خرید طلای کارکرده به صرفه تر است یا طلای نو؟

۱۴۰۱/۰۹/۱۸ - ۱۴:۴۵:۴۵
کد خبر: ۱۴۰۸۶۶۴
خرید طلای کارکرده به صرفه تر است یا طلای نو؟
هنگام خرید طلای دست دوم، فروشندگان طلا آن را معادل طلای نو می‌فروشند و تنها اجرت ساخت و مالیات را از خریدار دریافت نمی‌کنند. قیمت طلای نو به همراه ۷ درصد مالیات را از خریدار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بازار بیت کوین در هفته گذشته بین محدوده‌ی ۱۷۲۱۱-۱۶۸۴۳ دلار در نوسان بود. قیمت این رمزارز امروز در محدوده‌ی ۱۶۸۴۴ دلار معامله شد و نسبت به روز گذشته ۰.۰۰۶ درصد افزایش داشته است.

کتی وود از ArK Invest اخیرا تأیید کرده است که او و شرکتش هنوز معتقد هستند، بیت‌کوین تا سال ۲۰۳۰ به قیمت ۱ میلیون دلار خواهد رسید. وود به بلومبرگ گفت: «ما فکر می‌کنیم بیت‌کوین از این بازار خرسی با موفقیت بیرون خواهد آمد».

او تنها سرمایه‌گذار برجسته‌ای نیست که پیش بینی بسیار بالایی برای بیت‌کوین دارد، مایک نووگراتز از Galaxy Digital نیز باور دارد که بیت‌کوین ظرف پنج سال آینده به ۵۰۰۰۰۰ دلار خواهد رسید. به عقیده او، اگر فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره‌های آن نبود، نووگراتز همین سطح را قبل‌تر نیز پیشنهاد داده بود.


برخی از تحلیلگران استدلال می‌کنند که اکنون این رمزارز به پایین‌ترین سطح خود در بازار نزولی رسیده است. به عنوان مثال، چارلز ادواردز، تاجر و بنیانگذار سرمایه‌گذاری Capriole اخیراً به انواع شاخص‌های تکنیکال اشاره کرده است که به چنین کف قیمتی اشاره می‌کنند. گفتنی است، بیت‌کوین واقعا نمی‌تواند بیشتر از این سطح سقوط کند و اکنون واقعا زمان خوبی برای شروع خرید خواهد بود. البته، به منظور تعادل، باید به این نکته اشاره کرد که برخی از موسسات مالی معتقدند بیت‌کوین می‌تواند برای مدتی کوتاه به افت قیمت خود ادامه دهد.

قیمت سکه      

قیمت سکه طرح جدید در هفته گذشته بین محدوده‌ی ۱۷/۱۴۸/۰۰۰-۱۶/۵۹۷/۰۰۰ تومان در نوسان بود. قیمت این سکه امروز در محدوده‌ی ۱۷/۱۴۸/۰۰۰ تومان معامله شد و نسبت به روز گذشته ۱.۷ درصد افزایش داشته است.

نرخ حباب سکه که اختلاف میان ارزش ذاتی و نرخ معامله شده آن در بازار را نشان می‌دهد نیز در روز گذشته در کانال قیمتی ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومانی محاسبه شد که در واقع از نگاه عده‌ای از معامله گران به سطح خطرناکی رسیده است. این دسته از معامله گران معتقدند درصورت عقب نشینی قیمت طلا و دلار، ممکن است سکه با کاهش قابل توجهی روبرو شود و سکه بازان زیان کنند. 

قیمت طلا  

قیمت طلای ۱۸ عیار در هفته گذشته بین محدوده‌ی ۱۵۹۴۱۰۰-۱۵۷۳۶۰۰ تومان در نوسان بود که امروز در محدوده‌ی ۱۵۹۳۴۰۰ تومان معامله شد و نسبت به روز گذشته ۱.۱۳ درصد افزایش داشته است. 


با گران‌تر شدن طلا و گذشتن از مرز میلیونی، برای بسیاری از خریداران این سوال پیش می‌آید آیا خرید طلای دسته دوم به صرفه‌تر است یا طلای نو؟ قیمت طلای دست دوم مانند طلای نو است و تنها مقدار بسیار کمی با آن تفاوت دارد. به گفته‌ی تجارت نیوز، قیمت طلای نو و دست دوم در هر گرم حدود ۲۰ هزار تومان تفاوت دارد.

 

نکته‌ی اول این است که هنگام خرید طلای دست دوم، فروشندگان طلا آن را معادل طلای نو می‌فروشند و تنها اجرت ساخت و مالیات را از خریدار دریافت نمی‌کنند. قیمت طلای نو به همراه ۷ درصد مالیات را از خریدار می‌گیرند. 


نکته‌ی دوم این که چندی پیش نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر ممنوع بودن معامله طلای کارکرده را رد کرد و گفت: نخریدن طلای دست دوم تنها توصیه بوده است. این نوع خرید و فروش منع قانونی ندارد و صرفاً توصیه شده که به دلایل متعدد و حفظ منافع خریداران از خرید طلا‌های دست دوم خودداری شود. چون مصنوعات نو کنترل کیفیت و کد رهگیری دارند و به نفع خریدار است که طلای نو بخرند، ولی خرید طلای دست دوم غیر قانونی نیست. 


نکته‌ی سوم این که با افزایش قیمت طلا و عبور آن از کانال یک میلیون تومانی، برای بسیاری از مردم خرید طلای نو صرفه اقتصادی ندارد. چون هنگام خرید یک گرم طلای نو، خریدار باید مالیات، سود و اجرت هم پرداخت کند و در برخی از موارد اجرت طلا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته گذشته بین محدوده‌ی ۳۴۵۰۰-۳۳۰۵۲ در نوسان بود که امروز در محدوده‌ی ۳۴۵۰۰ معامله شد و نسبت به روز گذشته ۰.۵۸ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پرونده ویژه