مقایسه فوتون اتوماتیک ایران خودرو با کلوت مکث موتور/ کدام پیکاپ در بازار ایران ارزش خرید دارد؟

۱۴۰۱/۰۹/۱۹ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۸۱۷۸
مقایسه فوتون اتوماتیک ایران خودرو با کلوت مکث موتور/ کدام پیکاپ در بازار ایران ارزش خرید دارد؟
در سال‌های گذشته به دلیل محدودیت واردات برندهای مطرح، بازار خودروهای پیکاپ محدود به چند برند محدود بود و بسیاری از خریداران تویوتا هایلوکس دست دوم را انتخاب بهتری می‌دانستند، اما حالا با ورود خودروهای جدید با امکانات متفاوت، کار را اندکی سخت کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، با توجه به شرایط و محدودیت های صنعت خودرو کشور طی یک سال گذشته شاهد معرفی پیکاپ‌های جدیدی از سوی خودروسازان بودیم و عرضه این پیکاپ‌ها حتی در شرایط انحصاری این بازار باعث ایجاد جذابیت و رقابت اندکی بین شرکت های عرضه کننده این خودروها شده است.

 تمامی پیکاپ های عرضه شده در بازار به دلیل محدودیت واردات از برندهای چینی بوده است و برخی شرکت‌ها با توجه سیاست های فروش محصولات  خود را با نام و نشان تجاری جدید معرفی می کنند، KMC T8، فوتون تونلند، آمیکو آسنا و مکث کلوت از جمله پیکاپ هایی هستند در داخل کشور مونتاژ می شوند و هفته گذشته نیز جدیدترین پیکاپ ایران خودرو با نام فوتون تونلند G7  اتوماتیک رونمایی شد، در ادامه این مطلب به مقایسه فوتون اتوماتیک ایران خودرو با مکث کلوت اتوماتیک خواهیم پرداخت که از نظر  قیمتی هم در یک سطح قرار دارند.

مقایسه طراحی

تمامی پیکاپ‌های چینی عرضه شده در بازار ایران از یک سبک طراحی ساده استفاده کرده‌اند و پایه مهندسی این خودروهای بر اساس تویوتا هایلوکس است، البته طراحی خودرو جدید بهمن G9 متفاوت بوده  و شباهت زیادی به پیکاپ های آمریکایی دارد.

رونمایی-پیکاپ-فوتون-تانلند-تونلند-اتوماتیک-G7-ایران-خودرو-دیزل-1

نسل جدید پیکاپ فوتون ایران خودرو با از نظر ابعاد و طراحی شباهت زیادی به تویوتا هایلوکس دارد و خطوط طراحی مدرن تر این خودرو می تواند جذابیت بیشتری نسبت به کلوت مکث موتور داشته باشد.

کلاس بدنه فوتن تونلند جدید از نوع پیکاپ دوکابین بوده و بر روی شاسی مستقل قرار گرفته است. سیستم تعلیق جلو در پیکاپ فوتون تونلند جدید از نوع مستقل جناقی دوبل و تعلیق عقب از نوع فنر تخت است. رینگ 18 اینچی آلومینیومی چهره  جدیدی را به نمای جانبی فوتون تونلند G7 داده است.

Screenshot 2022-12-07 150517

 پیکاپ چینی دایون V5 با نام کلوت سال گذشته روانه بازار شد و مکث موتور تصمیم گرفت نسخه دنده اتوماتیک کلوت را نیز به بازار عرضه کند. طراحی مکث کلوت اتوماتیک از لحاظ ظاهری با نسخه دنده‌ای تفاوت ندارد نسبتا قدیمی است. البته طراحی موضوعی سلیقه‌ای و اجرای جذاب آن در انواع پیکاپ‌ها کاری بسیار دشوار است که معمولا جز از آمریکایی‌ها برنمی‌آید.

بررسی مشخصات فنی

فوتون تونلند G7 دارای استاندارد یورو شش بوده و از تمامی استانداردهای ۸۵ گانه برخوردار است. این پیکاپ دارای گیربکس اتوماتیک هشت سرعته، موتور دوهزار سی سی مجهز به توربو شارژو سیستم GDI، توان ۲۳۵ اسب بخار، گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر و گیربکس ZF هشت سرعته و به صورت چرخ محرک در حالت های ۴H، ۴L، ۲H  و اتو است.

اما در مقابل مکث کلوت اتوماتیک مانند نسخه دنده دستی به پیشرانه ۲.۴ لیتری توربو شارژ ۴K22 مجهز است که این پیشرانه توسط شرکت میتسوبیشی طراحی شده و در چین تولید می شود، ۲۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده کلوت اتوماتیک مانند جعبه دنده دایون Y5 بوده و توسط زومکس ساخته شده است. این جعبه دنده از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT بوده و توان را بر اساس تنظیمات راننده، به چرخ های جلو و عقب منتقل می کند.

Screenshot 2022-12-07 150536

پیشرانه کلوت مکت موتور دارد استاندارد یورو ۵ است  و مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۲.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و در حالی که  پیشرانه یورو ۶ فوتون تونلند G7 مصرف ترکیبی ۹.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای این پیکاپ ثبت کرده است.

رونمایی-پیکاپ-فوتون-تانلند-تونلند-اتوماتیک-G7-ایران-خودرو-دیزل-88

سیستم تعلیق در هر دو پیکاپ بر اساس پایه مهندسی مشابه هایلوکس یکسان است و در قسمت جلو تعلیق دوجناغی و از فنر تخت در عقب بهره برده اند، اما مهم ترین تفاوت این دو خودرو در سیستم انتقال قدرت است در حالی که هر دو پیکاپ قابلیت تنظیم دنده سبک و سنگین را دارند، اما در تونلند سیستم  تنظیم اتوماتیک سیستم انتقال قدرت وجود دارد که این قابلیت در مکث کلوت اتوماتیک دیده نمی‌شود. همچنین در بخش سیستم کنترل پایداری تونلند G7 ایران خودرو از به روز‌تر است و در نسل جدید این سیستم کنترل پایداری در حالت ۴H هم فعال عمل می کند. در این شرایط فوتون تونلند G7 از نظر قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت نسبت به کلوت مکث موتور برتری دارد.

مقایسه کابین وامکانات رفاهی

کلوت اتوماتیک مکث موتور زمانی که در نمایشگاه تهران رونمایی شد از لحاظ ظاهری با نسخه دنده‌ای تفاوت نداشت و فضای داخل کابین به طور جزئی تغییر یافته بود و به جای دنده دستی، یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به موتور متصل شده است. فضای کابین پیکاپ کلوت اتوماتیک نسبت به نسخه دستی دارای پنل سیستم تهویه به حالت لمسی، اهرم تعویض دنده اتوماتیک و قطعات ظریف کرومی برای تزئین بخش‌های مختلف کابین است. باقی مشخصات مثل فرمان دایره‌ای با لوگوی مکث موتور در وسط آن، تریم چرم مصنوعی صندلی‌ها، نمایشگر لمسی 9 اینچی و غیره درست مشابه با کلوت دنده‌ای هستند. البته پنل پشت فرمان کمی تغییر یافته و به‌روزتر شده است.

2

دو کیسه هوا، کروز کنترل، استارت دکمه ای، قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، تنظیم الکتریکی حالت انتقال قدرت به چرخ ها، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، دوربین دنده عقب، صندلی برقی ۶ حالته راننده، حالت تیپ ترونیک و اسپرت و برفی جعبه دنده، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه الکتریکی دستی، نمایشگر لمسی، کامپیوتر سفر و… از جمله امکانات مکث کلوت اتوماتیک است.

رونمایی-پیکاپ-فوتون-تانلند-تونلند-اتوماتیک-G7-ایران-خودرو-دیزل-38

اما در مقابل فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دارای فضای کابین به روزتر و  تریم داخلی با کیفیت‌تر نسبت به کلوت مکث موتور است. همچنین فوتون تونلند از قابلیت تعویض دنده در پشت فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار برخورد از جلو، رادار تشخیص نقاط کور، کی‌لس، دی‌لایت که منطبق با استانداردهای ۸۵ گانه بهره می برد. این خودرو از مانیتور ۱۰.۳ اینچی، شش ایربگ شامل دو ایربگ در جلو، دو ایربگ در عقب و دو ایربگ بر روی ستون‌ها، کروز کنترل، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی برخوردار است.

نسخه جدید پیکاپ فوتون تونلند علاوه بر تغییرات ظاهری، مکانیزم فنی این خودرو را نیز متحول کرده است. بعنوان مثال، شاسی‌ خودرو در نسخه جدید، مستحکم‌تر از قبل شده. پیکاپ اتوماتیک دارای سیستم‌های کنترل سرعت در سر پایینی، کنترل الکترونیکی پایداری، نگه‌دارنده خودرو در سربالایی و کنترل کشش است. وزن خالص فوتون تولند 1955 کیلوگرم بوده و وزن ناخالص مجاز 2775 کیلوگرم عنوان شده است.

کلوت اتوماتیک مکث موتور نیز از امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی برخوردار است. سیستم ترمز و پایداری آن شامل سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم ترمز کمکی (BAS)، سیستم ترمز ترکیبی (CBS)، سیستم پایداری الکترونیکی (ESC)، ترمز دیسکی روی چرخ‌های جلو و ترمز کاسه‌ای روی چرخ‌های عقب می‌شود. در صورت بروز حادثه، دو ایربگ از سرنشینان جلو محافظت می‌کند.

رونمایی-پیکاپ-فوتون-تانلند-تونلند-اتوماتیک-G7-ایران-خودرو-دیزل-29

مقایسه امکانات و آپشن

با توجه به لیست امکانات و آپشن های دو خودرو، صفحه نمایش مالتی مدیای مرکزی، استارت دکمه ای، سیستم تهویه اتوماتیک، ورود بدون کلید، کروز کنترل، صندلی ۶ حالته برقی راننده، دوربین دنده عقب، رکاب کناری و رول بار در هر دو پیکاپ مشترک است.

اما تونلند جدید ایران خودرو امکانات بیشتری مانند  دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن صندلی های جلو، سنسور نور و باران، دسته دنده الکترونیکی، پدل شیفتر، ترمز پارک برقی، کنترل حرکت در سراشیبی و اتوهلد نسبت کلوت اتوماتیک دارد که درنتیجه لیست آپشن ها و امکانات عرضه شده در فوتون تونلند G7 به روزتر، کارآمدتر و بیشتر از مکث کلوت اتوماتیک است.

m_merged (1)

برتری با کدام پیکاپ است؟

با توجه به اینکه هر دو پیکاپ بررسی شده به تازگی معرفی شده‌اند به همین دلیل عملکرد و کارایی این خودروها در بلند مدت مورد بررسی قرار نگرفته است اما با توجه به بررسی‌ها کوتاه مدت و کیفیت این دو خودرو و مشخصات فنی و لیست آپشن‌های ارائه شد شده از سوی ایران خودرو و مکث موتور به نظر می رسد روی کاغذ برتری این رقابت از آن فوتون تونلند G7 ایران خودرو است.

ایران خودرو قیمت تونلند جدید را در حدود ۱.۳ میلیارد تومان اعلام کرده که در رنج قیمتی سایر وانت‌های جدید توربو و گیربکس اتوماتیک بازار قرار دارد و هنوز قیمت پیکاپ کلوت مکث موتور اعلام نشده است اما احتمالاً قیمتی در محدوده ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را داشته باشد و با این حساب این دو پیکاپ در  قیمت نیز با هم رقابت خواهند داشت.

پس در یک نگاه کلی به این دو خودرو پیکاپ جدید بازار ایران می‌توان به این نتیجه رسید که فوتون تونلند G7 از طراحی به روز تری نسبت به کلوت اتوماتیک مکث موتور بهره می برد البته طراحی این نوع خودروها تا حد زیادی سلیقه ای است نمی توان برتری مطلق را به یکی از این دو پیکاپ داد. از نظر پشرانه نیز با استفاده از تکنولوژی جدید پاشش سوخت مستقیم و استاندارد یورو ۶، فوتون تونلند با مصرف سوخت کمتر توان بیشتری را تولید می‌کند.

از نظر سیستم انتقال قدرت نیز فوتون تونلند G7 نسبت به کلوت مکث موتور به دلیلی استقاده از سیستم  تنظیم اتوماتیک سیستم انتقال قدرت به روز تر برتری دارد. در بخش امکانات رفاهی  و لیست آپشن های کارآمد و کیفیت تریم داخلی باز هم فوتون تونلند ایران خودرو در رده بالاتری نسبت به کلوت قرار می گیرد.

ضعف خدمات پس از فروش مکث موتور و نکاتی در خصوص شرایط بازار ایران

با توجه به اینکه بیشتر خودروهای عرضه شده  خودروسازان خصوصی از یک گروه خودروساز چینی با پلت فروم و پیشرانه مشترک بهره می‌برند تفاوت قبل ملاحظه ای در برخی از این خودروها دید نمی شود و تنها با طراحی و آپشن های متفاوتی به بازار ایران عرضه می شوند. به همین جهت باید در زمان انتخاب این نوع خودروها باید به این نکته توجه داشت که بیشتر  خودروهای چینی عرضه شده از سوی مونتاژکاران خصوص در بازار دارای ضعف تامین قطعات و خدمات پس از فروش  است و خرید خودرویی که بیشتر در بازار حضور داشته را باید مشتریان اولویت قرار دهند.

در سال های گذشته بسیاری از خودروسازان خصوصی مونتاژکار به یک بازه زمانی کوتاه خودروهای چینی خود را وارد بازار می کردند و با یک اتفاق کوچک کل فعالیت شرکت و خدمات آن متوقف می شد. خریداران باید در نظر داشته باشند که این محصول در زمان ورود به بازار  کشور از چه خدمات پس از فروش و تامین قطعاتی بهره‌مند خواهد بود و آیا با ضعف تامین قطعه و خدمات پس از فروش مواجه می‌شود؟

بر اساس اطلاعات سایت مکس موتور در حال حاضر این شرکت برای ارائه خدمات به مشتریان در کشور تنها 13 نمایندگی فعال دارد و این شرکت برای ارائه خدمات پس از فروش تنها به ایجاد یک نمایندگی در برخی از مراکز استانها اکتفا کرده است که این مسئله مالکان محصولات این مونتاز کار چینی را برای دریافت ساده ترین خدمات یا خرید قطعات با چالش جدی روبرو خواهد کرد. بهتر بود مکث موتور قبل از معرفی و  بازاریابی  محصولات جدید در مرحله اول شبکه خدمات و نمایندگی های خود را گسترش دهد تا بتواند اعتماد خریداران بیش‌تری را به دست آورد.

صرفه نظر از قیمت بالا و غیر منطقی محصولات چینی خودروسازان خصوصی برخی از این خودروسازان با توجه به حضور بلند در صنعت خودرو کشور توانسته قطعات و شبکه خدمات مناسبی را برای خود فراهم کند و مشتریان این خودروسازها مشکلات کمتری برای تامین قطعات و دریافت خدمات متحمل می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز