واکاوی طرح‌های اجرایی و قابل افتتاح صنعت نفت در سال ۱۴۰۲/ ۱۵ میلیارد دلار پروژه در انتظار صنعت نفت دولت سیزدهم

۱۴۰۲/۰۲/۰۹ - ۱۴:۴۵:۲۰
کد خبر: ۱۴۶۶۳۷۲
واکاوی طرح‌های اجرایی و قابل افتتاح صنعت نفت در سال ۱۴۰۲/ ۱۵ میلیارد دلار پروژه در انتظار صنعت نفت دولت سیزدهم
در سال ۱۴۰۲ در حوزه نفت و گاز کشور، ۱۵میلیارد دلار پروژه افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، وزیر نفت در آیین افتتاح شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس، گفت:  در سال ۱۴۰۲ در حوزه نفت و گاز کشور، ۱۵میلیارد دلار پروژه افتتاح می‌شود و این پروژه‌ها به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار از ۱۵ میلیارد دلاری است که برای آن برنامه‌ریزی کرده بودیم. در این گزارش سعی شده برخی از این پروژه‌ها به جزئیات بررسی شود.

 ایستگاه‌های پیش تراکم (900 و 1000 NGL)

محل این پروژه استان خوزستان بوده و نوع قرارداد آن بیع متقابل است و سرمایه‌گذار، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس می‌باشد. پیمان کار پروژه مذکور شرکت خرد صنعت است. همچنین سال شروع عملیات این طرح سال 1399 و مدت اجرای اولیه طرح نیز 36 ماه در نظر گرفته شده است.میزان سرمایه گذاری کل طرح حدود 110 میلیون دلار که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس منابع مالی آن را تامین می‌کند.

اهداف طرح

از اهداف این طرح می‌توان به افزایش و تثبیت تولید گاز گنبدی از مخزن پازنان، تامین 900 میلیون فوت گاز در روز جهت تأمین خوراک مورد نیاز پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، تولید 19 هزار بشکه نفتای سنگین جهت تامین خوراک صنایع پتروشیمی،تأمین سالانه 3.6 میلیون تن C2 مورد نیاز صنایع پتروشیمی بندر امام خمینی (ره)، تأمین گاز سبک و تزریق به خط لوله گاز سراسری گاز و جهت تأمین سوخت زمستانی از طریق گاز نام‌ برد. علاوه بر آن باید به میزان اشتغال زایی 600 نفر در زمان ساخت و 150 نفر پس از بهره برداری و همچنین استفاده از شرکت‌های دانش بینان داخلی برای اقلام کنترلی، شیرآلات اشاره کرد.

فاز 2 پالایشگاه آبادان

بلوک بخار نیروگاه غرب کارون

محل پروژه 45 کیلومتری جنوب غربی اهواز در غرب کارون است. نوع قرارداد BOD بوده و کارفرما نیز شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران است. پیمانکار شرکت مپنا و تاریخ شروع 1/6/1395 بوده و مدت اجرای قرارداد نیز 36 ماه می‌باشد.

اطلاعات مالی طرح

میزان سرمایه‌گذاری، 320 میلیون دلار بوده بازپرداخت منابع مالی نیز تضمین 20 ساله خرید برق از نیروگاه توسط شرکت ملی نفت ایران می‌باشد.

اهداف طرح

از اهداف این طرح رسیدن به ظرفیت اسمی 492 مگتوات تولید برق، ایجاد 660 فرصت مستقیم شغلی، سهم صددرصدی شرکت‌های داخلی در تامین تجهیزات، تامین برق مورد نیاز تاسیات صنعت نفت و گاز در منطقه غرب کارون، تحویل برق به شبکه سراسری در مواقع پیک مصرف برق می‌باشد.

آغاز عملیات اجرایی فاز نخست توسعه میدان نفتی مشترک سهراب

مکان این پروژه در استان خوزستان و در جوار شهرستان‌های هویزه و رفیع و نیمه شمالی منطقه حفاظت شده تالاب هورالعظیم است.

نوع قرارداد این پروژه به صورت IPC بوده و کارفرما آن نیز شرکت مهندسی و توسعه نفت بوده که پیمان کاری آن توسط شرکت دانا انرژی صورت می‌گیرد. زمان تنفیذ قرارداد 15/08/1401 اعلام شده و مدت زمان اجرای قرارداد 20 سال است.

شرح کار این پروژه، حفاری 20 حلقه چاه، تعمیر 2 حلقه چاه موجود، تجهیز 14 چاه به پمپ درون چاهی، خط لوله انتقال نفت خام 14 اینچ به طول تقریبی 57 کیلومتر ، احداث واحد تفیکی گر و اندازه گیری و همچنین لوله جربانی مجموعا به طول 60 کیلومتر است.

اطلاعات مالی طرح

 میزان سرمایه‌گذاری این طرح به شرح زیر است:

797 میلیون دلار  (هزینه‌های مستقیم DCC)

96 میلیون دلار (هزینه‌های غیر مستقیم IDC )

293 میلیون دلار  (هزینه‌های مالیات بر درآمد)

همچنین محل بازپرداخت آن نیز، از محل عواید میدان مطابق ماده 50 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور پیش‌بینی شده است.

اهداف طرح:

 از اهداف این پروژه می‌توان به افزایش تولید 28 هزار بشکه نفت در روز، اشتغال آفرینی برای 1000 نفر مستقیم و 2000 نفر غیر مستقیم و استفاده 51 درصدی از ظرفیت ساخت داخل اشاره کرد.

فاز 2 پالایشگاه آبادان

عملیات اجرایی پروژه خط لوله 65 اینچ انتقال گاز اهواز-کوهدشت

محل این پروژه استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام است. نوع قرارداد EPC بوده و در نظر گرفته شده 400 کیلومتر خط لوله 56 اینچ با فشار 1305 PSI نصب گردد. پیمانکاران این پروژه، قرارگاه خاتم الانبیا، رادنیرو کرمان، تهران چنوب و ایران آروین بوده و همچنین قطعه اول و دوم در استان خوزستان و قطعه 3 و 4 در استان‌های ایلام و لرستان اجرایی خواهد شد. سال شروع عملیات طرح نیز 1402 بوده و مدت اجرای اولیه طرح نیز 24 ماه است.

اطلاعات مالی طرح:

میزان سرمایه گذاری کل طرح 550 میلیون دلار بوده و منابع تامین مالی و بازپرداخت آن نیز بند" ق " ماده 52 در نظر گرفته شده است.

اقدامات طرح:

از جمله این اقدامات می‌توان به توسعه، تقویت، پایداری و انعطاف پذیری عملیاتی در کریدور جنوب غرب و غرب کشور، 3.5 میلیون مترمکعب خاک برداری، 84 خط لوله، 69 جاده، 20 رودخانه، 19 مسیل، 14 ایستگاه شیر بین راهی، یک لانچر، یک رسکیور، 4 لانچکر /رسیور، 7 انشعاب، 10 ایستگاه کاتدیک

انشعاب، 54 ایستگاه حفاظت کاتدیک، 35 هزار شاخه لوله 56 اینچ با گرید X70 اشاره کرد.

دستاوردها و رکوردهای طرح:

میزان اشتغال‌زایی این طرح 500 نفر مستقیم و 1500 نفر غیر مستقیم بوده و سهم شرکت‌های داخلی در تامین کالا و تجهیزات،  نزدیک به 100 درصد است.

افزایش تولید 54 هزار بشکه نفت طرح توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی

محل این پروژه استان خوزستان، دشت آزادگان در مجاورت مرز عراق است، نوع قرارداد تأمین مالی از طریق اوراق مشارکت در بخش ریالی و بندهای "ل" و "ق" برنامه بودجه سال 93 و 94 و SPV شرکت صبا اروند است.

کارفرمای این پروژه، شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران و پیمانکار آن مشارکت شرکت‌ها ایرانی است. سال شروع عملیات طرح، تیر ماه 1393 بوده و آغاز توسعه میدان با استفاده از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران در نظر گرفته شده و میزان سرمایه‌گذاری نیز 400 میلیون دلار لحاظ گردیده است.

اقدامات طرح:

از جمله اقدامات طرح می‌توان به حفاری، تکمیل و راه‌اندازی 40 حلقه چاه و افزایش ظرفیت تولید 45 هزار بشکه نفت خام در روز، افزایش 70 درصدی ناوگان حفاری (از 7 به 12 دکل حفاری)، تامین و نصب و راه اندازی 170 کیلومتر خطوط لوله جریانی و نصب و راه اندازی 130 کیلومتر، اجرا 130 کیلومتر جاده‌های دسترسی اصلی و فرعی میدان، اجرا و راه اندازی 12 کیلومتر خطوط لوله انتقال در سایزهای 14 و 20 اینچ، تامین ورق ساخت داخل کامل خط لوله نفت خام صادراتی 28 اینچ به میزان 50 کیلومتر، نصب و اجرای 35 کیلومتر از این خط لوله صادراتی تاکنون، تأمین ورق ساخت داخل کامل خط لوله گاز ترش 24 اینچ توسط سازندگان ایرانی و آغاز ساخت لوله، ایجاد زنجیره یکپارچه تولید لوله‌های جریانی 6 اینچ با روش جوشکاری HFW برای اولین بار در کشور اشاره کرد.

فاز 2 پالایشگاه آبادان

شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس (NGL3200)

این پروژه به منظور جمع آوری ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گازهای همراه میدان‌های غرب کارون (آزادگان، آزادگان شمالی،یادآوران، دارخوین،یاران شمالی و جنوبی، سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه) طی چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ یکی از طرح‌های بزرگ صنعت نفت است که با اجرای آن، گازهای همراه به ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب جمع‌آوری و فرآورش می‌شود.

اکنون با بهره‌برداری از طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ افزون‌ بر پایان مشعل‌سوزی در فقط  ۶ میدان نفتی غرب کارون، روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر اختصاص خواهد یافت.

در همین راستا کیانی مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس در رابطه با پروژه مذکور که اجرای آن را بر عهده دارد گفت: پس از جمع‌آوری گازهای همراه نفت، محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید می‌شود، به‌طوری‌ که روزانه ۹۷ هزار بشکه ان‌جی‌ال با خط لوله ۱۸۵ کیلومتری به پتروشیمی بندر امام و ۳۶۰ میلیون فوت مکعب گاز شیرین به خط سراسری تزریق می‌شود.

1

2

انتهای پیام/

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز