بازار متانول تولید ایران تضمین شده است

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۱۵:۴۵:۰۸
کد خبر: ۹۳۶۳۵۶
بازار متانول تولید ایران تضمین شده است
بودجه احداث پتروشیمی آپادانا خلیج فارس ۴۶۲ میلیون یورو تعیین شده است. این پروژه تاکنون ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مطابق برنامه زمانبندی شده باید در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ آماده بهره برداری باشد.

به گزارش خبرنگار برنا، جلیل قسامی مدیر عامل پتروشیمی آپادانا خلیج فارس در نشست خبری با خبرنگاران گفت: محصول نهایی این پتروشیمی متانول با خلوص ۹۹.۹ درصد خواهد بود. فروش محصول ما تضمین شده است. زیرا متانول ماده خام و اولیه بسیاری از محصولات در صنایع مختلف است.

در ایران ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید متانول خواهیم داشت که تنها ۳۰۰ هزار تن مصرف داخلی است و ۸ میلیون تن آن صادر خواهد شد. 

برای خرید تجهیزات مورد نیاز اولویت ما خرید از تولید کنندگان داخلی است و در صورت عدم تولید مناسب و  استاندارد، سعی می کنیم از بهترین برندهای جهانی نیازهای خود را تامین کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی آپادانا خلیج فارس طی نشست خبری که در محل اجرای این طرح برگزار شد، میزان سرمایه‌گذاری برای احداث مجتمع آپادانا را ۴۶۲ میلیون یورو عنوان کرد و گفت: تا کنون ۲۵۰ میلیون یورو از این میزان را برای تامین تجهیزات مورد نیاز سفارش‌گذاری و نصب کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول متانول تولید می‌شود، افزود: از این حجم محصول تولیدی، ۳۰۰ هزار تن سهم مصرف داخلی است و ۸ میلیون تن صادر می‌شود، بنابراین جای نگرانی برای بازاریابی این محصول در خارج از کشور وجود ندارد و تمام متانول تولیدی این مجتمع به بازار چین صادر می‌شود.

قسامی گفت: با توجه به اینکه متانول در سبد محصولات هلدینگ خلیج‌فارس وجود نداشت، تصمیم به راه‌اندازی واحد متانول گرفته شد، چرا که متانول از جمله محصولات با ارزش صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و شاخص توسعه کشورها محسوب می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی آپادانا خلیج فارس میزان بازگشت سرمایه این طرح را ۳۶.۶ درصد اعلام کرد و گفت: بازار تولیدات این مجتمع تضمین شده است و شهریور ۱۴۰۰ به‌بهره‌برداری خواهد رسید.

او پیشرفت احداث این طرح را ۴۷ درصد اعلام کرد و گفت: این واحد ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن محصول متانول (روزنامه ۵ هزار تن) را دارد.

وی اضافه کرد: براین اساس طرح‌های پتروشیمی در منطقه عسلویه تعریف شد که شامل خوراک‌های متان، اتان، پروپان و بوتان می‌شود، درعین حال متانول در سبد هلدینگ خلیج‌فارس وجود نداشت، این در حالی است که زنجیره متانول ارزش افزوده بالایی دارد.

قسامی افزود: متانول در تولید چسب‌ها و رزین‌ها استفاده می‌شود و در کشورهای پیشرفته متانول را به عنوان سوخت پاک خودرو ها استفاده می‌کنند و به تازگی با فناوری های جدید از متانول در تولید اتیلن و پروپیلن استفاده می‌شود.

وی میگوید، تولید متانول چین در سال ۶۰ میلیون تن است و ۱۰ میلیون تن نیز واردات دارد و مجموع مصرف چین ۷۰ میلیون تن متانول در سال است. چین ۸۰ درصد متانول خود را از زغال سنگ تولید می‌کند. و این شیوه تولید از  زغال سنگ آلودگی محیط زیستی بالایی دارد و به همین دلیل تحت فشارهای بین المللی و زیست محیطی است.

مدیرعامل پتروشیمی آپادانا خلیج فارس گفت:  مجوز جدیدی برای تولید آمونیاک و متانول در ایران صادر نمی‌شود، و تمامی متانول تولیدی ما صادر خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز