در مراسم بازدید از سد سرنی مطرح شد؛

خط انتقال و احداث سد سرنی تا شهریور سال آینده تکمیل می‌شود

۱۳۹۶/۱۲/۱۱ - ۰۸:۰۴:۰۶
کد خبر: ۶۸۳۴۹۹
خط انتقال و احداث سد سرنی تا شهریور سال آینده تکمیل می‌شود
عملیات اجرایی سد سرنی از آبان ۹۵ شروع شده و اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲.۷ کیلومتر آن نیز باقی مانده است و خط انتقال و احداث سد تا شهریور سال آینده تکمیل می‌شود.

رودخانه سرنی جز حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان و محسوب شده و از قلل بلندترین رشته کوه  بشاگرد سرچشمه گرفته و به دریای عمان می ریزند ساختگاه سد مخزنی سرنی در استان هرمزگان در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی شهر میناب واقع شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ «علیرضا مدیح» مدیر امور مهندسی طرح سد سرنی در شرکت توسعه منابع  آب و نیروی ایران در بازدید از طرح احداث سد سرنی در جمع خبرنگاران گفت: ساختگاه سد مخزنی سرد در استان هرمزگان در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی شهر میناب واقع شده و دسترسی به کارگاه طرح از طریق جاده آسفالته بندرعباس میناب کریان و سپس از طریق راه دسترسی احداث شده به طول ۱۲ کیلومتر به کارگاه سد میباشد.

وی مهمترین تاثیر اجرای طرح را تامین و بالا بردن کیفیت آب شور دانست و گفت: این پروژه با تامین آب با کیفیت مناسب جهت شور به اهالی منطقه باعث افزایش سطح سلامتی و رفاه اهالی خواهد شد.

مدیر اجرایی طرح ابراز داشت: این طرح دارای اثرات مثبتی مانند کنترل رژیم سیلابی و کاهش ذرات معلق در آب و تشکیل دریاچه و اثرات مثبت زیست محیطی خواهد شد عملیات اجرایی با فراهم کردن زمینه های کاری و فرصت های شغلی جدید افزایش میزان اشتغال و سطح درآمد مردم شده به طوری که پیش‌بینی می‌شود مانع از مهاجرت بسیاری از اهالی جویای کار در منطقه گردد.

مدیح  تشریح کرد: اهداف این طرح برنامه‌ریزی تامین بخشی از نیاز کشور به منطقه به مقدار ۱۲ میلیون متر مکعب در سال و همچنین حفظ تعادل سفره آب زیرزمینی و محیط زیست با۴/۳ میلیون متر مکعب در سال میباشد.

 سید رضا حسینی معاون عملیات اجرایی کارگاه سد نیز  ضمن بیان اینکه ۶۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند افزود: تامین اعتبار مالی بخش های اصلی طرح شامل سه خط انتقال و تصفیه خانه از محل وام بانک توسعه اسلامی و در قالب قرارداد استصناع صورت می پذیرد و همچنین تامین اعتبار مالی اجرای سیستم انحراف راه دسترسی تملک و خدمات مهندسی از محل منابع عمومی می باشد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه از آبان ۹۵ شروع شده و اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲.۷ کیلومتر آن نیز باقی مانده است ابراز داشت: خط انتقال و احداث سد تا شهریور سال آینده تکمیل می‌شود.

حسینی ادامه داد:تصفیه‌خانه طی دو سال آینده نهایی می‌شود و بهترین زمان  آبگیری سد اردیبهشت و خرداد است.

 او به مشخصات بدنه سد اشاره کرد و افزود: بدنه سد، خاکی با هسته رسی با طول تاج ۴۶۰ متر، عرض تاج ۱۲ متر، ارتفاع از پی ۵۵ متر، عرض پی ۲۸۰ متر، حجم خاکبرداری بدنه  ۱۴۲.۵۰۰ متر مکعب و حجم خاکریزی یک میلیون و نهصد هزار مترمکعب می باشد.

معاون عملیات  اجرایی عنوان کرد: یک رشته خط انتقال GRP به طول ۳۸ کیلو متر و قطر یک متر آب مخزن سد سرنی را به صورت ثقلی از محل سد به تصفیه خانه میناب منتقل می‌کنند که ظرفیت این خط یک متر مکعب بر ثانیه می باشد.

 او عنوان کرد: یک تسویه خانه به ظرفیت دو متر مکعب احداث می گردند که یک متر مکعب از سد به سرنی و یک متر مکعب از سد میناب آن دریافت کرده و تسویه کامل خواهد نمود ظرفیت تصفیه آب انتقالی از سطح زمین یک متر مکعب در ثانیه ظرفیت تصفیه آب انتقالی از تصفیه خانه موجود یک متر مکعب در ثانیه می باشد.

حسینی عنوان کرد: حجم کل مخزن ۶۱ میلیون مترمکعب، مساحت مخزن ۴ کیلومتر مربع طول دریاچه 5.5 کیلومتر، تراز نرمال از سطح دریا ۱۴۰ متر ،حداکثر تراز ۱۴۶ متر از سطح دریا،حداقل تراز آبگیری ۱۱۶ متر از سطح دریا می‌باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز