درآمد‌های گمرکی رکورد زد/ ۵۰ ایکس ری در گمرکات نصب می‌شود

۱۴۰۱/۱۲/۰۵ - ۱۰:۵۳:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۰۶۷۲
درآمد‌های گمرکی رکورد زد/ ۵۰ ایکس ری در گمرکات نصب می‌شود
رییس کل گمرک گفت: با تحقق درآمد ۱۳ هزار میلیارد تومانی در بهمن رکورد تحقق درآمد گمرکات در یک ماه شکسته شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در نشست هم اندیشی مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها با ارائه برنامه راهبردی گمرک برای سال ۱۴۰۲ یا افق ۵ ساله تاکید کرد: انتظار داریم مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها اشرافی سبت به این اهداف راهبردی برسند.
وی گفت: تا آخر بهمن ماه حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان وصولی حقوق ورودی کالا داشتیم؛ در فقره خودرو، چون واردات خودرو هنوز تا سقف یک میلیارد دلار محقق نشده گرچه رشد داشتیم، اما عدد قابل توجه نیست و درباره تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار حدود یک هزار میلیارد تومان درآمد داشته ایم.


وی با اشاره به ۲۰ ردیف درآمدی گمرک اظهار کرد: ۵۷ هزار میلیارد تومان درآمد‌های گمرکی به خزانه واریز شده، معافیت و تخفیفات ما ۱۶.۵ هزار میلیارد تومان بوده و ۷۷.۵ هزار میلیارد تومان از مالیات بر ارزش افزوده وصول کردیم که با رشد ۶۳۳ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. جمع درآمد‌های مالیاتی و گمرکی که گمرک به خزانه واریز کرده ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است.
معاون وزیر اقتصاد گفت: با تحقق درآمد ۱۳ هزار میلیارد تومانی در بهمن رکورد تحقق درآمد گمرکات در یک ماه شکسته شد.


وی همچنین کاهش زمان رسوب کالا در گمرکات را یکی دیگر از دستاورد‌های گمرک در مدت اخیر برشمرد و افزود: حجم بالایی از کالا به خصوص در بنادر جنوب کشور رسوب کرده بود و اکنون معضلی به نام رسوب کالا در گمرک نداریم هرچند حجم زیادی کالا که منتظر تخصیص ارز برای ورود است هنوز وجود دارد.


رئیس کل گمرک با اشاره به توسعه سامانه‌های هوشمند گمرکی یادآور شد: یک سامانه جدید برای گمرک در حال توسعه است که با آغاز به کار آن روند اجرایی کار را نیز به مرور گزارش خواهیم کرد.


وی با اشاره به رشد تجارت خارجی در ۱۰ ماهه امسال تاکید کرد: در این ۱۰ ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۷ درصدی ارزش و تحقق ۴۵.۳ میلیارد دلار صادرات را داشتیم و در حوزه واردات با رشد ۱۷درصدی تحقق ۴۸ میلیارد دلار را شاهد بودیم. ۱۱ میلیون تن ترانزیت با رشد ۷.۴ درصدی نیز در همین مدت داشته‌ایم.


وی یاد آور شد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ حقوق عوارض گمرکی کالا‌های اساسی از ۴ درصد به یک درصد کاهش پیدا کرد و درباره مواد اولیه، دارو و قطعات نیز بر مبنای لایحه دولت این کاهش از مهر ماه اعمال شد و از این محل ۲۵ هزار میلیارد تومان عدم تحقق درآمد و در واقع چشم پوشی از درآمد برای حمایت از تولید کننده و مصرف کننده داشتیم.


رییس کل گمرک تاکید کرد: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی از ۳۸۵ دلار به حدود ۴۴۰ دلار رسیده که رشد ۱۴ درصدی داشته است و درباره ارزش کالای وارداتی هم همین اتفاق افتاده است.


وی همچنین گفت: ۴۲ درصد ارزش صادرات ما پتروشیمی است.


رضوانی فر درباره نصب ایکس ری در گمرکات هم توضیح داد: از سال ۸۲ که نصب ایکس ری یا آشکارساز آغاز شده حدود ۱۶ ایکس ری عمدتا در مبادی وارداتی نصب شده بود در دو ماه گذشته ۴ ایکس ری را رونمایی کردیم و تا پایان سال آستارا دو و میرجاوه هم وارد مدار می‌شود.


معاون وزیر اقتصاد برنامه دولت را نصب ۵۰ ایکس ری تا پایان سال آینده عنوان کرد.


وی به کاهش معنادار زمان تشریفات گمرکی اشاره و در عین حال گفت: رشد ۹۱ درصدی کشفیات و همچنین رشد ۲۶ درصدی تشکیل پرونده را داشتیم.


رضوانی فر با اشاره به رشد ۸ درصدی حجم ترانزیت گفت: ما مستقیما به واسطه خدماتی که در ترانزیت می‌دهیم درآمدی نداریم هر چند که درآمد آن به ازای هر تن کیلومتر به راهداری واریز میشود، اما از آن کار‌های استراتژیک و ملی است و امیدواریم عدد ۱۸ میلیون تن در ترانزیت محقق شود.


رئیس کل گمرک همچنین به کسب رتبه نخست کارنه تیر در بین کشور‌های عضو کنوانسیون اشاره کرد و گفت: در زمینه دیپلماسی اقتصادی از ظرفیت‌های خوب در گمرک استان‌های مرزی ما ۲۵۰ توافقنامه و یادداشت تفاهم به خصوص با کشور‌های همسایه داریم که ضروری است به فوریت به روز رسانی شود.


رئیس کل گمرک از استفاده ۷۰ درصدی شرکت‌های دانش بنیان از مسیر سبز گمرکی نیز به عنوان یکی دیگر از حمایت‌ها اشاره کرد و گفت: پذیرش ضمانتنامه‌های یکساله درباره حقوق ورودی شرکت‌های دانش بنیان یکی دیگر از این موارد حمایتی است و مورد دیگر رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های گمرکی این شرکت‌ها است که محقق شده است. ۱۰ گمرک اختصاصی دانش بنیان نیز در نظر گرفته شد.


وی گفت: ۶۰ شرکت برتر دانش بنیان، ۵۸ میلیون دلار صادرات و ۳۴۴ میلیون دلار واردات داشتند


وی با اشاره به تدوین ۱۲۴ برنامه عملیاتی برای گمرکات سراسر کشور به تفکیک هر استان برای سال ۱۴۰۲ تاکید کرد: این برنامه‌ها با محوریت اسناد بالادستی و بخشنامه برنامه هفتم توسعه با شعار توسعه اقتصاد با محوریت عدالت، در ۶ محور تحول در زیرساخت، پشتیبانی منابع انسانی، مدیریت ذینفعان، نظام یکپارچه، هوشمند سازی گمرک و اصلاح فرایند‌ها تدوین شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز