معاون رئیس‌جمهور: حرکت از حکمرانی گمانه به حکمرانی داده‌/ مدیریت تدبیر به جای مدیریت بحران با داده‌‌ها

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۱۴:۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۴۷۸۳۸۹
معاون رئیس‌جمهور: حرکت از حکمرانی گمانه به حکمرانی داده‌/ مدیریت تدبیر به جای مدیریت بحران با داده‌‌ها
رقابت نخستین رویداد از سلسله رویدادهای داده‌ورزی شهید حسن باقری با حضور 21 نفر شرکت‌کننده از استان‌های تهران،‌ همدان، فارس، کرمانشاه،‌ یزد،‌ قم، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و قزوین، عصر 4 خرداد به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، میثم لطیفی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، در اختتامیه رقابت داده‌ورزی شهید باقری، در ابتدا یاد و خاطره شهدا‌،‌ خصوصا شهید باقری را گرامی داشت و گفت: شاید یکی از مهمترین عوامل موثر پیروزی دفاع مقدس و خصوصا فتح خرمشهر،‌ طراحی عالمانه، حکیمانه و مبتنی بر اطلاعات دقیق شهید باقری بود که منجر به پیروزی شد.

وی دلیل نامگذاری این رویداد با نام شهید باقری را دینی بود که به شهید داریم، عنوان کرد و خاطرنشان کرد: فارغ از نتیجه ‌حرکت، حرکت نوآورانه، مهم و پسندیده‌ای است و واقعیت این است که اگر بخواهیم مسائل کشور را حل کنیم، باید از مردم و ظرفیت نخبگانی کشور در این فضا کمک بگیریم.

لطیفی با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر (ع) که ‌«هیچ چیز نزد خداوند، محبوب‌تر از کاری نیست که بر آن مداومت شود، هر چند اندک باشد» ادامه داد: هیچ کاری بدون استمرار و مداومت به نتیجه نخواهد رسید و در حوزه داده‌ورزی هم باید استمرار و مداومت را پیش‌ بگیریم تا به نتیجه برسیم. و با توجه به رویکرد دولت مردمی، از ظرفیت خود مردم برای حل مسائل مردم استفاده کنیم و ثمره‌اش را ان‌شاالله خواهیم دید.

معاون رئیس‌جمهور راه‌حل مسائل کشور را استفاده از داده و اطلاعات دانست و عنوان کرد: با حکمرانی داده‌هاست که می‌توان تصمیمات درست گرفت و مسایل کشور را حل کرد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: حکمرانی داده یک مفهوم مخالفی هم دارد و آن حکمرانی گمانه است. ما با گمانه‌ یا حدس‌مان نمی‌‌توانیم کشور را مدیریت کنیم و این در حالی است که حکمرانی با داده و اطلاعات باید مبنای تصمیمات قرار گیرد و زمانی این اتفاق می‌افتد که این علم وجود داشته باشد.

لطیفی داده‌ها را سرمایه ملی و معنوی دانست و عنوان کرد: مدیریت با داده؛ یعنی مدیریت با تدبیر. با داده‌ها می‌‌توان مدیریت تدبیر کرد تا مدیریت بحران و باید از حکمرانی مبتنی بر گمانه‌ها به حکمرانی مبتنی بر داده‌ها حرکت کنیم.

وی حکمرانی داده را محدود به نظام اداری ندانست و گفت: حکمرانی داده را از درون دولت باید شروع کرد، این مفهوم، مفهوم مهمی است و حرکتی که امروز چراغش روشن شده، فرصتی را ایجاد کرده است که تمام بخش‌های کشور بتوانند از آن استفاده کنند و ثمره آن را ببینند و باید کمک کنیم این اتفاق تداوم داشته باشد.

معاون رئیس‌جمهور  اختتامیه این رویداد را تازه شروع کار در این حوزه دانست و تصریح کرد: این اختتامیه، ‌پایان کار نیست، بلکه شروع تازه همکاری در حوزه داده‌ورزی است، ظرفیت و بستری ایجاد شده است و می‌‌توان از آن استفاده کرد.

ظرفیت بالقوه‌ داده‌ورزی در نظام اداری را جدی بگیریم

سیدمحمدرضا عطاردی؛ معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری در اختتامیه این رویداد گفت: ماموریت ما در معاونت حکمرانی،‌ حرکت به این سمت است که نظام اداری مبتنی بر داده و تصمیمات مبتنی بر داده اتخاذ شود و با سعی، ‌خطا و تجربه شخصی، صرفا کاری جلو نمی‌رود. 

وی عصر حاضر را عصر داده و اطلاعات دانست و عنوان کرد: الکترونیکی شدن فرایندها در سازمان‌ها اگر منجر به بکارگیری داده برای تصمیم‌گیری‌ها و برای ارائه بهتر دستگاه‌های اجرایی در نظام اداری نشود به مثابه آب گوارایی است که یکجا ثابت مانده و تبدیل به یک آب غیرقابل استفاده شده است. تا زمانی که به جریان نیفتد در آن حیاتی وجود نخواهد داشت.

عطاردی با اشاره به اهمیت موضوع داده‌ورزی گفت: ‌ظرفیتی که در این حوزه وجود دارد، ‌باید جدی گرفته شود. ما اعتقادمان این است که ظرفیت بالقوه‌ای در نظام اداری در حوزه داده‌ورزی داریم که باید آن را جدی بگیریم.

معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری برگزاری سلسله رویداد شهید باقری را نخستین حرکت در حوزه داده‌ورزی عنوان کرد و گفت: کار از ابتدای شهریور 1401 با اعلام فراخوان آغاز شد و در آذر و دی به شرکت‌کنندگان فرصت داده شد که کسانی که در این رویداد شرکت کردند،‌ به صورت مجازی داده‌ورزی شوند.

وی ادامه داد: 2500 نفر شرکت کردند و از بین آنها 161 نفر انتخاب  و به بخش رقابتی وارد شدند. از بین آنها 21 نفر وارد بخش حضوری شدند و طی مدت 2 روز به رقابت پرداختند، شرکت‌کنندگان از 9 استان در این رقابت شرکت کردند و 5 نفر برگزیده شدند. البته از نظر ما همه 21 نفر برگزیده هستند.

عطاردی گفت: تمامی شرکت‌کنندگان به عضویت شبکه تحلیل‌گران داده سازمان درخواهند آمد و ما را در این حوزه یاری خواهند کرد. رویداد دوم برای شهریورماه پیش‌بینی شده است و به غیر از دستگاه‌های اجرایی، استادان و پژوهشگران هم می‌‌توانند در آن شرکت کنند.

در پایان شرکت‌کنندگان نکات خود را با معاون رئیس‌جمهور در میان گذاشتند و برگزیدگان نخستین دوره معرفی شدند.

برگزیدگان این رقابت به ترتیب عبارت‌اند از  علیرضا زارع (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی – یزد)،‌ سیدمهدی مصطفوی گرجی (وزارت نیرو - تهران)، یاسر مهرعلی (مرکز آمار- تهران)، حبیب‌الله تحسینی (دانشگاه علوم پزشکی – همدان)، سیدمحمد موسوی (سازمان آب و فاضلاب - فارس).

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز