پایان همه ابهامات سد چمشیر با تایید عدم شوری آب/ تاکید دانشگاه های تهران و شیراز در مطالعات علمی بر فقدان گنبدهای نمکی

۱۴۰۲/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۳:۰۸
کد خبر: ۱۴۶۹۵۱۲
پایان همه ابهامات سد چمشیر با تایید عدم شوری آب/ تاکید دانشگاه های تهران و شیراز در مطالعات علمی بر فقدان گنبدهای نمکی
در این گزارش به بررسی ابهاماتی درباره سد چمشیر و آبگیری این سد پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، سد چمشیر یکی از سدهایی بود که از ابتدای احداث آن چالش‌های زیادی به دنبال داشت؛ از یک سو کارشناسان محیط زیست احداث این سد را مخرب‌تر از احداث سد گتوند می‌دانستند و از طرف دیگر کارشناسانی احداث این سد را مثبت ارزیابی می‌کردند.

سد و نیروگاه چمشیر به عنوان یک پروژه مهم زیربنایی در 25 کیلومتری جنوب شرقی گچساران و در استان کهکیلویه و بویراحمد احداث شده است.

در همین راستا محمدرضا فاضل معاون اجرایی سد و نیروگاه چمشیر گفت که این سد با مجوز هیأت دولت و سازمان‌های میراث فرهنگی و محیط زیست ساخته شده است.

سد چمشیر

میثم فاضلی مدیر مطالعات سد چمشیر درباره اینکه با شروع آبگیری این سد مخزن در همان شروع آبگیری تبدیل به شورابه می شود، توضیح می‌دهد: مطرح شدن این ادعا به موضوع ساخته شدن سد و اینکه مخزن آن بر روی سازند گچساران است بازمی‌گردد. سازند گچساران در قسمت زیادی از جنوب زاگرس ایران در واقع گستره قابل توجهی دارد و سدهای زیادی داریم که بر روی این سازند ساخته شده، مثل سد کوثر، سد جره و سد گتوند؛ طبیعی است وقتی اسم سازند گچساران می‌آید، ذهنیت همه منتقدین یا مخاطبین این موضوع این باشد که گنبدهای نمکی یا مثلا زخیم لایه های نمکی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در سد چمشیر مطالعه بسیار وسیعی بر روی مخزن 48 کیلومتری سد انجام شده است. پیمایش های بسیار دقیق صحرایی و در واقع شناسایی آنومالی‌ها و ناهنجاری‌هایی که در روی سازند گچساران وجود داشته و یک مطالعه جامع و کامل بر روی همه مسائل انجام شده است. طبیعی است که کسانی که در سد چمشیر فعالیت فنی و مهندسی داشتند از ابتدا به این مسئله معتقد بودند که ما با مشکلی با وجود زخیم لایه های نمکی یا گنبدهای نمکی در داخل مخزن سد چمشیر مواجه نیستیم و طبیعی است انتظار ما به عنوان کارفرما و بخش مهندسی و فنی این سد این بود که مشکلی بوجود نمی آید. این انتظار بعد از آبگیری سد، برای ما که اطمینان داشتیم مسئله ای وجود ندارد، چیز عجیب و غریبی نبود.

سد چمشیر

فاضلی با بیان اینکه هیچ گونه افزایش شوری بعد از آبگیری این سد را شاهد نبودیم، گفت: این ادعا که در واقع مخزن سد بر روی زخیم لایه های نمکی ساخته شده است تا این لحظه ای که در خدمت شما هستیم که حدود 500 میلیون مترمکعب آب جمع کردیم و حدود بیش از 50 درصد ارتفاع سد الان در زیر آب قرار گرفته است، ادعای درستی نبوده و نتایج نشان می دهد که در محدوده مناسب شوری و آن چیزی که انتظار داشتیم است.

همچنین، محمدرضا فاضل معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران اظهار داشت: نخستین ابهامی که در زمینه سد چمشیر مطرح شده بحث عدم مکاتبه و انعقاد توافقنامه با سازمان محیط زیست برای شروع عملیات اجرایی سد چمشیر بود که توافق نامه و صورتجلسه ای در این زمینه درسال ۸۸ وجود دارد که ساخت این سد براساس آیتم هایی از سوی محیط زیست بلامانع است.

فاضل به دیگر ابهامات مطرح شده در ایجاد سد چمشیر اشاره کرد و بیان کرد: از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگلی را از دیگر مسایل و ابهامات مطرح شده در سد چم شیر بود در پاسخ به این ابهام باید مطرح کرد که اراضی عنوان شده دارای پوشش گیاهی بدون درخت بلوط است و عملیات بریدن درختچه در محدوده مخزن که به نام پاک تراشی گفته می شود از الزامات زیست محیطی در این حوزه در نظر گرفته شده است.

ساسان بهزادی سرپرست دستگاه نظارت سد چمشیر، معتقد است: سد چمشیر کاملا متفاوت از سد گتوند است و هیچ گونه سازند نمکی در آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: براساس بررسی هایی که با مشارکت شرکت های پژوهشی و دانشگاه های تهران و شیراز انجام شده هیچ گونه گنبد نمکی یا بیرون زدگی نمک در این منطقه وجود ندارد.

بهزادی اظهار داشت: این بررسی ها در ۱۰۰حلقه چاه و گستره ۲ هزار متری انجام شده که نزدیک ترین نمک در چاه شماره ۳۱ شناسایی شده است.

سد چمشیر

فاضل  در پایان یادآور شد که در نتیجه کاوش‌ها در حوضه آبگیر سد چم‌شیر تا کنون ۱۴۱ اثر تاریخی به دست آمده است. کاوش‌ها در ۳۰ محوطه نیز بر اساس گمانه‌زنی‌ها انجام شده و این تصمیمی بود که در گذشته گرفته‌اند، ما فقط مطالعات را انجام دادیم. پرسش‌هایی که اکنون درباره سد چمشیر پرسیده می‌شود باید درباره سد سیمره پرسیده می‌شد؛ آثاری در آنجا زیر آب رفته که سال‌ها باید روی آنها مطالعه می‌شد. برای همه ما باستان شناسان تک‌تک این آثار و محوطه‌هایس مهم است، اما در حال حاضر کفایت کاوش در محوطه چم‌شیر اعلام شده است. ما همه آثار را با دقیق و فراغ بال مطالعه کردیم، اما درباره محوطه عیلامی هنوز اطلاعاتمان کامل نشده است. کار باستان‌شناسی ما در سد چم‌شیر به پایان رسیده، اما این که وزیر و معاون میراث فرهنگی درباره آبگیری چه نذری می دهند ما اطلاعی نداریم.

بر اساس این گزارش، اواخر اسفند ماه سال 1401 پس از کش و قوس‌های فراوان با حضور مسئولان و مجریان سد چمشیر و همچنین خبرنگاران در محل ساخت سد، به صورت رسمی آبگیری سد چم‌شیر گچساران اعلام شد.

بهبود کیفی و مدیریت آب رودخانه زهره از اهداف اصلی این طرح است و تولید ۴۸۲ گیگاوات ساعت برق پاک از دیگر ویژگی مهم این طرح است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز