فرزین: از شنبه دلار نیمایی‌ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله می شود/ مداخله بانک مرکزی برای تعادل نرخ ارز در بازار است

۱۴۰۱/۱۰/۰۹ - ۲۱:۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۴۱۷۰۸۰
فرزین: از شنبه دلار نیمایی‌ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله می شود/ مداخله بانک مرکزی برای تعادل نرخ ارز در بازار است
رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبق آمار نرخ ارز در سامانه نیما به صورت میانگین 29 هزار تومان است ولی از شنبه با نرخ 28 هزار و 500 تومان عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ محمد رضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در تشریح برنامه های خود و بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اظهار کرد: وقتی نرخ ارز را تعین می‌کنیم باید به رفاه و اشتغال توجه کنیم و عدم توجه به این موضوعات زیان آور است؛ نرخ ارز باید تعادل داشته باشد.

وی افزود: طبق آمار نرخ ارز در سامانه نیما میانگین 29 هزار تومان است ولی از شنبه با 28 هزار و 500 تومان عرضه خواهد شد؛  بخش زیادی از عرضه ارز در سامانه نیما مربوط به نفت و محصولات پتروشیمی مرتبط است.

فرزین گفت: روزانه از 150 تا 200 میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه می‌شود و در هفته آینده عرضه قطعا روند افزایشی خواهد داشت و در پی تامین نیازهای ارزی هستیم .

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بازار مبادله‌ ارزی را در آینده نه‌چندان دور ایجاد خواهیم کرد که کل ارزهای غیرتجاری متشکل از 40 نوع نیاز را تامین خواهد کرد و قطعا براساس عرضه و تقاضا خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: ایرادی که در سامانه نیما وجود دارد عدم هماهنگی بین نقشه ارزی و تجاری است که این امر موجب شد که ارز مورد نیاز به دست تاجران و بازرگان نرسد و بانک مرکزی درصدد حل این مشکل است.

وی افزود: طی  9 ماه گذشته صادرات غیرنفتی کشور حدودا 36 میلیارد دلار بوده و کل واردات کشور 42 میلیارد دلار بوده است بنابراین از لحاظ تامین ارزی هیچ مشکلی نداریم و نرخ ارز 28 هزار و 500 نیازهای ما را به حد تعادل می‌رساند؛ ارز 4200 که قرار بود تمام نیازها را تامین کند منتهی ارز نیمایی را برای کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین آلات در نظر گرفته‌ایم و بخشی زیادی از ارزهای صادراتی برای بنگاه‌هایی است که یارانه دریافت می‌کنند و ما باید به این موارد دقت داشته باشیم.

وی‌ در مورد نرخ ارز در بازار آزاد گفت: ارز در بازار آزاد وجود دارد اما نرخ آن واقعی نیست  و نرخ 44 هزار تومان بازار آزاد نرخ درست و واقعی نیست و این علامت دهی غلط به بازار کالا است و حتما با مداخله مناسب در بازار این نرخی که نباید بپذیریم را روند کاهشی خواهیم کرد.

فرزین در خصوص بانک‌های مشکل دار گفت: تسهیل وثایق برای مردم در دستور کار جدی ما قرار خواهد گرفت و تعیین تکلیف ناترازی برخی بانک‌ها که برای نظام بانکی مشکل ایجاد شده حتما انجام خواهد شد و بانک مرکزی چندین سال است که طرف دارایی را کنترل می‌کند اما ما هر دو سمت ترازنامه را کنترل خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی افزود: سیاست‌های کنترل نقدینگی بانک مرکزی را فعلا دنبال می‌کنیم تا سال به پایان برسدکه البته ماه پایانی سال‌جاری تقاضای نقدینگی افزایش پیدا خواهد کرد و نباید کاری کنیم که انسداد پولی ایجاد شود و کسب‌وکارها و تولید به مشکل بخورد و من شخصا معتقدم در حساب شرکت‌های دولتی در بانک مرکزی باید بازنگری انجام شود و البته باید ببینیم اگر شرکت دولتی کل منابع‌‌اش در بانک مرکزی است و از بانک تجاری تامین مالی می‌کند به هدف سیاست‌گذار برای کنترل تورم کمک نمی‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: هدف‌گذاری برای تثبیت نرخ ارز برای یک‌سال است تا بازار به تعادل برسد ولی بازار معاملات آینده در کشور نداریم و تولید کننده نمی‌تواند پیش بینی داشته کند که در نهایت باید یک ثبات نسبی در یک دوره کوتاه مدت ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز