در گفت‌و‌گو با برنا:

معافیت گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی به تولید داخل آسیب می زند

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۱۲:۳۹:۵۵
کد خبر: ۱۳۷۷۳۸۱
معافیت گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی به تولید داخل آسیب می زند
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره ماده ۱۱۹ قانون حقوق گمرکی که به واسطه آن واردات ماشین آلات صنعتی و تولیدی معاف از پرداخت حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده می شوند گفت: این معافیت قطعا به تولید داخل ما ضربه می زند، اما نیاز داخل هم بیشتر از میزان تولید ماشین آلات صنعتی و تولیدی ما است. متاسفانه نیاز خیلی از بخشهای صنعتی با این ماشین آلات تولید داخل مرتفع نمی شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، حسین محمد صالحی دارانی،نماینده فریدن و فریدونشهر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر لازمه تحول در تولید داخل این است که شرکت های دانش بنیان به این مسئله وارد شوند. سرمایه‌گذاران در این حوزه هم قول حمایت هایی هم داده‌اند  که به این مسئله ورود کنند تا تولید ما رونق بگیرد و نیاز به لوازم جانبی این ماشین آلات را مرتفع کنند.

وی در ادامه بیان کرد: وزارت صمت از این تولید کنندگان حمایت خواهد کرد و مجلس هم تحت عنوان قانون جهش دانش بنیان ها حمایت جدی از آنها خواهد کرد تا شرکت‌های دانش بنیان هم به این مسئله ورود کنند. اینگونه حمایت‌ها از واردات این تجهیزات مقداری به تولید داخل ضربه می زند اما این کارها اگر صورت نگیرد نیاز داخل تامین نمی شود.

 نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اگر این معافیت ها نباشد بخش صنعتی و معدنی ما با مشکلات جدی از حیث در دسترس نبودن ماشین آلات پیشرفته مواجه خواهند شد.

صالحی داران در ادامه انتقادها به شیوه اعطای معافیت به این ماشین آلات را پذیرفت و گفت: بله بهتر است که ابتدا این معافیت‌ها به قطعات سپس ماژول ها و سپس به ماشین آلات داده شود. متاسفانه این بخش در بعد نظارتی ضعیف عمل کرده و اگر مقداری هدفمند تر این مسائل اجرا میشد حتما نیاز داخل بهتر برطرف می شد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه در اجرای این معافیت از حقوق گمرکی واردات این ماشین آلات مقداری سلیقه‌ای عمل میشود و برخی فقط به دنبال سود خودشان از این واردات هستند و به فکر اینکه بخواهند مشکلی از مشکلات داخلی راه مرتفع کنند نیستند. این ایرادات و اشکالات به این معافیت از حقوق گمرگی واردات وارد است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: قطعاً اگر ما در حوزه قطعات ورود می‌کردیم و این معافیت های حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده را به یک سری از لوازم جانبی که نیاز بازار داخل است تخصیص میدادیم در رفع مشکلات ما کارسازتر بود. واگذاری این اختیارات به استان‌ها از سوی وزارت صمت جای اما اگر دارد. قطعاً مشکل ما با این اقدام وزارت صمت حل نخواهد شد.

این نماینده مجلس درباره دلیل اینکه این واردات به توسعه صنعتی کشور منجر نشده توضیح داد: واردات این ماشین آلات در مواردی کار تولید داخل را ناقص گذاشت. از سوی دیگر وارد کردن این کالاها با توجه به نیازی که  در داخل هست ضروری است. متاسفانه خیلی از صنایع و خیلی از معدن داران و شرکتها وقتی دیدند  که نمی توانند کاری را از پیش ببرند، کارشان را متوقف کردند، زیرا هیچ تحولی در کارشان صورت نمی گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: اگر یک ساز و کار مناسب برای واردات این ماشین آلات و برای تولید آنها در نظر گرفته می شد و صنعت کار و معدن کار ما هم با پشتوانه خوبی کار را ادامه می داد، اما خیلی از کارهای ما خوابیده به دلیل اینکه اطمینان به این رویه و روند وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: برخی از تولیدکنندگان داخلی به نبود لیستی از کالاهای تولید داخل که نباید مشابه خارجی آن به کشور وارد شود انتقاد دارند و به دلیل نبودن این اطلاعات و مدارک نمیتوانند شکایت کنند و یا حرف خود را ثابت کنند. این انتقادی است که از جانب این تولیدکنندگان به حق و به جا است. زیرا نظارت درستی که نبوده باعث شده بعضی از کالاها از معافیت مالیاتی و حقوق گمرکی استفاده کنند و در داخل با قیمت بازار سیاه به فروش برسند و یدون لحاظ شدن این معافیت حقوق گمرگی قیمت تمام شده آنها محاسبه شود. 

وی ادامه داد: خیلی از وارد کنندگان از این بند قانونی سوء استفاده کرده‌اند و این اقدام مانعی بر سر راه ایجاد نظارت درست بر این مسائل شده است. قطعاً اگر نظارت درست و صحیح انجام شود پشتوانه و دلگرمی در صنعت کاران به وجود می آید.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز