عملکرد وزیر صمت در حوزه فولاد شاهکار بوده است

۱۴۰۱/۰۸/۰۷ - ۱۴:۴۰:۲۴
کد خبر: ۱۳۹۲۱۹۹
عملکرد وزیر صمت در حوزه فولاد شاهکار بوده است
تولید کننده و فعال اقتصادی گفت: عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه فولاد شاهکار بوده و از مهم‌ترین نقاط مثبت وی می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا، سید علی موسوی خورشیدی که در استان گلستان فعال است افزود: در طول یک سال گذشته شاهد کاهش ۲۵ درصدی قیمت فولاد در کشور بودیم که رسیدن به چنین نقطه مثبتی به دلیل مدیریت و عملکرد خوب فاطمی امین بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت شاهد افزایش قیمت فولاد نبودیم اظهار داشت: عملکرد وزیر صمت در این بخش موجب شد تا علاوه بر کاهش قیمت از تورم افسارگسیخته نیز جلوگیری شود.

موسوی خورشیدی با بیان اینکه زحمات وزیر صمت در این بخش را نمی‌توان نادیده گرفت تصریح کرد: عملکرد وی نسبت به پنج سال گذشته در کنترل قیمت فولاد که سبب ثبات قیمت محصولات به خصوص در بخش خودرو نیز شده امروز قابل دفاع است. چرا که در غیر این صورت شاهد تورم غیر قابل باوری می‌بودیم.

وی با بیان اینکه علت این سیاسی‌کاری‌ها را نمی‌دانیم اظهار داشت: به عنوان یک فعال اقتصادی مخالف این استیضاح هستیم چرا که در صورت ادامه پیدا کردن این‌گونه حرکت‌های سیاسی علاوه بر تورم این احتمال وجود دارد که شاهد تعطیلی واحدهای فعال در این بخش و تعدیل نیرو باشیم.​

مقابله با مافیای خودروسازی و فولاد در وزارت صمت

جمشید نفر  درباره عملکرد وزیر صمت و دلایل طرح استیضاح وی اظهار داشت: به طور کلی با استیضاح آقای فاطمی امین در این زمان خاص، مخالف هستم، وزارت صمت یک وزارتخانه بسیار بزرگ و گسترده است که بخش تجارت خارجی، صنعت، معدن، صنایع سنگین، صنایع سبک و غیره را شامل می‌شود که حدود 32 تا 33 درصد تولید ناخالص ملی مرتبط با وزارت صمت است، بنابراین هر فردی سکاندار این وزارتخانه شود در کوتاه‌مدت موفق نخواهد بود، زیرا ساختارها غلط است. 

وی افزود: این وزارتخانه دارای تضاد منافع است و در صورت عدم رفع مشکلات ساختاری، هیچ وقت نمی تواند تصمیم بگیرد و بارها در جلساتی که به نمایندگی از بخش بازرگانی شرکت کرده‌ام، دیده ام که معاونت تولید در وزارت صمت از تولید کننده داخلی به غلط دفاع می‌کند البته دفاع از تولید کننده داخلی خوب است اما دفاع غلط خوب نیست. 

استیضاح موجب توقف راهبردهای بلند است

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در رابطه با زیرساخت‌های تجارت خارجی، معدن، صنعت کمبودهای فوق العاده ای وجود دارد، اما استیضاح در مدت زمان کوتاه فعالیت، موجب می‌شود که هیچ وزیری اطمینان به آینده اش نداشته باشد و بنابراین دنبال راهبردهای طولانی مدت نرود و صرفا برای کارهای شعاری و کوتاه مدت کار کند تا مورد استقبال آقایان واقع شود. 

وی اضافه کرد: تعداد بسیار زیادی قوانین خوب وجود دارد که به دلیل عدم نظارت مجلس بر اجرای این قوانین، همه معطل مانده و زمان‌های زیادی تلف شده است و نتیجه‌ای هم نگرفته‌ایم. 

‌نفر اظهار داشت: به هر حال اگر فردی یک سال وزیر و‌ به دنبال اصلاح ساختار جدید باشد اما به مجلس کشانده و استیضاح شود، سرخورده می‌شود و با وجود آنکه کسرهایی که ممکن است داشته باشد و شاید هم آن کسری ها به خود وزارتخانه مربوط نشود و به جاهای دیگر مرتبط باشد، این استیضاح، اقدام درستی نیست. 

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: فراموش نکنیم که صنعت دو بخش دارد یکی صنایع بزرگ و دیگری صنایع کوچک و متوسط که صنایع کوچک و متوسط متاسفانه یتیم است و هیچکس از آن دفاعی نمی‌کند که ضرورت دارد در این حوزه همه بخش‌ها و دولت و مجلس توجه کنند. 

تلاش وزیر صمت برای مبارزه با مافیایی خودروسازی، پتروشیمی و فولاد

وی افزود: اما صنایع بزرگ و کلان ما مانند خودروسازی‌ها، پتروشیمی‌ها و فولاد گرفتار مافیای بسیار بزرگی هستند و مشخص است که برخی از نمایندگان مجلس در قبال خدمتی که به این صنایع بزرگ می‌کنند درخواست‌هایی هم از وزیر متبوعه دارند که خود این موجب می‌شود وزیر نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، فاطمی امین در ابتدای کار بسیار تلاش کرد‌ که با این مافیا مقابله کند اما در بسیاری از جاها از این مافیا ضربه خورد. 

اقدامات خوب در بخش تجارت خارجی کشور

نفر اظهار داشت: بهترین اقدامات وزیر صمت از آغاز به کار تاکنون در بخش بازرگانی و تجارت خارجی کشور بوده و توانسته است اتفاقات خوبی را در این بخش رقم بزند اگرچه این اتفاقات خوب از نظر ما کم و ابتدایی است و جای پیشرفت دارد. 

دبیر کل کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه باید به وزیر صمت فرصت داده شود، گفت: شرایط کشور از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره شرایط مناسبی نیست و تغییر وزیر در این شرایط می تواند آثار بسیاری بدی روی همه این بخش ها داشته باشد. 

وی افزود: فراموش نکنیم که ما بیشترین استیضاح و تغییر وزرا را در سال‌های اخیر در وزارت صمت داشته ایم و این مساله نشان می دهد که بخش عمده ای از مشکلات از دست وزارتخانه خارج است. 

نفر اظهار داشت: من از عملکرد وزیر صمت دفاع کردم اما رد هم نمی‌کنم که بسیاری از تصمیمات ممکن است تصمیمات درستی نباشد اما کاملا‌ روشن است که این تصمیمات از وزارتخانه بیرون نیامده است و از جاهای دیگر به وزارتخانه تحمیل شده است اما به هیچ وجه با استیضاح وزیر صمت در این شرایط حاد و سخت و با توجه به مسائلی که ذکر شد موافق نیستم. 

نمایندگان به جای استیضاح وزیر به فکر علاج بخشی مشکلات صنعت باشند

فرهاد صفری با اشاره به ارائه درخواست استیضاح سید رضا فاطمی امین به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با در نظر گرفتن مصالح عمومی و خواسته و مطالبات اصلی صادر کنندگان و تولیدکنندگان دست به استیضاح بزنند نه به خاطر منافع شخصی و گروهی.

وی افزود: به عقیده من استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت هیچ دردی از تولید کنندگان و صنعتگران کشور را دوا نمی‌کند و نمایندگان بجای این کار باید بدنبال راهکار برای علاج بخشی صنعت و تولید در مجلس باشند.

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی  اردبیل با بیان اینکه با تغییر وزیر صنعت معدن و تجارت مشکل صنعتگران حل نمی‌شود، افزود: وزیر صنعت معدن و تجارت همان مصوبات مجلس را اعمال و اجرا می‌کند و اگر ایرادی در کار وزارت است مجلس می تواند با تصویب قوانین ایرادات و کاستی‌ها را برطرف کند.

صفری ادامه داد: واقع امر این است که صنعتگران و تولید کنندگان کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند ولی این را هم باید بپذیریم که برطرف شدن این مشکلات به تنهایی از عهده وزیر صنعت معدن و تجارت خارج است و باید نمایندگان مجلس هماهنگ با وزیر صمت مصمم به برطرف شدن این مشکلات باشند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس باید جوابگو باشند که کدام قوانین را برای سر وسامان یافتن صنعت در کشور مصوب کردند که وزیر صمت نتوانسته آن را اجرا کند.

وی ادامه داد: با این وضعیت، تغییر وزیر صنعت معدن و تجارت جوابگو نخواهد بود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به فکر ساماندهی وضعیت اقتصادی و صنعتی در کشور باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز