رشد تجارت خارجی ایران در ۱۰ ماهه گذشته

۱۴۰۱/۱۱/۰۷ - ۱۰:۴۱:۳۷
کد خبر: ۱۴۲۸۳۱۱
رشد تجارت خارجی ایران در ۱۰ ماهه گذشته
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی از رشد تجارت خارجی و رکوردشکنی صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماهه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد رضوانی‌فر در مراسم رونمایی از برنامه راهبردی گمرک در روز جهانی گمرک که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، در خصوص عملکرد تجارت خارجی کشور در ۱۰ ماهه گذشته گفت: براساس آمار موجود میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به غیر از نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی و برق در ۱۰ ماهه  در سالجاری از رقم ۱۰۳ میلیون تن گذشته و به عدد و به ارزش ۴۵.۳  میلیارد دلار  رسیده است و این میزان صادرات غیر نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰،  رشد ۱۷ درصدی از نظر ارزش  داشته است.

وی ادامه داد: میزان واردات کشور در این مدت ۱۰ ماهه  به  میزان ۳۱ میلیون تن به ارزش و ۴۸.۶ دهم میلیارد دلار  رسیده که  رشد ۱۶ درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. 

رضوانی فر همچنین اعلام کرد: متوسط ارزش کالاهای صادراتی به ۴۴۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. که رشد ۱۵ درصدی داشته است. ۱۵۷۱ دلار نیز ارزش متوسط هر تن کالای وارداتی است که رشد ۲۵ درصدی داشته است.

امارات، چین، ترکیه و هند و آلمان مهمترین مبادی صادرات کالا به ایران بوده است. که نسبت به ماه قبل آرایش این کشورها تغییری نکرده است.

در این مدت، ۱۱ میلیون تن عملیات ترانزیت انجام شده که ۸ درصد نسبت به سال قبل رشد کرده است.

وی ادامه داد: تا پایان دی ماه امسال ۵۷ درصد حجم واردات کشور، مربوط به کالاهای اساسی است که ۲۱ درصد کل ارزش واردات نیز به این بخش اختصاص یافته است.

با احتساب درآمدهای نفتی، مازاد درآمدهای ارزی(اختلاف صادرات نفتی و غیر نفتی و واردات) کشور، بیش از ۲۰ میلیارد دلار بوده است.وی در خصوص درآمدهای گمرک نیز گفت: با توجه به عملکرد عملیاتی که در گمرک وجود دارد، از ۸۸۰۰ کد تعرفه موجود، حدود  از ۵۲۵۰ کد تعرفه فعال بوده است.

۳۲۰۰ کد تعرفه به ارزش ۳۴ میلیارد دلار  با نرخ پایه حقوق ورودی زیر ۵ درصد و حدود ۲۰۰۰ تعرفه در مورد ۱۴ میلیارد دلار کالا نیز نرخ حقوق ورودی بالای ۱۵ درصد بوده است.

رییس کل گمرک همچنین گفت: ما در بخش  در بخش درآمدهای ورودی  نیز از عدد هزار ۱۴ میلیارد دلار به هزار ۳۵ میلیارد دلار رسیده‌ایم  که رشد ۱۵۰ درصدی داشته ایم. 

در خصوص ورودی خودرو‌ رشد ۳۱۵ درصدی داشته ایم اما چون واردات خودرو هنوز محقق نشده حدود ۱۳۰ میلیارد تومان محقق کردیم که پیش بینی می شود در صورت تحقق،  درآمدی ۳ هزار میلیاردی تومانی را داشته باشیم .

وی افزود: پیش بینی می‌شود، تا پایان سال ۳۰۰۰ میلیارد تومان از محل ترخیص خودرو وصول شود. همچنین با احتساب ضمانت نامه ها امسال ۶۰ هزار میلیارد تومان حقوق ورودی و ۷۵  هزار میلیارد  نیز مالیات ارزش افزوده وصول خواهد شد.وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ تعرفه کالاهای اساسی از ۴ به یک کاهش یافته است. این موضوع به کالاهای واسطه ای نیز تسری یافته است.

این بخش یعنی گمرک از  ۲۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای برای حمایت از تولید و‌مصرف  صرف نظر کرد که در بخش تولید با توجه به آمارهای بورسی اثر گذار بوده است.

رضوانی فر گفت: در لایحه بودجه سال بعد، پیش بینی شده که ۸۷ هزار میلیارد حقوق ورودی کالا به غیر از خودرو و در خصوص خودرو ۳۲ هزار میلیارد تومان حقوق ورودی وصول شود.

این رقم برای واردات ۷۰ میلیارد دلار با نرخ حقوق ورودی پیش بینی شده این درآمدها قابلیت تحقق خواهد داشت. در واقع سال بعد بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده مرتبط با گمرک و تجارت خارجی، به خزانه کشور واریز خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد همچنین بیان کرد: ما برای تبدیل شدن به یک گمرک هوشمند، پاسخگو و تسهیل‌گر، شفاف و محقق کننده درآمدهای بودجه برنامه ای را ارائه کرده ایم که شش محور تحول افرین را در نظر گرفته ایم که هوشمند سازی برنامه های گمرک یکی از آنهاست. 

وی افزود: وجود 160گمرک اجرایی  و حضور در برخی از بازارچه ها و‌مرزها نیاز داریم و قدمت  برخی از اماکن و‌ادارت گمرک به صد سال نیاز به یک سرمایه گذاری اساسی در سال آینده را داریم.

رضوانی فر ادامه داد: برای سال آینده ۵۰ ایکس ری داشته ایم از سال ۸۲ که نصب ایکس ری آغاز شده فقط ۱۸ ایکس ری نصب شده اما ما فقط در دوماه آینده نصب ۶ ایکس ری خواهیم داشت و تا سال بعد بهره برداری ۵۰ ایکس ری در دستور کار قرار  داریم  بر این اساس باید از ظرفیت بانک‌ها برای تامین مالی تجهیز گمرکات به ۱۰۰ ایکس ری که رقمی حدود ۷ تا  ۸ هزارمیلیارد تومان نیاز دارد، استفاده کنیم.

رئیس کل گمرک تاکید کرد: بیش از 30 هزار فعال اقتصادی از خدمات و رویه های گمرکی استفاده میکنند، بخشی از برنامه های تحول آفرین گمرک ذیل سرفصل خدمات به ذینفعان تنظیم شده است.

این مقام مسئول سپس گفت: بخش دیگری از این برنامه تحول در نیروی انسانی است که برای توانمند سازی و‌توسعه امکانات و آموزش نیروی انسانی است. ما در یک دهه گذشته جذب نیروی انسانی نداشته ایم که درخواست داریم در سال جدید نیروی جوان و تازه نفس به گمرک اضافه شود.

 

نظر شما
پرونده ویژه