرگیری سفرهای زیارتی به عراق آن هم پس از حدود ۲ سال تعطیلی بالا بودن تعداد زوار قابل پیش‌بینی بود و حتی انتظار می‌رفت مسؤولان نسبت به حل مشکلات پروازی از پیش برنامه‌ریزی کنند و براساس تقاضا پروازهای مناسبی در نظر بگیرند.

گزارش از زهره آقاجانی

انتهای پیام/

نظر شما
نظرات
مهدی
|
-
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
0
0
سلام. پرواز ایران ایر نجف تهران شماره ۵۳۳۸، امشب ۱۸ ام. تا اینجا ۳ ساعت تاخیر بدون اطلاع رسانی قبلی!
حدود ۶ ساعت است فرودگاه هستیم!
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز