بازارسازی روش تضمینی برای فرار از تحریم

۱۴۰۱/۰۶/۱۶ - ۰۹:۱۸:۱۰
کد خبر: ۱۳۷۴۰۷۶
بازارسازی روش تضمینی برای فرار از تحریم
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در واقع ما با سرمایه گذاری ایران در این پالایشگاه‌ها از طریق صادرات خدمات فنی مهندسی، می‌توانیم علاوه بر صادرات تضمینی نفت خام خود، در خروجی پالایشگاه نیز شریک شویم و نفت خام خود را به بنزین و دیگر فرآورده‌های سوختی تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، مسئله بازارسازی برای فروش نفت بی شک یکی از مهم ترین راهکارها برای تضمین بازار فروش نفت خام خود است. برخی کشورها در زیرساخت های مرتبط با حوزه نفت و گاز، سرمایه‌گذاری عظیمی می‌کنند تا علاوه بر تضمین بازار فروش نفت خود، روابط دیپلماتیک مستحکمی از طریق این بازارسازی انجام شده، ایجاد کنند. این رویکرد از آن جهت بسیار اهمیت دارد که در حال حاضر بسیاری از کشورهای همسو با ایران، در زیرساخت های حوزه انرژی خود، با کمبودهای بسیاری مواجه هستند و دانش و توان ایرانی در این زمینه می‌تواند به کمک ایران بیاید تا علاوه بر بازسازی زیرساخت های کشورهای همسو، بازار تضمینی برای فروش نفت خود پیدا کنیم و بدون هزینه سرمایه گذاری بالا و تنها با صادرات خدمات فنی مهندسی، در زیرساخت های حوزه انرژی آن کشورها، سهامدار شویم. این سیاست، سیاست خرید تقاضا نیز نام دارد.

سیاست «Buy Demand» یا «خرید تقاضا» یکی از راهکارهای مهم کشورهای دارای منابع عظیم نفت و گاز است تا برای بازارسازی و ایمن‌سازی سهم فروش نفت خود از بازار مقصد در زیرساخت‌های پالایشی کشورهای مختلف و همسو با خود، سرمایه‌گذاری مشترک کرده تا نفت خام ایران در این کشورها به فروش برسد و از این طریق، بازار صادراتی خود را تضمین می‌کند. به بیان دیگر، شرط انجام سرمایه‌گذاری و یا نتیجه سرمایه‌گذاری این خواهد بود که کشور واردکننده نفت، نفت موردنیاز خود را از کشور سرمایه‌گذار خریداری کند.

محمد طلا مظلومی در گفت وگو با برنا در مورد راه اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی و تامین بخشی از بنزین مصرف داخل، گفت: ما برابر نیاز کشور نتوانستیم زیرساخت‌ها را در حوزه پالایشگاهی و ظرفیت های نیروگاهی آماده کنیم اتفاقی که در بحث‌راه اندازی پالایشگاههای فراسرزمینی می افتد این است که ظرفیتی برای کشور و صنعت  و تامین بخشی از منابعی که بویژه در بحث سوخت بنزین و امثالهم نیاز داریم می افتد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از بازسازی پالایشگاه های فراسرزمینی باید به عنوان یک سیاست کوتاه مدت در خنثی سازی تحریم ها استقبال کرد تا براساس ثروت و ارزش افزوده ای که ایجاد خواهد کرد بخشی از مشکلات داخل کشور را حل کرد.

وی ادامه داد: در واقع ما با سرمایه گذاری ایران در این پالایشگاه ها از طریق صادرات خدمات فنی مهندسی، می توانیم علاوه بر صادرات تضمینی نفت خام خود، در خروجی پالایشگاه نیز شریک شویم و نفت خام خود را به بنزین و دیگر فرآورده های سوختی تبدیل کنیم و مشکلات و موانع تحریم فروش نفت خام ایران را برطرف کنیم و دیگر مشکل یا مانعی در بحث  انتقال و خرید و مسائل ارزی نخواهیم داشت چراکه این پالایشگاه ها در اختیار خودمان است.

نماینده مردم بهبهان در مجلس خاطر نشان کرد: ونزوئلا  الان به عنوان بازار اول ماست و کشور نیجریه نیز به میدان آمده است. این دست کشورها که امروز با مشکلاتی مواجه هستند کشورهای هدف خوبی هستند ضمن اینکه وضعیت سیاست خارجی شان نیز معلوم است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز