مدیر رادیو اقتصاد تشریح کرد؛

پخش برنامه "کالای ایرانی" در راستای حمایت از تولید ملی

۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۱۴:۳۰:۴۴
کد خبر: ۴۴۰۰۷۵
برنامه "کالای ایرانی" در راستای حمایت از تولید ملی از رادیو اقتصاد پخش می شود که اکبر رضایی مدیر این رادیو به تشریح این برنامه پرداخته است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اکبر رضایی مدیر رادیو اقتصاد در گفتگویی به تشریح برنامه "کالای ایرانی" که در راستای حمایت از تولید ملی قرار است در رادیو اقتصاد پخش شود پرداخته است:

1- به نظر شما رابطه فرهنگ و توسعه ملی چیست؟

با توجه به اینکه اساس و بنیان اسلام بر فرهنگ گذاشته شده، فرهنگ در ایران اسلامی تاثیرگذارترین نظام از نظامات جامعه است، طبیعی است که تعیین کننده ترین نظام در توسعه و پیشرفت جامعه نیز خواهد بود. بر این اساس باید گفت فرهنگ تلاش، تولید و ایجاد ارزش افزوده اگر نهادینه شود، جامعه ما بدون وقفه راه ترقی و پیشرفت را طی خواهد کرد؛ از طرفی اگر این فعالیت ها در راستای ارزش ها و جهت گیری‌های فرهنگی جامعه باشد، سازگاری آن با باورهای جامعه بیشتر بوده و موجب استحکام پایه های اقتصادی و پویای تولید خواهد بود. بر اساس نظریه چهار نظام، در نگاه ما بین فرهنگ و اقتصاد عموم و خصوص مطلق حاکم است یعنی فرهنگ کل و اقتصاد در ذیل آن تعریف می شود؛ همانطوری که نظامات سیاسی و اجتماعی نیز تابعی از فرهنگ خواهند بود.

2- با توجه به مسئولیت، سابقه و فعالیت رسانه ای شما، نقش رسانه ها در افزایش تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی چیست؟

رسانه در هر امری از امور جامعه به عنوان یک پیشران می تواند عمل کند. در موضوع اقتصاد و تولید، رسانه نقش بسیار موثری در هدایت مردم به جهت گیری های اقتصادی و نیز آموزش و نهایتاً مطالبه‌گری و اطلاع رسانی دارد. جوامع مختلف نیز از توانمندیهای رسانه های خود برای گسترش فرهنگ تلاش و نیز جهت دهی به آموزش ها و فعالیت ها بهره گرفته اند.

3- سیاست ها و اولویت های شما برای معرفی، ترویج و تبلیغ کالای ایرانی چیست؟

رسانه ملی از دیرباز در حمایت از تولیدات ملی نقش تاثیر گذاری داشته است که این موضوع در گذشته به صورت سیاستی و سوگیری های کارشناسی بوده است. اخیراً بنا به تاکید رئیس محترم سازمان صدا و سیما مبنی بر ورود جدی و مصداقی به تبلیغ و ترویج کالاهای ایرانی، رادیو اقتصاد به عنوان واحد رسانه ای پیشرو در بین واحدهای سازمان اقدام به راه اندازی برنامه «کالای ایرانی» نموده است که در آینده نیز کمّاً و کیفاً توسعه خواهد یافت. اولویت معرفی کالاهای ایرانی در این برنامه به سمت کارگاههای تولیدی کوچک و متوسط چرخش خواهد کرد. قطعاً کارگاههای کوچک نسبت به متوسط اولویت بیشتر و نیز کالاهای صد در صد ایرانی نسبت به کالاهای دیگر نیز تقدم خواهند داشت.

4- هدف از ایجاد و آغاز به کار برنامه کالای ایرانی چیست؟

همانطوری که اشاره شد کارخانه های خارجی به دلیل توانمندیهای مالی بالا و پرداخت هزینه های هنگفت آگهی، فضای تبلیغاتی گسترده ای را برای کالاهای خود فراهم می کنند. در این میان کارگاههای کوچک و متوسط به دلیل عدم توانایی مالی بالا و در نتیجه عدم تبلیغ کالای تولیدی خود و معرفی نشدن آنها به جامعه در بازاریابی برای تولیدات خود دچار مشکل بوده و نهایتاً اداره بنگاه از سوی آنها صرفه اقتصادی نداشته و موجب فعالیت با توان پایین و نهایتاً تعطیلی کارگاه می شود که موارد و مصادیق زیادی از این اتفاقات درگزارشات مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی آمده است. هدف از ایجاد برنامه "کالای ایرانی" تبلیغ رایگان محصولات تولید کارگاههای کوچک و تخفیف قابل ملاحظه برای کارگاههای متوسط می باشد. در این برنامه قوت ها، ضعف ها و راهکارهای ارتقای کیفیت محصولات ونیز توجه به صرفه اقتصادی داشتن آنها نیز مد نظر خواهد بود.

5- آیا این برنامه با سیاست های پیام بازرگانی و تبلیغاتی سازمان در تعارض نخواهد بود؟

با توجه به نظر قاطع رئیس محترم سازمان هماهنگی لازم در این خصوص با اداره کل بازرگانی صدا و سیما انجام می شود. ضمناً طبیعی است که معرفی رایگان کالاهای تولید داخل به نوعی لطمه به درآمد بازرگانی سازمان نیز خواهد بود؛ ولی به دلیل اولویت توجه به تولیدات داخلی و تقویت کارگاههای کوچک و متوسط و نقش آن در رونق اقتصادی و افزایش درآمد ملی، این اقدام در نهایتاً به نفع جامعه تمام خواهد شود.

6- مخاطب هدف برنامه کالای ایرانی چه گروهی از مخاطبان رادیو اقتصاد هستند؟

بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته از مخاطبان رادیو اقتصاد که سه بخش "عموم مردم، فعالان اقتصادی و اندیشمندان اقتصادی" هستند، دو بخش اول مخاطبان، هدف اصلی برنامه کالای ایرانی خواهند بود. این برنامه به دنبال معرفی کالاهای تولید کنندگان به توزیع کنندگان و مصرف کنندگان است که در دو بخش مخاطبین ذکر شده جای می گیرند.

7- آیا حمایت از کالای تولید داخلی فقط در این برنامه خلاصه خواهد شد یا سایر برنامه ها نیز ماموریت حمایت از کالاهای ایرانی را دارند؟

حمایت از کالا و تولیدات ایرانی به یک برنامه خلاصه نمی شود. تفاوت رویکرد این برنامه در این است که مستقیماً و مصداقی به موضوع ورود کرده و نام و عنوان تجاری را نیز مطرح می کنند. تا مصرف کننده و توزیع کننده بتواند در انتخاب کالای مورد نیاز خود راحت باشند. ولی در برنامه های دیگر به صورت غیر مستقیم و کارشناسی و نیز ارائه طریق، از تولیدات داخلی حمایت می شود.

8- ساعت پخش برنامه براساس چه سیاستی تعیین شده است؟

ساعت پخش برنامه براساس ساعت فعالیت بازار در جامعه ایرانی تعیین شده است. می دانیم که معمولاً بازار به طور رسمی از ساعت 9 صبح به بعد فعالیت خود را آغاز می کند و از ساعت 10 صبح رونق و شلوغی آن به اوج می رسد. براین اساس ساعت 10 تا 11 صبح برای فعالیت برنامه، در نظر گرفته شده است که در آینده نیز با توجه به استقبال مردم و فعالان اقتصادی افزایش خواهد یافت.

9- نقش و رابطه تولیدکنندگان با برنامه کالای ایرانی چیست؟

این برنامه متعلق به فعالان و تولیدکنندگان است. قطعاً برنامه ای که همّ و غمّ آن معرفی تولیدات بنگاههای کوچک و متوسط است، رابطه تنگاتنگی باید با آنها داشته باشد. در این رابطه ارتباطات گسترده ای با اتحادیه های تولیدی و توزیعی برقرار شده و براساس اعتبارسنجی و استاندارد بودن کالاها با تایید مجامع صنفی و اتحادیه ها اقدام به معرفی تولیدات خواهد شد.

10- تولید کنندگان داخلی برای معرفی، ترویج و تبلیغ کالا چگونه می توانند با برنامه ارتباط برقرار کنند؟

شماره تلفن  22652822برای ارتباط گیری مجامع تولیدی و توزیعی و نیز تعاونی ها جلسات متعددی با این عزیزان داشته اند که در آینده نیز تداوم خواهد داشت و برای چگونگی اقدام تصمیم مقتضی در این جلسات گرفته خواهد شد. سامانه پیامکی 300009898 نیز برای دریافت نظرات مردم و فعالان اقتصادی پیش بینی شده است ضمن اینکه سایت رادیو اقتصاد اقدام به ایجاد صفحه اختصاصی به این برنامه نموده که در آینده به سایت مستقل تبدیل خواهد شد. تصاویر و چگونگی تهیه کالاها نیز در وبگاه مورد اشاره ارائه می شود. از سامانه پیامکی مذکور برای ارسال پیام به بنگاههای اقتصادی نیز بهره گیری می شود.

11- چه درخواست و انتظاری از تولیدکنندگان داخلی دارید؟

انتظار ما از صاحبان کارگاههای این است که ضمن ارائه نظرات اصلاحی و تکمیلی در چگونگی بهتر معرفی شدن کالاهای ایرانی رادیو اقتصاد را یاری کنند که کمک به خود آن عزیزان خواهد بود. ضمناً با روشن کردن رادیوی خود در مغازه ها و کارگاههای خود، هم در ایفای روحیه کارکنان خود سهیم باشند و هم در تبلیغ کالاهای دیگر تولید داخلی به مراجعه کنندگان نقش ایفا کنند. در این راستا نقش توزیع کنندگان و فروشندگان بسیار تاثیر گزار است. این عزیزان با پخش برنامه در مغازه های خود در تشویق مشتریان به کالای ایرانی سهیم خواهند بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز