آیا برگزاری عقد آریایی همچنان پا برجاست؟

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۱۴:۴۷:۲۶
کد خبر: ۹۳۶۸۳۱
آیا برگزاری عقد آریایی همچنان پا برجاست؟
در مراسم های عروسی حدود 5 سالی می شود که آیینی تحت عنوان "عقد آریایی" یا با نام دیگر " گواه گیری"، به لیست عروسی های ایرانی اضافه شده است. بسیاری از افراد بر این معتقد هستند که عقد آریایی تاریخچه ای قدیمی دارد و از زمان ایران باستان وجود داشته است. اما عده ای دیگر هستند که این نوع عقد را جعلی دانسته و منکر عقد آریایی در دوره ایران باستان می شوند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، باید بگوییم که در این مدت زمانی که مراسم عقد آریایی رواج پیدا کرده است، افراد علاقه مند بسیاری را به خود جذب کرده و عروس و دامادها در تشریفات عروسی خود علاوه بر انجام مراسم عقد شرعی، عقد آریایی را نیز برگزار می کنند.

تاریخچه عقد آریایی

همانگونه که بیان شد عقد آریایی در زمان ایران باستان بسیار رواج داشته و همانطور که از نام آن مشخص است دارای ریشه تاریخی است. در این نوع مراسم آریایی از زبان فارسی سلیس استفاده شده و مهمانانی که در مراسم عروسی شرکت می کنند باید عروس و داماد را در بیان جملات عقد آریایی نیز همراهی کنند. متنی که در عقد آریایی خوانده می شود جهت قسم خوردن و تعهد دادن عروس و داماد برای وفادار بودن به یکدیگر میباشد که در مراسم، عروس و داماد باید این متن را به همراه عاقد تکرار کنند.

هزینه عقد آریایی

بسیاری از دفاتر ازدواج عقد آریایی را به درخواست عروس و داماد و همینطور به صورت رایگان انجام می دهند. همچنین بسیاری معتقد هستند که عقد آریایی همان عقد شرعی بوده و تنها از کلمات فارسی انجام می شود. این مورد را هم باید اضافه کنیم که برای انجام فرآیند عقد شرعی حتما باید همان کلمات عربی را استفاده کرد تا عقد رسمی و درست باشد.

خطبه عقد آریایی به صورت شعر است

همانطور که در بالا اشاره کردیم خطبه عقد آریایی به صورت زبان سلیس فارسی است که از اشعار حافظ و مثنوی مولانا استفاده شده است و علاوه بر آن به صورت شعر خوانده می شود. یکی از آیین های برگزاری عقد در ایران باستان به این گونه بوده که عروس و داماد رو به رو و دست در دست هم ایستاده و عاقد متن شعر را شروع به خواندن می کند که بعد از عاقد عروس و داماد نیز باید ابیات شعر را تکرار کنند. خطبه شعر عقد آریایی به صورت زیر می باشد:

متن عقد آریایی داماد:

به نام نامی یزدان

تو را برگزیدم، از میان همه خوبان

میان این گواهان، بر لب آرم این سخن با تو، برای زیستن با تو

وفادار تو خواهم بود، در هر لحظه و هرجا

پذیرا می شوی آیا؟

تو با من این چنین هستی که من با تو؟

متن عقد آریایی عروس:

به نام نامی یزدان

پذیرا می شوم مهر تو را از جان

هم اکنون باز میگویم، میان انجمن با تو

وفادار تو خواهم بود، در هر لحظه، در هرجا

برای زیستن با تو

تو هم با من چنان با مهر پیمان کن، که من با تو

متن عقد آریایی ایران باستان عروس و داماد با هم:

تو چون هم آشیان خواهی شد با من، تمام عمر خواهم بودیک جان در دو بدن با تو

بهشت عشق سازم خانه را، سرشار از مهر و نور و عطر و یاسمن با تو

متن گواهان این پیوند:

همایون باد این پیمان

همایون باد این پیوند

گرامی باد این سوگند

همایون باد، همایون باد، همایون باد

عقد شرعی یا عقد آریایی

" در قانون وشرع چیزی به نام عقد آریایی نداریم. "

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در خصوص برگزاری مراسم عقدی آریایی اظهار کرد: در قانون و شرع ما چیزی به نام عقد آریایی وجود نداشته و دفاتری که این مراسم را برگزار می کنند غیر مجاز هستند. علی مظفری رئیس کانون سر دفتران ازدواج و طلاق افزود: بر روی تابلوهای سردر دفاتر رسمی و ازدواج کدی درج شده اما دفاتری که مراسم عقد آریایی را اجرا میکنند، هیچگونه کدی بر روی تابلو آنها ثبت نگردیده. این بدین منظور است که افرادی که مراسم خود را در دفاتر غیرقانونی انجام می دهندعقد آنها در هیچ جا ثبت نشده و در آینده برای زوجین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

همچنین مظفری بیان کرد: در تهران نزدیک به 30 دفتر و همینطور در شهرهایی مانند مشهد، شیراز، اصفهان و کرج نیز گزارش تاسیس دفاتر غیرمجاز ازدواج را دریافت کرده ایم. علاوه بر آن کانون سردفتران ازدواج و طلاق از موسسان دفاتر غیرمجاز شکایت کرده که این مورد در حال رسیدگی می باشد.

سخن پایانی

با مراجعه به هریک از تشریفات و خدمات مجالس عروسی می توانید از بهترین خدمات عروسی مانند تالار و یا باغ زیبا، چیدمان مناسب سفره عقدو... بهره مند شوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز