ساز و کار کالابرگ الکترونیک

۱۴۰۱/۱۱/۰۸ - ۱۳:۳۱:۵۵
کد خبر: ۱۴۲۸۸۵۱
ساز و کار کالابرگ الکترونیک
در طرح کالابرگ الکترونیک، متقاضی آزاد است که هر یک از اقلام طرح کالابرگ را از هر نوع و برندی خریداری کند، اما دولت فقط مابه‌التفاوت قیمت کالای مدنظر طرح را پرداخت می‌ کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، طرح کالابرگ الکترونیک به صورت آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شده است؛ سرپرستان خانوار می توانند به اختیار خود از اعتبار یارانه استفاده کنند یا یارانه خود را به صورت نقدی دریافت کنند.

با اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیک، دولت طبق تکلیف مجلس متعهد می‌شود سهمیه تعیین‌شده برای ۱۰ قلم کالای اساسی پرمصرف خانوار را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ برای یارانه‌بگیران تأمین کرده و مابه‌التفاوت قیمت شهریور ۱۴۰۰و روز خرید را از محل اعتبار یارانه بپردازد؛ در نهایت، هر میزان از اعتبار این افراد که در موعد واریز یارانه نقدی استفاده نشده باشد، مانند یارانه نقدی به‌حساب آنها واریز شده و قابل‌برداشت خواهد بود.

نکته قابل‌توجه در طرح کالابرگ الکترونیک این است که متقاضی برای استفاده از اعتبار خود لزوماً نباید همه ۱۰ قلم کالای فهرست شده را خریداری کند؛ بلکه می‌تواند به میزان اعتبار خود، هرکدام از این کالاها و به هر میزان را بخرد که در این صورت، تا سقف اعتبار متقاضی، مابه‌التفاوت قیمت آن کالا در شهریور ۱۴۰۰ و زمان خرید از سوی دولت تقبل خواهد شد.

طبق اعلام متولیان اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، در این طرح سهمیه‌ای مشتمل بر ۱۰ قلم کالای اساسی پرمصرف خانوار شامل شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج برای متقاضیان تأمین می‌شود که افراد مشمول فقط باید قیمت این کالاها در شهریور ۱۴۰۰ را بپردازند و مابه‌التفاوت قیمت از محل اعتبار یارانه فرد کسر خواهد شد.

انتخاب کالابرگ به‌جای یارانه اختیاری است و بعد از اجرای سراسری طرح، سرپرست هر خانوار یارانه‌بگیر می‌تواند از طریق دریافت و فعال‌سازی اپلیکیشن فارا از کافه باز، مایکت یا دریافت مستقیم از درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir یا شماره‌گیری کد دستوری #۲۸* ۷۸۸* نسبت به ثبت تقاضای خود برای دریافت یارانه از طریق اعتبار کالابرگ الکترونیک اقدام کنند.

از آنجایی‌که گرانی کالاهای مشمول طرح کالابرگ، اثری بر سهم مردم ندارد و درصورت استفاده نکردن از اعتبار کالابرگ، مبلغ آن در موعد واریز یارانه نقدی به‌حساب افراد واریز خواهد شد، به‌نظر می‌رسد انتخاب طرح کالابرگ به‌مراتب مطمئن‌تر و به‌صرفه‌تر از یارانه نقدی باشد.

در طرح کالابرگ الکترونیک، متقاضی آزاد است که هر یک از اقلام طرح کالابرگ را از هر نوع و برندی خریداری کند، اما دولت فقط مابه‌التفاوت قیمت کالای مدنظر طرح را پرداخت می‌کند و مابقی قیمت باید توسط مشتری پرداخت شود؛ به‌ عبارت ‌دیگر، دولت فقط مابه‌التفاوت قیمت کالاهای تعیین شده در طرح را تقبل می‌کند و افراد هرچه کالاهای ارزان‌تری بخرند، پول کمتری می‌پردازند و هرچه کالایشان لوکس‌تر و گران‌تر باشد، باید پول بیشتری بدهند.

طرح کالابرگ به‌نوعی تضمین‌کننده تأمین کالاهای اساسی خانوار به قیمت مناسب است و دخالتی در انتخاب کالاها یا قیمت آنها ندارد درحالی‌که در نظام کوپنی، کالاهایی مشخص به‌اندازه مشخص و با قیمت مشخص توزیع می‌شد و حتی این اقلام را با عنوان کوپنی می‌شناختند.

همزمان با اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان، همه فروشندگان کالاهای اساسی می‌توانند از طریق اپلیکشن فارا از کافه باز، مایکت یا دریافت مستقیم از درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir در شبکه ملی اعتبار عضو شوند؛ این فروشگاه‌ها در سامانه شما مشخص خواهند بود و خریداران می‌توانند با مراجعه به هر یک از آنها خرید خود را انجام دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز