کاهش ۹ درصدی بارندگی در بلند مدت/ ثبت سومین سال خشکسالی

۱۴۰۱/۱۱/۱۷ - ۱۱:۲۰:۵۲
کد خبر: ۱۴۳۲۸۹۰
کاهش ۹ درصدی بارندگی در بلند مدت/ ثبت سومین سال خشکسالی
سخنگوی صنعت آب گفت: با توجه به بارندگی‌های خوبی که داشتیم میزان ۱۰۹ میلیمتر بارندگی ثبت شده که البته همچنان نسبت به بلندمدت (۵۴ساله) ۹ درصد کاهش داریم و سومین سال خشک را سپری می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب، در نشست خبری اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار و با توجه به بارندگی‌های خوبی که داشتیم میزان ۱۰۹ میلیمتر بارندگی ثبت شده که البته همچنان نسبت به بلندمدت (۵۴ساله) ۹ درصد کاهش داریم و سومین سال خشک را سپری می کنیم.

وی با بیان اینکه نسبت به پارسال ۱۳ درصد کاهش بارندگی داریم، افزود: استان‌های قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، سمنان، البرز، سیستان و بلوچستان و تهران بارندگی خوبی نداشتند.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: از ۸.۹ میلیارد متر مکعب ورودی سدها که از ابتدای سال وجود داشته است ۱۲ درصد کاهش وجود داشته است و مقایسه خروجی‌ها و با در نظر گرفتن تدابیری برای مصرف بهینه در نظر گرفتیم خروجی سال جاری ۶.۸۵ میلیارد متر مکعب است که ۱۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه دارد.

قاسم زاده همچنین گفت: در برنامه ششم توسعه ۶۹ هزار و ۶۰۰ چاه مسدود شده که از محل انسداد آ«ها ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در آبخوانها ذخیره شده است. همچنین ۱۲۳ هزار پروانه چاه در برنامه ششم اصلاح شد.

وی در ادامه به مقایسه تعداد سدهای ساخته شده در قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: ۴۱۹ سد در کشور ساخته شده که از این تعداد ۱۹۵ سد ملی و بزرگ هستند. قبل از انقلاب ۱۹ سد ملی داشتیم که اکنون این تعداد ۱۰ برابر شده است. همچنین از ۱۹۵ سد ملی ۳۲ سد در برنامه ششم توسعه به بهره برداری رسیده است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به کاهش حجم مخازن سدها گفت:زاینده رود و تهران ۱۲ درصد، کرخه ۱۸ درصد پرشدگی دارند و سفیدرود در استان گیلان نیز اوضاع خوبی ندارد، زنجیره کارون و دز ورودی خوبی داشته و ۶۰ درصد مخازن پر شده است.

قاسم زاده با اشاره  به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: تراز دریاچه اکنون ۱۲۷۰.۱۸ متر است و ۱.۳۶۰ میلیارد متر مکعب نیز موجودی آب دارد.

وی با اشاره به نیروگاه های برقابی گفت: تعداد نیروگاه های برقابی از ۱۸۰۴ مگاوات قبل از انقلاب به ظرفیت اسمی ۱۲۱۸۸ مگاوات رسیده یعنی ۷ برابر شده که از این میزان نیز ۶۰۸ مگاوات در برنامه ششم اجرا شده است.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: بر این اساس همه تلاش وزارت نیرو این خواهد بود که هیچ شهری و به خصوص تهران با مشکل آب شرب روبرو نشوند و هدف این است که به هر نحوی که ممکن باشد آب شرب مورد نیاز شهروندان تامین شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز