کاهش خرید آجیل شب عید در سایه رشد ۴ برابری قیمت آن

۱۴۰۲/۰۱/۰۷ - ۱۲:۴۰:۰۹
کد خبر: ۱۴۵۰۷۰۱
کاهش خرید آجیل شب عید در سایه رشد ۴ برابری قیمت آن
افزایش شدید قیمت آجیل و خشکبار منجر به این شد تا بسیاری از خانوار تصمیم به حذف آن از سفره عید خود بگیرند و یا حجم خرید آن به طور محسوسی کاهش دهند. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، بازارها جان سال های قبل را ندارند. آجیل فروشی ها میزبان مشتریانی هستند که دوری می زنند، قیمت ها را نگاه می کنند و بعضاً می روند بدون اینکه چیزی بخرند. 

سال های قبل در این روزها این مغازه ها جایی برای سوزن انداختن نبود اما امسال همزمان با شروع سال جدید به وضوح شرایط متفاوت شده است. 

مهمترین موردی که در بازدیدهای میدانی از مغازه های فروش آجیل و خشکبار دیده می شود، افزایش شدید قیمت ها به نسبت سال های قبل است.  آنطور که قیمت ها نشان می دهد در برخی اقلام مانند پسته قیمت ها نسبت به یک سال قبل چهار برابر شده است. 

پسته+خام

به عبارت دیگر پسته از کیلوگرمی ۲۰۰ الی ۲۲۰ هزار تومان به ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است و این یعنی رشد چهار برابر قیمت پسته در قیاس با شب عید سال گذشته در حالی که به نظر نمی رسد حقوق هیچ کارمند و کارگر و قشر متوسطی در همین بازه زمانی ۱۲ ماه اخیر حتی ۵۰ درصد هم افزایش داشته باشد. 

غلامرضا خدامی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره قیمت آجیل اظهار داشت: قیمت هر کیلو آجیل ۴ مغز اعلاء و ممتاز با پسته اکبری ۶۵۰ هزار تومان است همچنین با پسته‌های دیگر مانند احمد آقایی ۶۰۰ هزار تومان می‌شود. 

یکی از معضلاتی که امسال کسبه خوار و بار فروش ها با آن روبرو هستند این است که بازار شب عید مانند سال های قبل رونق ندارد در نتیجه چک هایی که عمدتاً فروردین ماه و اردیبهشت ماه داده اند و مواد اولیه و خرید را داشته اند، در خطر پاس نشدن قرار گرفته و این امر سبب بروز نگرانی های بسیاری شده است. 

همچنین، علیرضا حمصیان دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به اینکه آجیل عید با چه حساب و کتابی به فروش می رسد، اظهار کرد: بسته به میزان و کیفیت آجیل قیمت ها معین می شود و نمی توان قیمت ثابتی برای آجیل مخلوط مشخص کرد.

وی افزود: قیمت‌گذاری آجیل مخلوط با توجه به تنوع و کیفیت آن متفاوت است و یک فروشگاه ممکن است یک نوع مغز برای مثال پسته مرغوب را بیشتر در آجیل مخلوط کند و فروشگاه دیگری در آجیل مخلوط نخودچی و کشمش استفاده کند؛ این‌ها تفاوت قیمت ایجاد می‌کند و بسته به نوع، میزان و مرغوبیت جنس آجیل هر فروشگاه برای خود قیمتی در نظر می‌گیرد و از این رو نرخ ثابتی ندارد و سلیقه‌ای است. 

آجیل

در پی این گزارش، افزایش شدید قیمت آجیل و خشکبار منجر به این شد تا بسیاری از خانوار تصمیم به حذف آن از سفره عید خود بگیرند و یا حجم خرید آن به طور محسوسی کاهش دهند. 

پس از پشت‌سر گذاشتن پیک کرونا که مردم به دنبال برگزاری پرشورتر نوروز ۱۴۰۲ بودند، اما اتفاقات اجتماعی و سیاسی سال جاری تا حد زیادی بازارها را از نا انداخته است؛ آن‌هایی هم که توجهی به این اتفاقات ندارند در مواجهه با قیمت‌ها بازار را ترک می‌کنند. 

میانگین قیمت فندوق با پوست بین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان است و قیمت فندوق درجه یک بدون پوست مرز ۶۰۰ هزار تومان را رد کرده است. 

قیمت بادام هندی که جزو گران‌ترین اقلام آجیل محسوب می‌شود بیش از کیلویی ۶۰۰ هزار تومان است و قیمت درجه یک آن نیز به ۷۵۰ هزار تومان می‌رسد. البته مدل بادام شکسته آن حدود ۴۰۰ هزار تومان است. 

قیمت بادام شور نیز بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در حال عرضه است. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز