معاون وزیر نیرو عنوان کرد:

اجرای ماده۵۰ قانون برنامه ششم در گرو اجرای ماده ۳۹ برای توسعه تجدیدپذیرها

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۱۲:۴۹:۴۰
کد خبر: ۹۱۹۴۱۴
اجرای ماده۵۰ قانون برنامه ششم در گرو اجرای ماده ۳۹ برای توسعه تجدیدپذیرها
اجرای ماده ۵۰ قانون برنامه ششم در گرو اجرای ماده ۳۹ است و بر این اساس اگر به تولید ۴۵۰۰مگاواتی برق تجدیدپذیر دست پیدا نکنیم باید برای اصلاح این مشکل از مجلس و دولت اقبال بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم تا عقب افتادگی از برنامه تعیین شده را جبران کنیم.

به گزارش برنا سید محمد صادق زاده رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری ایران پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری درحاشیه نوزدهمین نمایشگاه ببن المللی صنعت برق ایران با اشاره به اینکه از ۴۵۰۰ مگاوات تولید برق هدف گذاری شده در برنامه ششم توسعه تنها ۸۴۱ مگاوات این تولید محقق شده است گفت: براساس برنامه ششم توسعه می بایست ۵درصد ظرفیت تولید برق کشور از ناحیه تجدیدپذیرها باشد اما متاسفانه با وجود ماده ۵۰ قانون این برنامه، مخالفت با اجرای ماده ۳۹ که مکمل همین ماده است موجب شده سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپدیرها محدودیت پیدا کند و این درحالی است که نمایندگان مجلس نه تنها با افزایش قیمت حامل های انرزی مانند برق مخالفند بلکه حتی اصرار دارند که این نرخ کاهش یابد و طبعا در چنین وضعیتی دولت هم نمیتواند وارد عمل شود.

وی همچنین  در خصوص نیروگاه های پسماند سوز، با تاکید بر اینکه هم اکنون ۶واحد از اینگونه نیروگاه ها در حال بهره برداری هستند گفت:  باید به یاد داشت در زمینه توسعه نیروگاه های زیست توده و پسماند سوز در کشور ۸۰۰ مگاوات استعداد وجود دارد و فرار بر این است که نیمی از این میزان تحت پوشش وزارت نیرو باشد ، اما یکی از مباحث موجود در این زمینه آرا مختلف علمی است که برپایه ان این پرسش پیش می آید که آیا اساسا تولید برق از ناحیه زباله و پسماند در هرمنطقه ای  توجیه پدیر است  یا روش هایی مانند تفکیک زباله مقرون به صرفه تر است ؟ بنابراین توسعه نیروگاه های پسماند سوز همچنان نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

صادق زاده در مورد افزایش نرخ خرید برق تجدید پذیر نیز گفت :افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید برق تجدبدپذیر ها موجب اقبال سرمایه گداری در این حوزه شده است و شاهد مثال این اقبال،  تولید تجهیزات نیروگاه های تجدید پذیر در کشور طی سال های اخیر است.

وی تصریح کرد: پیمانکاران، تولیدکنندگان و صاحبان فناوری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر هم اکنون از بسترهای بسیار مناسب تری برای توسعه فعالیت خود برخوردارند .

وی افزود: در اثر همین اقدامات هم اکنون دوخط تولید سه تولید کننده پنل خورشیدی و دو تولید کننده اینورتر خورشیدی و سایر تجهیزات انرژی های تجدیدپذیر در کشور راه اندازی شده و برق تولیدی از این تجهیزات بین ۱۰ تا ۲۰ درصد گرانتر خریداری می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز