فرزین: بازار مبادله ارز و طلا تا ۲ هفته آینده راه‌اندازی می‌شود/ ذخایر ارزی بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته

۱۴۰۱/۱۱/۰۲ - ۲۱:۱۸:۲۵
کد خبر: ۱۴۲۶۳۳۰
فرزین: بازار مبادله ارز و طلا تا ۲ هفته آینده راه‌اندازی می‌شود/  ذخایر ارزی بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته
رئیس بانک مرکزی گفت: انتقاد می کنند و می گویند ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی شبیه ارز ۴۲۰۰ تومانی است اما این ارز قطعا متفاوت بوده و بر مبانی نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تعیین شده و بودجه دولت را به تعادل می‌رساند؛ نرخ ارز در بودجه دولت ۲۳ هزار تومان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی امشب (۲ بهمن) درباره سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص  مدیریت ارز در بازار اظهار کرد: طی ۲۰ روز گذشته نرخ ارز ۴ هزار تومان کاهش داشته که نشان داد اگر بانک مرکزی بخواهد در کاری ورود کند می‌تواند دخالتی در راستای روند مثبت انجام دهد منتهی در روزهای اخیر هم افزایش نرخ ارز داشتیم که این ارقام با قیمت واقعی فاصله‌ای داشته است.

وی افزود: اولین اقدام مذاکره با قطر، امارات و چین و عراق مذاکرات خوبی داشته‌ایم و دستاوردهای مناسبی به دست آوردیم و بخشی از درآمدهای ارزی ما آزاد شد و از دیروز عرضه ۳۰۰ میلیون دلار از ارزمان در عراق که ۱۰ میلیارد دلار است شروع شده و ادامه خواهد داشت.

فرزین گفت: فروش مجدد ارزهای چین در نیما را شروع کرده‌ایم که تخصیص آن از ۲۸ روز به ۴۸ ساعت کاهش یافته و عرضه ارز درهم هم در سامانه نیما افزایش یافته است و در تمام ۲۰ روز گذشته با نرخ میانگین ۲۸ هزار و ۵۰۰ تمام نیازهای کالایی را تامین کردیم.

رئیس بانک‌ مرکزی افزود: فضای روانی ایجاد شده با واقعیت‌ها بسیار متفاوت است؛ آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر از واردات‌، صادرات داشتیم و ذخایر ارزی کشور بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته و در خارج از کشور در دستر ما قرار دارد پس هیچ مشکلی در تامین ارز نداریم.

وی افزود: مشکلی در اسکناس وجود ندارد و از ابتدای سال تا کنون ۲ میلیارد دلار با قیمت‌های حدود ۳۹ هزارتومان عرضه شده است.

فرزین گفت: انتقاداتی کردند که نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی شبیه همان نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی است اما این ارز قطعا متفاوت است و این عدد بر مبانی نرخ ارز ۲۸ هزار و‌۵۰۰ تعین شده است و بودجه دولت را به تعادل می‌رساند چرا که نرخ ارز در بودجه دولت ۲۳ هزار تومان است و قطعا تعادل مصرف کننده نیز برقرار می‌شود زیرا ما نمی‌خواهیم کالاهای اساسی مردم از ارز گران تامین شود‌.

فرزین در خصوص روابط ارزی ایران با کشورهای همسایه گفت: با قطر و عراق روابط خیلی خوبی برقرار کرده‌ایم و هیچ مشکل ارزی بین ما و این کشورها وجود ندارد.

وی افزود: از روز سه شنبه تا ۵ هزار یورو از طریق صرافی‌ها در اختیار مردم قرار می‌دهیم و صرافی ها اجازه خرید و فروش دارند و اگر کم آوردند ما در یک حراج از طریق بازار متشکل ارزی، نرخ را تعیین می‌کنیم تا این نرخ به نرخ بازار آزاد تبدیل شده و نرخ ها کنترل شود و در بازار مبادله‌ای علاوه بر اسکناس ارز، حواله ارز و حتی سکه تمام هم اگر نیاز باشد عرضه می‌کنیم؛

وی تصریح کرد: در سامانه نیما بخش عمده نیازهای کالایی یعنی کالاهای اساسی ، مواد اولیه و ماشین آلات را با نرخ میانگین ۲۸ هزار ۵۰۰ تامین کنیم.

محمدرضا فرزین در پایان درباره افزایش حباب سکه در روزهای اخیر افزود: در ابتدا که ربع سکه عرضه کردیم قیمت‌ها کاهش یافت اما انتظارات تورمی اخیر دوباره حباب قیمت ربع سکه را افزایش داد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز