در نشست اتاق اصناف ایران تاکید شد؛

جوانان دهه هفتادی حضور کمرنگ در رونق بازار دارند/ واردات بی‌رویه دلیل اصلی تعطیلی واحدهای تولیدی هستند/ تمرکز سرمایه گذاری باید در صنایع بومی باشد

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۱۸:۲۵:۲۳
کد خبر: ۶۵۹۷۲۸
جوانان دهه هفتادی حضور کمرنگ در رونق بازار دارند/ واردات بی‌رویه دلیل اصلی تعطیلی واحدهای تولیدی هستند/ تمرکز سرمایه گذاری باید در صنایع بومی باشد
نشست خبری با موضوع "راه اندازی تولیدی‌های تعطیل و نیمه تعطیل" بعدازظهر امروز انجام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، نشست خبری با موضوع "راه اندازی تولیدی های تعطیل و نیمه تعطیل" با حضور اعضای شورا و هیئت مدیره بسیج اصناف کشور، رییس و شورای اتاق اصناف ایران، رییس اتحادیه تجهیزات پزشکی، رییس اتحادیه صنعت شیشه، دبیر اتحادیه کفش ماشینی و فرمانده بسیج وزارت اقتصاد و دارایی و مسئول و اعضای شورای بسیج تخصصی اتاق اصناف برگزار شد.

«حسن پور» رییس بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور در ابتدا ضمن ابراز تاسف از اغتشاشات اخیر گفت: هوشیاری اصناف و بازاریان در مقابل تحریکات برخی کانال های معاند سبب شد تا بار دیگر اصناف وفاداری خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ثابت کنند.

وی وظیفه بسیج اصناف در مقابل کسبه را این گونه بیان کرد: باید در بحث اشتغال گامی برداشته شود. ما باید راهکاری برای احیا واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل بدست آوریم.

حسن پور در ادامه افزود: ما 13 راه کار عملی در اقتصاد مقاومتی را به وزرای پیشین و فعلی ارایه کردیم که در بحث صادرات و هم تقویت تولید ملی برخی از راهکارها اجرایی شده است.

رییس بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور تاکید کرد: آنچه که ما نیاز داریم تزریق سرمایه و پول به واحدهای تولیدی است زیرا برخی از آنها در گردش مالی مشکل دارند.

وی تصریح کرد: طبق آمار حدود 600هزار واحد تولیدی در کشور مشغول بکار هستند که بخش عمده آنها تعطیل و یا نیمه تعطیل است. در این میان کسانی هستند که علیرغم وجود بازار مناسب، تجهیزات کافی، مشکل مالی دارند که مانع از  شروع فعالیت آنها می شود که باید به آنها کمک شود.

وی بیان کرد: ما می دانیم که دولت مشکلات زیادی دارد و توقع زیادی از قوه مجریه نباید داشت بنابراین خودمان منابع مالی را به این واحدها تزریق کنیم. باید واحد هایی که مشکل دارند بررسی شوند که میزان بدهی یا نقض مالی شان چقدر است و از طریق خیرین و کسانی که مورد اعتماد هستند، مشکلات آنها را مرتفع کنیم.

حسن پور تشریح کرد: 600 هزار بسیجی در کشور داریم که می توانیم با راه اندازی صندوقی، ماهیانه 10000 تومان به این صندوق واریز کنند که با محاسبه این اعداد و ارقام سبب می شود گره از کار یک فعال اقتصادی باز کرد. مهم ترین موضوع ما، بررسی وضعیت ورشکستگان اصناف که در آستانه حبس قرار گرفته اند، است.

در ادامه فراهانی عضو هیئت رییسه بسیج تخصصی گفت: هر صنفی مشکلات خاص خود را دارد. ما بایستی جلسه ای با رییس اتحادیه صنوف برگزار و در آن جلسه به مشکل تک تک این اتحادیه ها رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: باید به ریشه مشکلات رسید که چرا واحدهای تولیدی تعطیل شدند که به نظرمن، دلیل اصلی آن واردات بی رویه است. واردات کالای چینی با قیمت ارزان و کیفیت پایین باعث شده تولیدکننده داخلی به ورشکستگی برسد.

کاظمی رییس اتحادیه مصالح ساختمانی در ادامه به مشکلات موجود این صنف و سایر صنف ها پرداخت و گفت: سیاست گذاری های کلان سبب واردات بی رویه می شود.

«علیرضا زمانی» فرمانده بسیج وزارت اقتصاد و دارایی افزود: در حوزه اقتصاد مقاومتی 80 درصد شبکه توزیع در اختیار اصناف است. متاسفانه در برنامه ششم توسعه به اصناف نگاه پررنگی نشده است.

وی ادامه داد: با گذشت زمان و عبور از بازار سنتی به بازار مدرن، دیگر شاهد حضور فعال جوانان دهه هفتادی در بازار نیستیم. اکثر خانواده ها بر این باور هستند که اشتغال یعنی استخدام و فرزندان خود را به سمت و سویی سوق می دهند که پس از اتمام تحصیل به استخدام دولت درآیند حتی کسانی که خود بازاری هستند.

وی تاکید کرد: شخصیت دادن به افرادی که در بازار فعالیت می کنند و اهمیت دادن به تجاربشان می تواند، مشکل اشتغال زایی را حل کند.

قنبری رییس اتحادیه شیشه افزود: ما به عنوان اصناف در تاریخ سیاسی این کشور حضور پررنگی داشته ایم. ما سیاسی هستیم اما جناحی نیستیم.

وی با این پیشنهاد که بایستی مباحث به صورت چند بخش طی چند جلسه بررسی شود، گفت: اصناف نسبت به رفع مشکلات توانمند هستند.

دبیر اتحادیه کفش ماشینی ادامه داد: نکاتی که دوستان در خصوص صنایع کشور و واردات و اینکه چگونه باید به مردم بقبولانیم که از جنس ایرانی استفاده کنند، بسیار خوب است و باید برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: هر کشوری در دنیا برای خود یک سری صنایع بومی دارد. حتی قوی ترین کشورها قادر نیستند همه صنایع خود را تولید کنند.

وی تشریح کرد: کشورهایی که بیشترین واردات را دارند مطمئنا بیشترین صادرات را نیز دارند. ما صنایع بومی مثل برنج، زعفران، پسته، چای، صنایع دستی و فرش دستباف داریم اما سوء مدیریت نیز داریم.

وی بیان کرد: چنانچه در صنایع بومی سرمایه گذاری شود ایران به خودکفایی خواهد رسید.

در ادامه «علی فاضلی» رییس اتاق اصناف ایران ضمن تاکید بر نگاه واقعی به مسایل اقتصادی کشور افزود: برای برون رفت از مشکلات اقتصادی برنامه لازم است و بدون ارائه برنامه امکان حل مسائل وجود ندارد.

فاضلی در پایان گفت: ما برای 100هزار بنگاه تولیدی کوچک در بخش اصناف و ورود آنها به صادرات غیرنفتی تعریف 10هزار میلیاردی داریم.

در ابتدای این نشست، بیانیه اتاق اصناف در حمایت از اسلام، انقلاب و ولایت فقیه خوانده شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز