سخنگوی صنعت آب:

کاهش۵۰ درصدی بارش در برخی استان های کشور

۱۴۰۱/۰۹/۲۱ - ۱۱:۱۶:۴۱
کد خبر: ۱۴۰۹۸۸۸
کاهش۵۰ درصدی بارش در برخی استان های کشور
سخنگوی صنعت آب گفت: در استان‌های سیستان و بلوچستان ۹۰ درصد کاهش بارندگی و در استان‌های همدان، قم، سمنان، البرز، تهران، قزوین، کرمانشاه و آذربایجان شرقی ۵۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به پارسال داشتیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب، در دهمین نشست خبری خود اظهار داشت: بر اساس آمار ثبت شده بارش کشور، میزان بارندگی به 37 میلیمتر رسیده که در مقایسه با دوره بلندمدت با کاهش 24 درصدی روبروست و عمده این کاهش بارش مربوط به مهر و آبان است.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: سیستان و بلوچستان کاهش 90 درصدی بارندگی و همدان، قزوین، قم، البرز و تهران کاهش 50 درصدی بارش را تجربه می‌کنند. در حالی‌که بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس رشد 10 درصدی بارش را داشته اند.

وی افزود: در استان‌های سیستان و بلوچستان 90 درصد کاهش بارندگی و در استان‌های همدان، قم، سمنان، البرز، تهران، قزوین، کرمانشاه و آذربایجان شرقی 50 درصد کاهش بارندگی در مقایسه با پارسال داشتیم.

سخنگوی صنعت آب گفت: میزان بارش‌های تهران ۳۱ درصد است که در مقایسه با پارسال ۲۰ درصد کاهش بارش دارد و عقب‌ماندگی آن زیاد است.

قاسم زاده همچنین در خصوص مصرف آب تهران اظهار داشت: مصرف آب شهر تهران 40هزار لیتر بر ثانیه است که رقم قابل توجهی است و نیازمند اجرای الگوی سیاست های مصرفی هستیم.

وی در خصوص وضعیت سدهای کشور گفت: میزان ورودی سدها 3 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته 14 درصد رشد و خروجی آب سد نیز 4.5 میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به پارسال 4 درصد کاهش داشته است.

قاسم زاده با تاکید بر اینکه در سال جاری بارش برفی مناسبی نداشته ایم اضافه کرد: در سال جاری پوشش برفی مناسبی دریافت نکردیم و معادل سال گذشته است و تنها ۷ درصد پوشش برفی دریافت کردیم همچنین بیشترین عمق برفی ۳۱ میلیمتر بوده که ارتفاع قابل توجهی نیست.

وی ادامه داد: عمده بارش برف در ارتفاعات البرز میانی و زاگرس جنوب غربی بود که عمق آن در محدوده سد لتیان ۳۲ سانتیمتر و در سد کرج و سایر سدها ۲۰ سانتیمتر بوده است.

قاسم‌زاده ادامه داد: وضعیت سدهای تهران چندان مناسب نیست؛ بنابراین لازم است کنترل جدی‌تر در باره مصرف صورت گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما