حسین ابویی مهریزی:

لایحه بودجه معقول و مطلوب است/ همه اهداف برنامه ششم در لایحه بودجه ۹۷ دیده می شود

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۵:۵۳:۱۰
کد خبر: ۶۵۰۶۱۴
لایحه بودجه معقول و مطلوب است/ همه اهداف برنامه ششم در لایحه بودجه ۹۷ دیده می شود
حسین ابویی مهریزی گفت: لایحه بودجه 97 اشکالات جزیی دارد که با کمک کارشناسان و افراد متخصص می توان رفع اشکال کرد .در کل، لایحه بودجه معقول و مطلوب است و همه اهداف برنامه ششم ، در برنامه رییس جمهور دیده شده است.

حسین ابوی مهریزی، معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص لایحه بودجه 97  گفت: بودجه باید براساس برنامه 5 ساله پنجم توسعه کشور و در چارچوب اسناد بالادستی تنظیم شود. یکی از کارهایی که وزرا  در مجلس انجام می دهند ارزیابی برنامه ها و میزان تطبیق شان با اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه کشور است.

ابوی مهریزی ضمن بیان این مسئله که بعضی از این اقدامات را با سلیقه و راهکار اقتصادی و اجرایی بهتری می توان ترسیم کرد افزود: دولت موظف است که  خرج یک ساله کشور  را  تنظیم کند در این راستا هم  احتمال بروز اشکالات جزیی در لایحه بودجه وجود دارد که قابل توجیه هستند.

وی ادامه داد: سیستم گردشگری کشور ما را کمتر کشوری داراست. بسیاری  از کشورها سیستم پایه گردشگری ما را به لحاظ تمدن و تاریخ و توریست و شرایط اقلیمی متفاوت و اینکه دارای 4 فصل هستیم ندارند پس باید با مدیریتی خوب  زیرساخت های گردشگری کشور را گسترش دهیم تا  بتوانیم فرصت های از دست رفته را جبران کنیم.

ابویی مهریزی در خصوص تاثیر بودجه 97 بر بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه ، پول ، سرمایه دار و سرمایه گذار هوشیار و هوشمند هستند یعنی تا مطمئن نشوند که بازار بازدهی خوبی دارد سرمایه گذاری نمی کنند پس در این شرایط یکی از کارهایی که باید انجام دهیم  این است که زمینه را برای ورود سرمایه خارجی فراهم کنیم. با هدفگذاری در بودجه  سال 97 حدود ۱۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب خواهد شد.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه و نظام بانکی ما باید رقابتی شود بدین معنا که بانک های ما باید با چند بانک خارجی نیز همکاری کنند. در این شرایط  جاذبه ایجاد شده  و موجب تسهیل می شود. چنانچه ارز خارجی وارد بازار سرمایه شود، بازار رشد کرده و بازده مناسب تر و بهتری خواهیم داشت.

ابویی مهریزی در پاسخ به این سوال که نرخ ارز چه تاثیراتی در بودجه 97 خواهد داشت گفت: بایستی ارز به صورت شناور مدیریت شود. نرخ ارز یک معادله  چند مجهولی است و باید همه جوانب آن بررسی شود آنچه اهمیت دارد این است که در اقتصاد کشور باید نظام مدیریت شناور ارزی وجود داشته باشد تا بتوانیم به سمت عرضه و تقاضای مدیریت شده ، نه مداخله گری حرکت کنیم.

وی با بیان این موضوع که کشوری هستیم که سالانه 50 میلیارد دلار واردات و تقریبا همین میزان صادرات غیرنفتی  داریم افزود: صادرات غیرنفتی تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز است و این وظیفه بانک مرکزی است که بازار را مدیریت کند تا با افزایش نرخ  ارز مواجه نشویم تا یک شرایط تقریبا تثبیت شده و قابل پیش بینی فراهم شود.

ابویی مهریزی در پایان تصریح کرد: چنانچه نگاه کلی به لایحه بودجه 97 داشته باشیم اشکالات جزیی دارد ولی  با کمک کارشناسان و افراد متخصص می توان رفع اشکال کرد ولی در کل، لایحه بودجه معقول و مطلوب است و همه اهداف برنامه ششم، در برنامه رییس جمهور دیده شده است

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز