صفر تا صد تجهیزات CNG ساخت داخل است/ عدم حمایت از تولید داخلی

۱۴۰۲/۰۳/۱۴ - ۰۰:۰۴:۰۴
کد خبر: ۱۴۸۱۴۶۷
صفر تا صد تجهیزات CNG ساخت داخل است/ عدم حمایت از تولید داخلی
صفر تا صد تجهیزات سی.ان.جی ساخت داخل است اماعدم حمایت دولت از تولید داخلی یکی از موانع توسعه این صنعت است.

حمید رمضانی فعال صنفی صنعت سی.ان.جی در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا با اشاره به بخش‌های مختلف این صنعت اظهار داشت: ار صنعت سی.ان.جی کشور را شامل دو بخش زیربنایی تولید و خدمات در نظر بگیریم، با بررسی اجمالی هریک از این قسمت‌ها و زیرشاخه‌ها، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، میزان حمایت دولت استقبال جامعه از صنعت سی.ان.جی کشور مشخصو بالطبع، راهکارهای رفع مشکلات و دغدغه‌های جامعه جلوه‌گر خواهد شد.

این فعال صنفی با اشاره به ملزومات و تجهیزات سوخت‌گیری گفت: از ابتدای شروع طرح سی.ان.جی در کشور با حمایت دولت و مشارکت بخش خصوصی، تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی در کشور به میزان چشمگیری رشد داشته اما به دلیل عدم حمایت کافی دولت‌های قبل، امروزه با درصد کمی از توان واقعی مشغول فعالیت هستند و کم کم در حال تبدیل شدن به بنگاه‌های ضررده هستند، در حالیکه استفاده از حداکثر توان جایگاه‌ها، مستلزم حمایت دولت از بخش‌های دیگر صنعت سی.ان.جی کشور است.

جایگاه_+CNG

رمضانی در پاسخ به این سوال که وضعیت تجهیزات سی.ان.جی در این چگونه است اظهار کرد: کارخانجات تولد مخازن سی.ان.جی در کشور در حال حاضر و در صورت حمایت مالی دولت، جدا از تأمین نیاز کشور، ظرفیت مازادی هم برای صادرات محصولات خود دارند.

او اضافه کرد: امروزه به دلیل تأمین به موقع منابع مالی از طرف شرکت ملی نفت ایران در طرح یارانه‌ای تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز، با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

رمضانی درخصوص این طرح ادامه داد: تولید کیت و ملزومات تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز، در ابتدا با واردات و مهندسی معکوس شروع به خدمت‌رسانی کرد و در کمتر از یک دهه از ابتدای شروع طرح، موفق به تولید کیت گازسوز نسل یک و سپس نسل‌های پیشرفته‌تر و مطابق با استانداردهای روز دنیا شد.

این فعال صنفی اظهار کرد: در این بازه زمانی با استفاده از تجارت و تخصص تکنسین‌های نصب و کالیبراسیون برجسته مراکز خدمات خودروهای گازسوز، موفق به تولید و ارتقای سطح کیفی تجهیزات کیت‌های سکونشیال نسل جدید در تنوع بالا و سازگاری با اکثر خودروهای مختلف نموده‌اند.

سی ان جی

او افزود: برخی از تولیدکنندگان با پیشی گرفتن از طرح‌های در دست اقدام و همکاری پایدار با متخصصان مراکز خدمات خودروهای گازسوز در کشور، من جمله طرح DDF(تبدیل و تولید خودروهای دیزل-سی.ان.جی) توان تأمین و تولید کاملاً ملی را در این زمینه دارند.

رمضانی با اشاره به خودروسازها اظهار کرد: مطابق توافقات انجام شده و اخبار موجود، دولت‌ها همیشه حامی خودروهاسازها بوده‌اند و هستند به طوری که بیشترین یارانه در مبحث حمایت از تولید صنعت سی.ان.جی کشور، به خودروسازها تخصیص داده شده است و از طرفی خودروسازها نیز علاوه بر دریافت یارانه‌ از دولت، محصولات را گران‌تر از خودروهای تک‌سوخت، به دست مصرف کنندگان می‌رسانند.

این فعال صنفی با گلایه از عدم حمایت دولت از صنعت سی.ان.جی گفت: اگر دولت از این صنعت حمایت و هزینه‌ها را تأمین می‌کرد، ما می‌توانستیم سیستم‌های به روز شده را به راحتی گازسوز کنیم. در حال حاضر ما از نسل یک استفاده می‌کنیم که به طور کل در جهان منسوخ شده و این در حالی است که ما توان ارائه‌ی نسل 4 را هم داریم اما به دلیل عدم حمایت دولت و هزینه‌بر بودن این نسل، از ارائه‌ی آن عاجزیم.

او اضافه کرد: ما ظرفیت‌های تولید داخل، نمونه‌های ساخته شده و نصب شده، چه از لحاظ قطعات الکترونیکی و چه از لحاظ قطعات مکانیکی را داریم که متأسفانه از آن‌ها غافلیم. سیستمی که در صنعت سی.ان.جی وجود دارد صفر تا صد تولید ملی است و ما از سال 88 سیستم نسل 4 را با بهترین کیفیت در کشور تولید کردیم اما چون گران درمی‌آید، لازم است که دولت از آن حمایت کند.

رمضانی در پایان سخنان خود به بی‌توجهی دولت به تولید داخلی اشاره کرد و گفت: زمانی که چیزی در کشور تولید می‌شود باید تلاش کنیم تا ظرفیت آن را بالا ببریم در این صورت است که با عدم خروج ارز از کشور مواجه می‌شویم. بسیاری از قطعاتی که در داخل تولید می‌شوند با نمونه‌های خارجی خود از نظر کیفی برابری می‌کنند اما عدم حمایت دولت سبب شده ما همچنان به دنبال نصب سیستم نسل یک سی.ان.جی باشیم که در هیچ جایی از جهان مورد قبول نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز