کشاورزی حفاظتی راه مدیریت سرما در کشاورزی است

۱۴۰۱/۱۲/۰۳ - ۱۰:۲۷:۲۳
کد خبر: ۱۴۳۹۸۵۱
کشاورزی حفاظتی راه مدیریت سرما در کشاورزی است
عضو هیئت علمی مرکز آموزش کشاورزی لرستان گفت: راهکار مدیریت مخاطرات تولید از جمله تنش های سرما و خشکی، کشاورزی حفاظتی است.

به گزارش خبرگزاری برنا، مسعود رفیعی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی لرستان، اظهار داشت: کشاورزی به مقوله تولید غذا می‌پردازد و با موجود زنده‌ای سروکار دارد که عوامل متعددی روی تولید آن تأثیر می گذارد، باید سعی کنیم آب، عناصر غذایی، رقم مناسب و سایر عوامل که در تولید نقش دارند را فراهم کنیم، اما مخاطراتی در بخش کشاورزی وجود دارد که نیاز به مدیریت دارند.

وی با اشاره به تغییر اقلیم که چند سالی است باعث تغییراتی در تولید و مدیریت کشاورزی شده، ادامه داد: در شرایط تغییر اقلیم، شرایط آب و هوایی بحرانی‌تر می‌شود که لازم است آن‌را مدیریت کنیم.

رفیعی با اشاره به این‌که یکی از مخاطرات تولید، تنشی است که سرما و یخبندان بر گیاهان و زراعت وارد می‌کند، اضافه کرد: تنش سرما و خشکی در کنار یکدیگر و مخاطراتی که در تولید وجود دارد واقعیتی است که در طبیعت است و باید بتوانیم با تدابیر و تصمیمات خاص تنش وارده را مدیریت کرده و از خسارت سرما بکاهیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که یکی‌ از مهم‌ترین راه‌کار‌های مدیریتی تنش سرما، رعایت تاریخ کاشت است، تصریح کرد: گیاهانی مانند گندم مقاومت به سرمای بیشتری دارند، در زراعت دیم توصیه این است که قبل از بارندگی‌های پاییزه در آبان کشت انجام شود که هنگام آذر با موضع سرما گیاه در مرحله سبز شدن باشد، اگر گیاه گندم یا جو دیم را قبل از بارندگی‌ها بکاریم به راحتی جوانه زده و رشد می‌کند و زمانی‌که سرما می‌رسد مقاومت آن بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راهکار‌های مهم انتخاب و کِشت رقم مناسب است، اگر رقمی مناسب از هر نوع گیاه و دیگر گیاهان را که مخصوص کشت پاییزه هستند بکاریم خود به خود تحمل سرمای بیشتری نسبت به ارقام بهاره و بینابینی دارند.

رفیعی با اعلام این‌که از جمله راهکار‌های مدیریت سرما، کشاورزی حفاظتی است، گفت: زمین را شخم نزنیم، چرا که بر اثر این کار تراکم خاک کم شده و گرما را در خود کمتر نگه می‌دارد و باعث خسارت بیشتر می‌شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تأکید کرد: در مورد زراعت دیم کشاورزی حفاظتی یعنی کشت مستقیم، تاریخ کاشت و رقم مناسب را پیشنهاد می‌کنیم.
وی تصریح کرد: درباره زراعت آبی تاریخ کاشت مهم است، اما اگر در طول زمستان یا اواخر آن هواشناسی اعلام کرد خطر سرمازدگی وجود دارد در صورتی که آب وجود داشته باشد آبیاری یکی از راه‌های مهم برای مدیریت کنترل سرما و کاهش خسارت آن است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: اگر توصیه‌ها را با توجه به اقلیم هر منطقه درست و براساس یافته‌های تحقیقاتی و اقلیم منطقه در نظر بگیریم باعث می‌شود مدیریت مؤثری روی تنش سرما و یخبندان داشته و خسارت این حوادث طبیعی را به حداقل برسانیم.
رفیعی بیان کرد: توصیه ما بر استفاده از کشاورزی حفاظتی، کشت مستقیم، رعایت تناوب زراعی و مدیریت بقایای گیاهی است که هم هزینه کاشت را پایین ببرد و هم خسارت سرما را به حداقل برساند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز