بحران اوکراین، قیمت گندم را افزایش داد

۱۴۰۱/۰۷/۱۹ - ۱۳:۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۳۸۵۵۵۸
بحران اوکراین، قیمت گندم را افزایش داد
قیمت گندم به دلیل انفجار در پایتخت اوکراین و سایر شهرها افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، داده‌های معاملاتی نشان می‌دهد که قیمت گندم به دلیل اخبار انفجار در پایتخت اوکراین و سایر شهرها نزدیک به 8 درصد افزایش یافت. 

به گفته تحلیلگرانی که با بلومبرگ صحبت کردند، افزایش قیمت ها به دلیل تشدید درگیری بین مسکو و کی یف است که قرارداد غلات اوکراین را که تا حدود یک ماه دیگر منقضی می شود، در معرض خطر قرار داده است.

شرکت تحلیلی Agritel مستقر در پاریس در یادداشتی به بلومبرگ گفت : آغاز هفته می تواند با خطر افزایش تنش ها در حوزه دریای سیاه بسیار بحرانی باشد.

بر اساس گزارش راشاتودی، معاملات آتی گندم شیکاگو به 9.48 دلار در هر بوشل رسید که 7.7 درصد افزایش داشت. سایر غلات از جمله ذرت و سویا نیز افزایش یافت.

به طور کلی، قیمت گندم تاکنون 19 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

حملات موشکی به شهرهای مختلف در سراسر اوکراین، از جمله اودسا، یکی از بزرگترین مراکز صادرات غلات اوکراین، دو روز پس از حمله به پل کریمه، پیوند کلیدی بین سرزمین اصلی روسیه و شبه جزیره کریمه، انجام شد. مسکو اوکراین را عامل این انفجار دانسته است.

به گفته تحلیلگران، هر گونه مانعی برای صادرات غلات دریای سیاه، قیمت جهانی مواد غذایی را افزایش می دهد.

توافق با میانجیگری سازمان ملل برای اجازه دادن به غلات اوکراینی که به دلیل عملیات نظامی مسدود شده بود، از بنادر دریای سیاه خارج شود، در اواخر ژوئیه بین روسیه، اوکراین و ترکیه منعقد شد. 

تا اوایل اکتبر، حدود 4.6 میلیون تن محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین به عنوان بخشی از این توافق صادر شد.

 نزدیک به نیمی از این صادرات ذرت و صادرات گندم 1.2 میلیون تن بوده است. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور، قبل از توافق، گفته بود که بنادر اوکراین 20 تا 25 میلیون تن محصولات کشاورزی را برای صادرات در اختیار دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز