مهمترین ویژگی‌های ابرپروژه پالایشگاه آبادان+ جزئیات

۱۴۰۲/۰۱/۰۶ - ۱۵:۰۰:۳۴
کد خبر: ۱۴۵۳۰۳۴
مهمترین ویژگی‌های ابرپروژه پالایشگاه آبادان+ جزئیات
پالایشگاه آبادان تنها پالایشگاهی است که هم خوراک گاز پتروشیمی آبادان و هم خوراک مایع (25 هزار بشکه نفتا) پتروشیمی‌ بندرامام را تامین می‌کند. با اجرای این طرح، تامین خوراک پتروشیمی‌ها، خوراک واحدهای قیرسازی و روغن‌سازی در مناطق نزدیک تثبیت می‎شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ پالایشگاه آبادان تنها پالایشگاهی است که هم خوراک گاز پتروشیمی آبادان و هم خوراک مایع (25 هزار بشکه نفتا) پتروشیمی‌ بندرامام را تامین می‌کند. با اجرای این طرح، تامین خوراک پتروشیمی‌ها، خوراک واحدهای قیرسازی و روغن‌سازی در مناطق نزدیک تثبیت می‌‎شود.

22

33

با بهره‌برداری از این طرح، تولید نفت کوره از 45 درصد به 26 درصد کاهش می‌یابد و مابه‌ازای آن محصولات سبک‌تر تولید می‌شود. در این فاز حدود روزانه 4 الی 5 میلیون لیتر نفتا به تولید پالایشگاه اضافه می‌‎شود که سپس تبدیل به بنزین می‌شود. بدین ترتیب تولید بنزین از روزانه 10 به 15 میلیون لیتر خواهد رسید.

2همچنین در این طرح، تولید گازوئیل از حدود 16 میلیون لیتر در روز به 22 میلیون لیتر افزایش می‌یابد. با اجرای فاز 2 تکمیلی طرح نیز کیفی‌سازی این محصولات انجام خواهد شد که به صورت گام به گام وارد سرویس می‌شوند.

4هم‌اکنون می‌توان در پالایشگاه آبادان هم نفت خام سبک و هم نفت خام سنگین را فرآورش کرد. در این پالایشگاه مدل و الگوی پالایشی در دو بخش تعریف شده است که شامل حداکثر تولید بنزین و حداکثر تولید گازوئیل است.

5زمانی در کشور بخواهیم به سمت خودروهای پایه دیزلی سبک حرکت کنیم بنابراین باید همه الگوهای پالایشی نباید به سمت بنزین باشد. همچنین در بازار نیز تقاضا برای واردات گازوئیل بیشتر است. در نتیجه پالایشگاه آبادان بعد از پالایشگاه اراک، دومین پالایشگاهی است که هم واحد هیدروکراکر دارد و هم کت‌کراکر را داراست و در دو مود تولید بنزین و گازوئیل قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز