یک حقوقدان: عدم اعلام وصول لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سوی مجلس خلاف قانون اساسی است

۱۴۰۱/۱۰/۲۰ - ۱۱:۲۹:۳۹
کد خبر: ۱۴۲۱۰۳۸
یک حقوقدان: عدم اعلام وصول لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سوی مجلس خلاف قانون اساسی است
یک حقوقدان گفت: دولت بودجه 1402 را بر اساس برنامه هفتم توسعه تدوین کرده است و از نظر قانونی و حقوقی نیز مجلس امکان عدم اعلام وصول لایحه بودجه را ندارد و این موضوع خلاف قانون اساسی است.

محمد علی فراهانی حقوقدان در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره عدم اعلام وصول لایحه بودجه 1402  اظهار داشت: از نظر قانونی و حقوی مجلس امکان عدم اعلام وصول لایحه بودجه را ندارد و این موضوع خلاف قانون اساسی است و بر این اساس مجلس محترم موظف است لایحه بودجه 1402 تقدیمی دولت را اعلام وصول و فرایند رسیدگی به آن را اجرا کند.

وی تاکید: اگر این شرایط از سوی مجلس ادامه پیدا کند رویه غلطی را در نظام حقوقی ایجاد خواهد کرد.

این حقوقدان گفت: مجلس اعلام وصول لایحه بودجه سال آینده با را موکول به تصویب قانون برنامه هفتم توسعه کرده است که این مورد از نظر قانونی صحیح نیست و دولت الزامات قانونی ندارد که به صورت مرحله‌ای برنامه هفتم توسعه و بودجه را برای بررسی به مجلس ارائه کند.

فراهانی ادامه داد: برای تدوین برنامه توسعه باید بودجه‌های سنواتی 5 ساله بعد را در قالب این برنامه توسعه تنظیم کرد و دولت نیز به همین ئلیل بودجه 1402 را بر اساس سیاست های کلی ابلاغیه برنامه هفتم توسعه تنظیم کرده است.

وی افزود: اینکه گفته می شود دولت ماده واحده و تبصره‌ها بودجه 1402 را ارائه کرده و جداول و ردیف‌های بودجه در آن نیست، موردی است که در سنوات گذشته امری عادی بوده و مجلس در مرحله اول هم احکام بودجه را بررسی می کند و این موارد یاد شده نمی تواند مانع عدم اعلام وصول لایحه بودجه از سوی مجلس می شود.

این حقوقدان در پایان گفت: با همکاری  دوسویه مجلس و دولت است که می‌توان زمینه را برای پیشرفت کشورفراهم کرد و امیدواریم در زمان مقرر لایحه بودجه سال 1402 کل کشور بررسی و تصویب شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز