هدفگذاری کاشت ۴۰ میلیون اصله نهال بیابانی در نیمه دوم امسال

۱۴۰۲/۰۳/۱۶ - ۱۵:۵۹:۵۳
کد خبر: ۱۴۸۲۴۷۴
هدفگذاری کاشت ۴۰ میلیون اصله نهال بیابانی در نیمه دوم امسال
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از کاشت ۳۵ تا ۴۰ میلیون اصله نهال در بخش بیابان در نیمه دوم سال جاری در راستای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، وحید جعفریان مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: کاشت بخشی از ۳۵ تا ۴۰ میلیون اصله نهال در بخش بیابانی کشور با مشارکت بخش غیردولتی شامل بنگاه‌های مالی بزرگ، صنایع کشت و صنعت، معادن، دستگاه‌های اجرایی و پادگان‌هایی که در حوزه بیابانی قرار دارند و اجرای پروژه‌هایی در قالب زراعت چوب و احداث بادشکن‌های زنده در اطراف مزارع صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: احداث بادشکن‌های زنده در اطرف مزارع به صورت فراگیر به ویژه در مناطق جنوبی کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی پیش‌بینی کرد؛ امسال نزدیک به دو هزار کیلومتر بادشکن زنده در اطراف مزارع و در حوزه زراعت چوب در عرصه‌های بیابانی کشت شود.

جعفریان گفت: کاشت نهال در پروژه احداث بادشکن‌های زنده در اطراف مزارع با استفاده از گونه‌های بومی و با مشارکت مردم و کشاورزان به منظور تثبیت ماسه‌های روان و حفاظت از خاک اراضی کشاورزی صورت می‌گیرد.

وی احداث بادشکن‌های زنده در اطراف مزارع با مشارکت مردم را از برنامه‌ها و اقدامات مورد توجه در بخش بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان و تصریح کرد: در استان‌هایی مانند کرمان، یزد و هرمزگان اجرای پروژه‌های بادشکن می‌تواند در تثبیت ماسه‌های روان موثر واقع شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به این که هجوم ماسه‌های روان به جاده‌ها، سیستم‌های حمل و نقل، اراضی کشاورزی، کانال‌های آب و روستاها و مناطق مسکونی که در عرصه‌های بیابانی واقع شده‌اند، خسارت وارد می‌کند، تصریح کرد: ما در سطح ۱۰۰ هزار هکتار فعالیت‌های اجرایی نظیر نهال‌کاری و استفاده از گونه‌های سازگار و بومی در مناطق بیابانی، احداث بادشکن‌های زنده در تپه‌ها و پهنه‌های ماسه‌ای، زراعت چوب، ایجاد تله‌های رسوب گیری، مدیریت چرای دام و قرق عرصه‌های آسیب پذیر را در دستور کار داریم.

خسارت ۶۵۰ میلیون دلاری ماسه‌های روان به منابع زیست انسانی

جعفریان میزان خسارات وارده از ناحیه ماسه‌های روان به منابع زیست انسانی در ایران را سالانه نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار تا ۶۵۰ میلیون دلار عنوان کرد.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در بحث طوفان‌های ماسه‌ای علاوه بر خسارات مستقیم، با اثرات غیرمستقیم این پدیده نیز روبرو هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما