نظر خوش چهره درباره اجرای قانون مولدسازی

۱۴۰۱/۱۲/۰۳ - ۱۶:۵۳:۳۸
کد خبر: ۱۴۴۰۱۸۰
نظر خوش چهره درباره اجرای قانون مولدسازی
محمد خوش‌چهره استاد اقتصاد دانشگاه نظر خود را درباره اجرای قانون مولدسازی که دولت سیزدهم در حال اجرای آن است اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمد خوش‌چهره اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در شروع انقلاب، توجه جدی به مسئله تامین مسکن صورت گرفت اظهار کرد: روال کار به گونه ای بود که دومین نهاد انقلابی شکل گرفته، بنیاد مسکن و حساب 100 امام بود که جریان انفجاری تولید مسکن را به راه انداخت.

وی افزود: در اوج دوره پهلوی، 248 هزار واحد مسکونی ساخته شد ولی در سال 1358 فقط 280 هزار واحد مسکونی احداث و بساط زاغه نشینی در کلانشهرها به خصوص تهران جمع شد.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه بعد از جنگ، دولت ها نه تنها در انجام مسئولیت خود برای تامین مسکن فعال نبودند عنوان کرد: بلکه اجازه دادند جریان سوداگری، نقدینگی سرگردان را به سمت زمین و خانه سوق دهند.

وی ادامه داد: در جمع مشورتی اقتصادانان با دولت سیزدهم، گفتم چند سال است رکود مسکن داریم و نیازمند اقدامی آنی برای این منظور هستیم ضمن اینکه جریانی وجود دارد که می‌خواهد مردم را ناراضی کند.

خوش چهره خاطرنشان کرد: دولت اجازه بدهد افراد منصف، کارشان را عاقلانه نقد کنند تا تصمیمات آنها دوباره به روند آزمون و خطا نیفتد، مثل مسئله ارز که با همین روند پیش می رود و مردم مدام فقیرتر می شوند.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه در لایحه بودجه، ستون هزینه ها قطعی و واقعی است ولی ستون درآمدها چندان به واقعیت نزدیک نمی شود تصریح کرد: به این ترتیب بعد از کسری بودجه، از صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی برداشت می شود.

وی ادامه داد: برآوردهای اشتباه نشان می دهد برنامه ریزی اصلا درست نیست و به سیاست های تورمی می انجامد و موجب می شود دولت های مختلف، ارز را گران تر بفروشند زیرا 90 درصد فروش ارز در اختیار دولت است و نگاه طمع آمیز به آن وجود دارد.

خوش چهره تاکید کرد: این تصور اشتباه است که دولت بگوید ارز را گران تر می فروشم و خدمات بیشتری هم می دهم، زیرا خودش، بزرگ ترین مصرف کننده هم هست.

این اقتصاددان با بیان اینکه مقدمه مصوبه مولدسازی که می گوید به دنبال اصلاح ساختار بودجه است، مبهم است افزود: مولدسازی یک نوع لفاظی است زیرا بالای 90 درصد آن شامل فروش و واگذاری است و بخش محدودی به مولدسازی اختصاص دارد که البته خودش باید تعریف شود.

وی گفت: چطور سران سه قوه نشسته اند طرحی که نقاط مبهمی دارد را تصویب کرده اند بدون اینکه از بروز آسیب های آن جلوگیری کنند؟ طرف دوم مصوبه مولدسازی، کجا دیده شده است؟ نمایندگان مجلس باید پاسخگو باشند زیرا اتفاقی تاریخی در حال رخ دادن است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز