دبیر شورای سیاستگذاری همایش طب سنتی:

مردم برای بهره مندی از خدمات درمانی به عطاری مرجعه نکنند/ ارتقای جایگاه منطقه‌ای ایران بر مبنای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴

۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۰۹:۵۸:۴۱
کد خبر: ۶۷۰۴۱۸
مردم  برای بهره مندی از خدمات درمانی به عطاری مرجعه نکنند/ ارتقای جایگاه منطقه‌ای ایران بر مبنای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴
دبیر شورای سیاستگذاری همایش طب سنتی گفت: هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه همکاری جهت ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی در جامعه بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ نشست مطبوعاتی اولین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین و داروهای گیاهی در محل شهر آفتاب برگزار شد.

در این نشست محمدرئوف قادری، مدیرعامل شهر آفتاب، با اعلام این خبر که اولین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین داروهای گیاهی برای اولین بار در ایران برگزار خواهد شد، گفت: از دوم تا چهارم اسفندماه برگزاری سلسله وار 50 نمایشگاه تخصصی طب سنتی و داروهای گیاهی در محل شهر آفتاب که از موقعیت استراتژیک در خاورمیانه برخوردار است، برگزار خواهد شد.

وی افزود: توسعه اقتصادی، موفقیت در بازار جهانی و سیاستگذاری مشترک دستگاه های مربوطه به منظور هم افزایی بیشتر از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است، همچنین باید به این نکته اشاره شود که رونق حوزه طب سنتی کشور می تواند 10 تا 15 درصد اقتصاد کلان کشور و در پی آن منابع پایدار دولت و شهرداری را تامین کند.

قادری یادآور شد: سازمان توسعه تجارت، شهرداری و شورای شهر نقش موثری در برگزاری نمایشگاه های بین المللی تخصصی داشته و در واقع از حامیان اصلی این پروژه هستند.

محمد پناهی، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه بین المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین داروهای گیاهی و دبیر شورای سیاستگذاری همایش طب سنتی، با بیان اینکه نمایشگاه شهر آفتاب کریدور واقعی کشور است زیرا ظرفیت‌های منحصر به فردی در خصوص برگزاری خدمات  نمایشگاهی دارد، گفت: اولین نمایشگاه بین المللی کشت سنتی با رویکرد طب سنتی، طب دارویی و گیاهی و گیاهان دارویی که در ذیل این حوزه  هست از 2 اسفند ماه در محل نمایشگاه‌های شهرآفتاب برگزار خواهد شد

پناهی ضمن تاکید بر این موضوع که این نمایشگاه برای اولین بار بعد از دو دهه بی‌توجهی به این حوزه از سوی مسئولان برگزار خواهد شد، افزود: سازمان توسعه تجارت، شهرداری تهران و مدیریت شهر آفتاب اصلی‌ترین حامیان برگزاری این  نمایشگاه هستند  که با رویکرد ارتقای این حوزه اقدام به برگزاری سلسله وار 50 نمایشگاه تخصصی به مدت 3 روز از دوم تا چهارم اسفندماه کرده اند.

وی با اشاره به اینکه طب سنتی یکی از افتخارات طب ایرانی است که بیش از 5 هزار سال قدمت دارد افزود: هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه همکاری جهت ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی در جامعه بوده است، همچنین کمک به تقویت بازار رقابتی فرآورده‌های طب سنتی و داروهای گیاهی و گیاهان دارویی از دیگر اهداف مهم برگزاری این نمایشگاه است.

پناهی با بیان اینکه گردش مالی حاصل از عرضه گیاهان دارویی در دنیا 100 میلیارد دلار است، یادآور شد: ایران از نظر جایگاه رقابتی و تنوع گیاهان دارویی، با کل قاره اروپا برابری می کند. کشوری با وجود ظرفیت های عظیم، وجود منابع گیاهی بالا و نیز نخبگان علمی و تخصصی و وجود سرمایه گذاران خوب از نظر جایگاه رقابتی تنها از سهم 70 میلیون دلاری از بازار عرضه گیاهان دارویی در دنیا برخوردار است

پناهی اظهار تاسف کرد و گفت:بسیاری از عصاره های گیاهان ما و فرآورده های طبیعی که ما در اینجا نمی توانیم بدرستی استفاده کنیم به عنوان گیاهان دارویی «های تک» از سایر کشورها از ما خریداری شده و به فرآورده طبیعی تبدیل و همان محصول را با چندین برابر قیمت می‌فروشند.

وی با تاکید بر اینکه باید در کشور بستری به منظور ایجاد توانایی برای تولید داروهای گیاهی و صادراتی به سایر کشورها مطابق با استانداردهای بین المللی فراهم شود، خاطرنشان کرد: بی‌تردید یکی از اهداف ما تشویق  تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای گیاهی است تا مشوق خوبی برای سرمایه‌گذار و نخبگان علمی باشیم.

پناهی افزود: ما دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم و با این شعار که باید اقتصادی خلاق و درون‌زا داشته باشیم، وارد عمل شدیم و اعتقاد داریم نمایشگاه‌های بین‌المللی ویترینی هستند  که بتوانیم نواقص  موجود در این حوزه را دیده و برطرف کنیم و با ارتقای جایگاه ایران بر مبنای سند چشم انداز 1404 به رتبه اول منطقه دست یابیم.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه بین المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین داروهای گیاهی و دبیر شورای سیاستگذاری همایش طب سنتی عنوان کرد: هم اکنون ایران در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی در جهان حرفی برای گفتن دارد بنابراین باید با تبادل تجربیات خود با کشورهای صاحب سبک در طب سنتی همچون چین، تایلند، کره و ژاپن به ارتقای هدفمند این حوزه بپردازیم و می‌توانیم مبادلات علمی در این حوزه داشته باشیم و  به سمتی حرکت کنیم که آرمان‌های نظام و حوزه سلامت محقق شود و از تمام ظرفیت‌های دنیا استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: از جمله رویکردهای مهم دیگری که باید به آن اهتمام ورزیم ترویج بازار تولید، کشت، داشت و فرآوری فرآورده های طبیعی است. بسیاری از منابع طبیعی کشورمان جنبه درمانی دارد و معادن ما می تواند منشا بسیاری از  فرآورده‌های طبیعی برای درمان باشد.

پناهی با اشاره به روال برگزاری نمایشگاه سه روزه طب سنتی گفت: روز نخست افتتاح نمایشگاه بوده، روز دوم متخصصان به هم اندیشی و مبادله اطلاعات و تجربیات خود در حوزه طب سنتی خواهند پرداخت و روز سوم  روز آخر بوده که بازدید برای عموم آزاد و در این روز  از پزشکان، دانشکده های سمبل دانش بوعلی، انجمن های علمی، محققان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان، کارآفرینان و مدیران موفق فعال در حوزه طب سنتی تجلیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: پزشکانی که در کشورطب مکمل (جایگزین) را انجام می دهند بایستی به مردم شناسانده شده و جایگاه‌شان مشخص شود تا مبادا طبی بدون پایه علمی و دانش از خارج وارد شود

پناهی با یادآوری اینکه توسعه صنعت گردشگری سلامت در حوزه طب سنتی می تواند یکی از موارد قابل اعتنا در تامین اقتصاد غیرنفتی باشد، بیان کرد: هدف ما از برگزاری این نمایشگاه ها این است که به سایر کشور ها بگوییم که طب سنتی  ایران دارای جایگاه هم سطحی با طب نوین ماست و میتواند به رفع بسیاری از مشکلات نظام سلامت در این حوزه پاسخگو باشد

 وی ضمن تشکر از سازمان های مربوطه گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت و دفتر طب ایران، انجمن علمی ایران، انجمن طب سنتی ایران، انجمن گیاهان دارویی، انجمن حجامت ایران، مرکز تحقیقات طب سنتی دانشگاه شاهد، انجمن طب سوزنی، اتاق‌های مشترک ایران، استرالیا، انگلستان، قزاقستان و کشورهای آفریقایی در برگزاری این نمایشگاه سهیم بودند و به دست هم داده‌اند تا از ظرفیت درمانی در حوزه طب سنتی برای جذب گردشگران حوزه سلامت استفاده کنند، ضمن اینکه به دنبال این هستیم با برجسته سازی الزام مدیران برای رفع چالش‌های موجود به منظور اتحاد بین دستگاه‌های متولی و تصمیم‌سازان در حوزه سلامت چاره‌اندیشی کنیم.

پناهی در اعلام خبری خوش در سطح جامعه مطرح کرد: اولین گروه از پزشکان عمومی که دوره های آموزشی طب سنتی را سپری کرده اند، در آینده نزدیک به ارائه خدمات خواهند پرداخت، این امر باعث می شود تا فضای تخلف در این حوزه کمرنگ شود.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه بین المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین داروهای گیاهی و دبیر شورای سیاستگذاری همایش طب سنتی در پایان با یادآوری اینکه رویکرد کلان نظام سلامت در جهت حمایت از مراکز علمی و 6 دانشکده طب سنتی بوده است، به مردم توصیه کرد که از مراجعه به عطاری ها به منظور بهره مندی از خدمات درمانی بپرهیزند و برای استفاده از روش های طب سنتی تنها به مراکز درمانی و سایت های معتبر مراجعه کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز