وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد؛

۶ بانده کردن محور چیتگر به سمت شهرستان قدس

۱۳۹۴/۰۲/۱۸ - ۰۹:۵۰:۲۷
کد خبر: ۲۸۳۲۲۸
۶ بانده کردن محور چیتگر به سمت شهرستان قدس
عباس آخوندی از 6 بانده کردن محور چیتگر به سمت شهرستان قدس خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در بازدید از ایستگاه راه آهن شهرستان قدس و همچنین تقاطع غیرهمسطح ورودی این شهرستان از افتتاح سکوی راه آهن شهرستان قدس تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما ساماندهی حمل و نقل جاده‌ای این منطقه است.

 

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: در پیرامون شهر تهران با پدیده‌ای مواجهه هستیم که تمرکز جمعیتی بسیار زیادی دارد. این در حالی است که ظرفیت‌های حمل و نقلی موجود تقریبا اشباع شده‌اند؛ به همین دلیل باید یک بازنگری جدی در توسعه حمل و نقل و ارتباط حومه شهرها با کلانشهر تهران داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رویکرد وزارتخانه مبتنی بر توسعه حمل و نقل ریلی است تا بتوانیم سیستم حمل و نقل حومه‌ای کلانشهر تهران را گسترش دهیم گفت: نخستین برنامه ما بررسی خطوط موجود راه آهن بود که خوشبختانه یکی از خطوط راه آهن از شهرستان قدس عبور می‌کرد؛ اما به دلیل نبود سکو امکان توقف قطار در این منطقه وجود ندارد که با برنامه‌ریزی انجام شده در ایستگاه راه آهن شهرستان قدس سکوی مسافرگیری ایجاد شده است. امیدواریم این سکو طی یک ماه آینده عملیاتی شود تا قطارهایی که از شهرستان قدس عبور می‌کنند بتوانند در اینجا مسافرگیری کنند.

آخوندی ادامه داد: روزانه افراد زیادی بین شهرستان قدس و کلانشهر تهران تردد می‌کنند که با عملیاتی شدن سکوی ایستگاه راه‌آهن شهرستان قدس می‌توانیم بخش عمده‌ای از ترافیک را از جاده به ریل منتقل کنیم. البته در حال حاضر این راه آهن دو خطه است که به منظور توسعه خطوط ریلی در آینده این راه آهن ۶ خطه می‌شود تا حمل و نقل ریلی در این کریدور تسهیل شود.

نخستین و کلیدی‌ترین سیاست توسعه خطوط ریلی حومه است

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نخستین و کلیدی‌ترین سیاست ما توسعه خطوط ریلی حومه است این موضوع را در همه شهرهای حومه کلانشهر تهران به طور مداوم تعقیب و پیگیری می‌کنم تا علاوه بر شهرستان قدس شهرهای اطراف تهران مانند کرج، قم و سایر شهرها به خطوط ریلی حومه‌ای متصل شوند.

آخوندی همچنین به ساماندهی حمل و نقل جاده‌ای شهرستان قدس اشاره کرد و افزود: یک پل ۳ طبقه در ورودی شهرستان قدس به سمت کرج و تهران قرار دارد که با وجود تنگناهای اعتباری این پروژه از سال گذشته آغاز شد و با حمایت اعتباری بیشتر این پروژه را به سرانجام می‌رسانیم؛ البته بخشی از محور چیتگر در این پروژه عملیاتی شده است.

از ۶ بانده کردن محور چیتگر به سمت شهرستان قدس خبر داد

وزیر راه و شهرسازی از ۶ بانده کردن محور چیتگر به سمت شهرستان قدس خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از این پروژه انجام شده است اما ۴ کیلومتر از آن در گلوگاه قرار دارد که تلاش می‌کنیم این بخش نیز هرچه سریعتر نیز عملیاتی شود.

وی ادامه داد: البته شهردار شهرستان قدس پیشنهادی مبنی بر ایجاد آزادراه جدید ارایه داده که نیاز به مطالعه مهندسی دارد و اگر نتیجه این مطالعه مثبت باشد این پروژه نیز اجرا می‌شود.

بازار بزرگ ایرانی- اسلامی اندیشه با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود

وزیر راه و شهرسازی از افتتاح بازار بزرگ ایرانی- اسلامی شهر جدید اندیشه با حضور رییس جمهور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی ضمن خسته نباشید به همه دست اندرکاران احداث بازار بزرگ ایرانی- اسلامی شهر جدید اندیشه گفت: ساخت این بازار اقدام سترگی بود که به زودی توسط رئیس جمهور افتتاح و بهره برداری خواهد شد.

آخوندی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم کازرونی وزیر اسبق مسکن و شهرسازی گفت: وی در پایه گذاری این شهر نقش بسیار مهمی داشت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ابتدا بحث ما این بود که کلانشهرها با برنامه و ضابطه توسعه یابند و از گسترش بی ضابطه باید جلوگیری می شد، گفت: امروز شاهد ۲ نمونه تضاد در این منطقه هستیم؛ شهرستان قدس که حدود ۳۰ سال گذشته ۹۰۰ نفر و امروز حدود ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و شاهد تمرکز جمعیتی بسیار زیاد در این شهرستان هستیم و در مقابل با شهر جدید و زیبای اندیشه که کیفیت قابل قبول برای زندگی را داراست روبه‌رو هستیم که این نمونه تضاد در یک منطقه است.

آخوندی با تاکید بر اینکه باید از تصمیمات شتاب زده که منجر به توسعه حاشیه نشینی می شود جلوگیری کرد گفت: ارتباط حمل و نقلی شهرهای حومه با کلانشهر تهران یکی از برنامه های کلیدی و اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی است در همین راستا سکوی مسافرگیری راه آهن شهرستان قدس که ریل‌باس هشتگرد- کرج به سمت تهران از این منطقه عبور می کند تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

ایجاد شبکه ریلی در محور غرب تهران تا کرج در دستور کار

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایجاد یک شبکه ریلی در محور غرب تهران تا کرج در دستور کار است.

آخوندی با بیان اینکه در سایر شهرهای جدید باید شاهد یک هویت بخشی باشیم تا یک شهر جدید هویت خود را معرفی کند، گفت: این اقدامات علاوه بر اینکه اثرات روزمره در زندگی مردم دارد می‌تواند منجر به جذب سرمایه گذاری در این مناطق شود. همانطور که شهر جدید اندیشه را با انضباط شهری می توان به عنوان یک هویت معرفی کرد و حس همبستگی جمعی را در بین مردم این شهر ایجاد کرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته از هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید خواستم تا در سایر شهرهای جدید کشور پروژه‌های هویت‌بخش را تعریف کنند.

ایجاد مجتمع های شهری در شهرهای جدید

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای ایجاد مجتمع های شهری در شهرهای جدید پرند، پردیس، بهارستان، صدرا و سایر شهرهای جدید خبر داد و درباره مسیرهای ارتباطی شهرهای حومه غرب تهران با کلانشهر گفت: در این زمینه اولویت من استفاده از سیستم های قطار حومه ای برای ارتباط با تهران است.

وی در جمع خبرنگاران ادامه داد: ایجاد بناها و فضاهای معماری که می‌تواند هویت بخش شهرها باشد در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تا در همه شهرهای جدید یک مرکز تجمع شهری به منظور گذران اوقات فراغت مردم ایجاد شود، ضمنا این فضاها باید از شاخصه های شهری که شامل مسجد، بازار، تفریحگاه و محل هایی که گفتگوی شهری و دیدارهای مردمی در آن صورت می‌گیرد برخوردار باشند.

آخوندی افزود: خوشبختانه شهر جدید اندیشه با ساخت بازار بزرگ در ایجاد یک فضای تفریحی و تجاری پیش قدم بود البته ما این برنامه را برای پرند، پردیس، بهارستان، صدرا و سایر شهرهای جدید داریم؛ ضمن اینکه پیگیر ساخت این فضاها برای شهرهای موجود نیز هستیم. اینکه تصور کنیم شهر فقط یک خوابگاه و سکونتگاه است کفایت نمی کند چراکه مردم انتظار دارند محلی با کیفیت برای گذران اوقات فراغت خود داشته باشند و این فضاها به شدت می تواند در جهت آرامش بخشی به مردم و ساکنان منطقه کمک شایانی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معماری بازار بزرگ اندیشه برگرفته از معماری ایرانی و بناهای تاریخی ایران از جمله باغ فین کاشان، مسجد آقابزرگ کاشان، میدان امام و نقش جهان اصفهان، باغ عفیف آباد شیراز و برخی دیگر از بناهای تاریخی کشور است، گفت: این بازار مشتمل بر ۱۱ سرا با عنوان مشاهیر فرهنگی ایران است. ضمن اینکه یک حالت مدرن دارد انسان در این فضاها احساس آرامش می کند که نکته بسیار مهمی تلقی می شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این منطقه دارای شبکه حمل و نقلی است اما بیش از ظرفیت در این شبکه تردد می شود که اولویت من استفاده از سیستم های قطار حومه ای برای ارتباط با تهران است، لذا اولین اقدام من فعال کردن راه آهن حومه ای تهران به شهرستان قدس و در ادامه به کرج و در آینده ایجاد محورهای دسترسی حمل و نقل ریلی با شهریار، اندیشه و سایر مناطق است. علاوه بر این باید شبکه حمل و نقل جاده ای را مورد بازنگری قرار دهیم که در این زمینه شهردار شهرستان قدس پیشنهاد ایجاد یک آزادراه را ارائه داده است که مطالعات مهندسی آن انجام می شود و در صورت مثبت بودن نتیجه این مطالعات برای احداث آزادراه با سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز